Aktualności
Kredki w dłoń! Jan Stefani
2020-05-12
Cześć! Pokolorowaliście już portret Stanisława Moniuszki? Dzisiaj mamy dla Was nowy obrazek, na którym jest inny kompozytor: Jan Stefani. Wydrukujcie grafikę i bawcie się w malarzy! Może zachęcicie rodziców by do Was dołączyli? Kolorowanie jest świetną zabawą!
O Janie Stefanim nie wiemy zbyt dużo. Tyle, że urodził się w Czechach, jednak większość swojego życia spędził w Polsce.
Jan Stefani jest tak zwanym „twórcą jednego dzieła”. Wcale nie oznacza to, że skomponował tylko jeden utwór – było ich znacznie więcej, jednak nazwisko pana Jana znane jest dzisiaj głównie dzięki operze Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale.
W operze znalazło się bardzo dużo nawiązań do ludowych i narodowych symboli (tematyka, ubiór, melodie, czy tańce). Dzięki temu utworowi takie odwołania stały się później bardzo popularne. Miały podnosić na duchu Polaków w trudnych czasach zaborów. Mówi się wręcz, że Cud mniemany powstał na zamówienie polskich powstańców, którzy chcieli oswobodzenia kraju z rąk zaborców. Czujecie dreszczyk emocji?
Opera ta – mimo że na krótko po swoim powstaniu miała tylko trzy przedstawienia – zyskała ogromną popularność. Obawiając się ruchów powstańczych zaborcy bardzo szybko zabronili jej dalszego wystawiania.

Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Jana Stefaniego:
góral, krakowiak, pawie pióro – odniesienie do opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
żarówka – nawiązanie do działań Bardosa, jednego z bohaterów opery, który użył triku wykorzystującego nowe technologie, by pogodzić Krakowiaków i Górali
klarnety i fagoty – instrumenty te występują w innym utworze Jana Stefaniego: 6 partit; z wszystkich utworów Jana Stefaniego najliczniej zachowały się te na instrumenty dęte
Stanisław August Poniatowski – przeniesienie wizerunku króla z portretu autorstwa Marcello Bacciarellego; Stanisław August był mecenasem Jana Stefaniego („mecenas” to znawca i kolekcjoner sztuki, wspierający finansowo artystów poprzez zamawianie ich dzieł)
Jeśli chcecie posłuchać i zobaczyć fragment Cudu mniemanego, to koniecznie zajrzyjcie na stronę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.