PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Cracow Duo: koncert na 20. urodziny zespołu

2021-11-26

Muzyka potrafi połączyć na lata. Wiedzą o tym Jan Kalinowski i Marek Szlezer, którzy od 20 lat współtworzą Cracow Duo – jeden z najaktywniejszych zespołów promujących na świecie polską muzykę. Artyści zapraszają do wspólnego świętowania jubileuszu podczas koncertu 4 grudnia w Auli Florianka w Krakowie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

Przyjaciele z czasów dzieciństwa, którzy, jak pisał magazyn „The Strad”, „dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia”. Z pewnością wpływa ono nie tylko na umiejętność sprawnej komunikacji bez słów, ale też na dobór repertuaru – artyści z zaangażowaniem promują podczas swoich występów utwory polskich kompozytorów, przywracając na sceny dzieła zapomniane i prawykonując kompozycje współczesnych twórców. Podczas koncertu podsumowującego 20 lat działalności Cracow Duo zabrzmią utwory napisane z myślą o duecie Kalinowski-Szlezer. W programie nie zabraknie tych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 
 

Niejedna z kompozycji Marty Ptaszyńskiej jest dedykowana jubilatom. Tak jest też w przypadku The Gates of Light – Quasi una fantasia, która zabrzmi po raz pierwszy podczas najbliższego koncertu. Czego można się po niej spodziewać? „W przebiegu utworu części nasycone głęboką liryką przeplatają się z fragmentami pełnymi energii, a część finałowa eksponuje przede wszystkim wirtuozerię i błyskotliwość obydwu instrumentów”, komentuje kompozytorka.
 

Drugim prawykonaniem wieczoru będzie Three Dreams and a Lullaby Macieja Zielińskiego. Kompozytor zaprasza słuchaczy „w podróż pomiędzy jawą a snem”. „Tytułowa »kołysanka« korzysta z bardziej tradycyjnego materiału muzycznego. Rozpoczyna utwór, a potem powraca po każdym ze snów, sprowadzając słuchaczy do świata »realnego«”, komentuje Zieliński. „Utwór miał być prawykonany w Los Angeles, stolicy amerykańskiego przemysłu filmowego, więc zdecydowałem się nawiązać w kompozycji do muzyki filmowej, a także wykorzystać elementy gry aktorskiej”, dodaje. 


 

Jakie cechy ceni w Cracow Duo Anna Zawadzka-Gołosz? Są wśród nich „znakomita technika, wyobraźnia artystyczna i otwartość́ na nową estetykę i nowe techniki kompozytorskie”. Taki też jest jej Esej o ziemi i o niebie. Natomiast Farewell na wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego został zainspirowany wierszem japońskiego poety Nakano Shigeharu pt. Wakare (Rozstanie). „W wierszu tym Nakano porusza bardzo ważne dla nas kwestie: miłości, kruchości naszego bytu, cierpienia, śmierci i przemijania. Poruszony tym do głębi postanowiłem napisać utwór, który odda atmosferę tej wyciszonej, bardzo osobistej poezji”, tłumaczy Chyrzyński. 


Podczas koncertu 4 grudnia zabrzmi również KalSzlez Zbigniewa Bujarskiego, który już w tytule jednoznacznie sugeruje dedykację. Jak wspominał zmarły przed kilkoma laty kompozytor, „odłożyłem rozpoczętą pracę nad utworem symfonicznym, aby skomponować utwór KalSzlez specjalnie dla tych znakomitych młodych muzyków”. Dzieło Quasi una partita Michała Dobrzyńskiego muzycy Cracow Duo po raz pierwszy wykonali w Mołdawii w listopadzie 2021 roku. „Tytuł jest nawiązaniem do Partity Aleksandra Tansmana, wybitnego polskiego kompozytora zmarłego 35 lat temu, który tę właśnie kompozycję uznawał za jedno ze swoich najważniejszych dzieł w tym gatunku”, wyjaśnia Dobrzyński. Z kolei okrzyknięty przez prestiżowy magazyn „Gramophone” jednym z najważniejszych głosów muzycznych swego pokolenia Tomasz Jakub Opałka napisał dla Cracow Duo The Glitch, jak sam przyznaje, „w szalonych okolicznościach związanych z moim życiem w Los Angeles”. W Auli Florianka zabrzmią też Wszystkie złości moje Wojciecha Widłaka. Kompozytor spieszy z wyjaśnieniem dla bardziej dociekliwych słuchaczy, że „sformułowania »wszystkie« nie należy traktować́ nazbyt dosłownie”.
 

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.