Aktualności
Kredki w dłoń! Jan Stefani
2020-05-12
Cześć! Pokolorowaliście już portret Stanisława Moniuszki? Dzisiaj mamy dla Was nowy obrazek, na którym jest inny kompozytor: Jan Stefani. Wydrukujcie grafikę i bawcie się w malarzy! Może zachęcicie rodziców by do Was dołączyli? Kolorowanie jest świetną zabawą!
O Janie Stefanim nie wiemy zbyt dużo. Tyle, że urodził się w Czechach, jednak większość swojego życia spędził w Polsce.
Jan Stefani jest tak zwanym „twórcą jednego dzieła”. Wcale nie oznacza to, że skomponował tylko jeden utwór – było ich znacznie więcej, jednak nazwisko pana Jana znane jest dzisiaj głównie dzięki operze Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale.
W operze znalazło się bardzo dużo nawiązań do ludowych i narodowych symboli (tematyka, ubiór, melodie, czy tańce). Dzięki temu utworowi takie odwołania stały się później bardzo popularne. Miały podnosić na duchu Polaków w trudnych czasach zaborów. Mówi się wręcz, że Cud mniemany powstał na zamówienie polskich powstańców, którzy chcieli oswobodzenia kraju z rąk zaborców. Czujecie dreszczyk emocji?
Opera ta – mimo że na krótko po swoim powstaniu miała tylko trzy przedstawienia – zyskała ogromną popularność. Obawiając się ruchów powstańczych zaborcy bardzo szybko zabronili jej dalszego wystawiania.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Jana Stefaniego:
góral, krakowiak, pawie pióro – odniesienie do opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
żarówka – nawiązanie do działań Bardosa, jednego z bohaterów opery, który użył triku wykorzystującego nowe technologie, by pogodzić Krakowiaków i Górali
klarnety i fagoty – instrumenty te występują w innym utworze Jana Stefaniego: 6 partit; z wszystkich utworów Jana Stefaniego najliczniej zachowały się te na instrumenty dęte
Stanisław August Poniatowski – przeniesienie wizerunku króla z portretu autorstwa Marcello Bacciarellego; Stanisław August był mecenasem Jana Stefaniego („mecenas” to znawca i kolekcjoner sztuki, wspierający finansowo artystów poprzez zamawianie ich dzieł)
Jeśli chcecie posłuchać i zobaczyć fragment Cudu mniemanego, to koniecznie zajrzyjcie na stronę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.