PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Cracow Duo: koncert na 20. urodziny zespołu

2021-11-26

Muzyka potrafi połączyć na lata. Wiedzą o tym Jan Kalinowski i Marek Szlezer, którzy od 20 lat współtworzą Cracow Duo – jeden z najaktywniejszych zespołów promujących na świecie polską muzykę. Artyści zapraszają do wspólnego świętowania jubileuszu podczas koncertu 4 grudnia w Auli Florianka w Krakowie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

Przyjaciele z czasów dzieciństwa, którzy, jak pisał magazyn „The Strad”, „dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia”. Z pewnością wpływa ono nie tylko na umiejętność sprawnej komunikacji bez słów, ale też na dobór repertuaru – artyści z zaangażowaniem promują podczas swoich występów utwory polskich kompozytorów, przywracając na sceny dzieła zapomniane i prawykonując kompozycje współczesnych twórców. Podczas koncertu podsumowującego 20 lat działalności Cracow Duo zabrzmią utwory napisane z myślą o duecie Kalinowski-Szlezer. W programie nie zabraknie tych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 
 

Niejedna z kompozycji Marty Ptaszyńskiej jest dedykowana jubilatom. Tak jest też w przypadku The Gates of Light – Quasi una fantasia, która zabrzmi po raz pierwszy podczas najbliższego koncertu. Czego można się po niej spodziewać? „W przebiegu utworu części nasycone głęboką liryką przeplatają się z fragmentami pełnymi energii, a część finałowa eksponuje przede wszystkim wirtuozerię i błyskotliwość obydwu instrumentów”, komentuje kompozytorka.
 

Drugim prawykonaniem wieczoru będzie Three Dreams and a Lullaby Macieja Zielińskiego. Kompozytor zaprasza słuchaczy „w podróż pomiędzy jawą a snem”. „Tytułowa »kołysanka« korzysta z bardziej tradycyjnego materiału muzycznego. Rozpoczyna utwór, a potem powraca po każdym ze snów, sprowadzając słuchaczy do świata »realnego«”, komentuje Zieliński. „Utwór miał być prawykonany w Los Angeles, stolicy amerykańskiego przemysłu filmowego, więc zdecydowałem się nawiązać w kompozycji do muzyki filmowej, a także wykorzystać elementy gry aktorskiej”, dodaje. 


 

Jakie cechy ceni w Cracow Duo Anna Zawadzka-Gołosz? Są wśród nich „znakomita technika, wyobraźnia artystyczna i otwartość́ na nową estetykę i nowe techniki kompozytorskie”. Taki też jest jej Esej o ziemi i o niebie. Natomiast Farewell na wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego został zainspirowany wierszem japońskiego poety Nakano Shigeharu pt. Wakare (Rozstanie). „W wierszu tym Nakano porusza bardzo ważne dla nas kwestie: miłości, kruchości naszego bytu, cierpienia, śmierci i przemijania. Poruszony tym do głębi postanowiłem napisać utwór, który odda atmosferę tej wyciszonej, bardzo osobistej poezji”, tłumaczy Chyrzyński. 


Podczas koncertu 4 grudnia zabrzmi również KalSzlez Zbigniewa Bujarskiego, który już w tytule jednoznacznie sugeruje dedykację. Jak wspominał zmarły przed kilkoma laty kompozytor, „odłożyłem rozpoczętą pracę nad utworem symfonicznym, aby skomponować utwór KalSzlez specjalnie dla tych znakomitych młodych muzyków”. Dzieło Quasi una partita Michała Dobrzyńskiego muzycy Cracow Duo po raz pierwszy wykonali w Mołdawii w listopadzie 2021 roku. „Tytuł jest nawiązaniem do Partity Aleksandra Tansmana, wybitnego polskiego kompozytora zmarłego 35 lat temu, który tę właśnie kompozycję uznawał za jedno ze swoich najważniejszych dzieł w tym gatunku”, wyjaśnia Dobrzyński. Z kolei okrzyknięty przez prestiżowy magazyn „Gramophone” jednym z najważniejszych głosów muzycznych swego pokolenia Tomasz Jakub Opałka napisał dla Cracow Duo The Glitch, jak sam przyznaje, „w szalonych okolicznościach związanych z moim życiem w Los Angeles”. W Auli Florianka zabrzmią też Wszystkie złości moje Wojciecha Widłaka. Kompozytor spieszy z wyjaśnieniem dla bardziej dociekliwych słuchaczy, że „sformułowania »wszystkie« nie należy traktować́ nazbyt dosłownie”.
 

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?