Aktualności
Fryderyk 2021 dla ANAKLASIS
2021-06-28
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne – Fryderyki – zostały wręczone. W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa triumfowała wydana przez ANAKLASIS opera ahat-ilī – siostra bogów. Muzykę skomponował Aleksander Nowak, libretto – na podstawie własnej powieści – napisała noblistka Olga Tokarczuk. Podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej zorganizowanej w Operze na Zamku w Szczecinie statuetkę odebrał kompozytor dzieła.
Opera ahat-ilī – siostra bogów jest pierwszym albumem wydanym w serii IMAGES (ANA 001 AV) przez ANAKLASIS. W ramach tej serii dokumentowane są najciekawsze realizacje wyjątkowych dzieł scenicznych ostatnich lat w formacie blu-ray, pozwalając odbiorcom cieszyć się znakomitą polską muzyką w najlepszej jakości obrazu i dźwięku. ahat-ilī – siostra bogów – jedną z najważniejszych oper XXI wieku możemy podziwiać w wykonaniu znakomitych solistów: Joanny Freszel, Ewy Biegas, Urszuli Kryger, Jana Jakuba Monowida, Sebastiana Szumskiego, Bartłomieja Misiudy i Łukasza Koniecznego z towarzyszeniem wyśmienitej AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją niezastąpionego Marka Mosia.
„Cudownie jest obserwować, jak fonograficzne przedsięwzięcie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nie tylko zdobywa coraz szersze uznanie melomanów, ale kolejne krążki są zauważane przez krytyków i nominowane do prestiżowych nagród. Fryderyk dla realizacji ahat-ilī – siostra bogów Alka Nowaka i Olgi Tokarczuk to sukces artystów, rzeszy osób zaangażowanych w produkcję spektaklu i jego rejestrację oraz instytucji muzycznych, bez których to dzieło by nie powstało. To także dowód na to, że dzieła sceniczne powinny być oddawane publiczności w formie audio-wizualnej najwyższej jakości, bo takiej wymaga ich szczególny charakter”, mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy.
Stosunkowo młoda marka miała już swój debiut na Fryderykach w 2020 roku. Wówczas w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna nominowany był krążek WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Tegoroczne, aż cztery nominacje dla ANAKLASIS i zwycięstwo potwierdzają zainteresowanie odbiorców polską muzyką najnowszą i dobrze obrany kierunek programowy marki. Przypomnijmy, o tytuł Najwybitniejszego Nagrania Muzyki Polskiej walczył krążek DRACH. DRAMMA PER MUSICA (ANA 012) duetu Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch. W kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca nominację otrzymała znakomita Sinfonia Iuventus za nagrania utworów Romana Palestra wydane na krążku CONCERTINOS (ANA 003) w serii PORTRAITS. Natomiast płyta SONGS & SONNETS (ANA 010) z wokalno-instrumentalnymi utworami Romualda Twardowskiego w wykonaniu światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego oraz pianisty i kameralisty Lecha Napierały otrzymała nominację w kategorii Album Roku Recital Solowy.
Opera ahat-ilī – siostra bogów powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego na Sacrum Profanum 2018, gdzie po raz pierwszy została wykonana i zarejestrowana, od razu podbijając serca słuchaczy i zachwycając krytykę. Spektakl wyreżyserowała Pia Partum, a autorką scenografii premierowego pokazu jest Magdalena Maciejewska. Warto podkreślić, że wydawnictwo obejmuje także film dokumentalny Operacja opera w reżyserii Jana Sosińskiego, którego bohaterem jest Alek Nowak.
Pełna lista nominowanych i laureatów znajduje się na stronie: FRYDERYK 2021.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.