Aktualności
Kredki w dłoń! Jan Stefani
2020-05-12
Cześć! Pokolorowaliście już portret Stanisława Moniuszki? Dzisiaj mamy dla Was nowy obrazek, na którym jest inny kompozytor: Jan Stefani. Wydrukujcie grafikę i bawcie się w malarzy! Może zachęcicie rodziców by do Was dołączyli? Kolorowanie jest świetną zabawą!
O Janie Stefanim nie wiemy zbyt dużo. Tyle, że urodził się w Czechach, jednak większość swojego życia spędził w Polsce.
Jan Stefani jest tak zwanym „twórcą jednego dzieła”. Wcale nie oznacza to, że skomponował tylko jeden utwór – było ich znacznie więcej, jednak nazwisko pana Jana znane jest dzisiaj głównie dzięki operze Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale.
W operze znalazło się bardzo dużo nawiązań do ludowych i narodowych symboli (tematyka, ubiór, melodie, czy tańce). Dzięki temu utworowi takie odwołania stały się później bardzo popularne. Miały podnosić na duchu Polaków w trudnych czasach zaborów. Mówi się wręcz, że Cud mniemany powstał na zamówienie polskich powstańców, którzy chcieli oswobodzenia kraju z rąk zaborców. Czujecie dreszczyk emocji?
Opera ta – mimo że na krótko po swoim powstaniu miała tylko trzy przedstawienia – zyskała ogromną popularność. Obawiając się ruchów powstańczych zaborcy bardzo szybko zabronili jej dalszego wystawiania.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Jana Stefaniego:
góral, krakowiak, pawie pióro – odniesienie do opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
żarówka – nawiązanie do działań Bardosa, jednego z bohaterów opery, który użył triku wykorzystującego nowe technologie, by pogodzić Krakowiaków i Górali
klarnety i fagoty – instrumenty te występują w innym utworze Jana Stefaniego: 6 partit; z wszystkich utworów Jana Stefaniego najliczniej zachowały się te na instrumenty dęte
Stanisław August Poniatowski – przeniesienie wizerunku króla z portretu autorstwa Marcello Bacciarellego; Stanisław August był mecenasem Jana Stefaniego („mecenas” to znawca i kolekcjoner sztuki, wspierający finansowo artystów poprzez zamawianie ich dzieł)
Jeśli chcecie posłuchać i zobaczyć fragment Cudu mniemanego, to koniecznie zajrzyjcie na stronę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.