Aktualności
Sławomir Tomasik lutowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-02-01
Dotąd w ramach akcji Kompozytor miesiąca prezentowaliśmy artystów znanych przede wszystkim ze swojej twórczej działalności. Są jednak też ci, którzy – choć mają swoje najważniejsze osiągnięcia na innych polach – to ich działalność kompozytorska ma również duże znaczenie, zwłaszcza ta o znamionach pedagogicznych. Dlatego w lutym kierujemy się ku Sławomirowi Tomasikowi.
Sławomir Tomasik to przede wszystkim znakomity skrzypek i kameralista, a także jeden z najważniejszych w Polsce pedagogów. Koncertował w Europie i Azji z czołowymi orkiestrami i wybitnymi dyrygentami, wykonując znane utwory i dokonując prawykonań. Kompozycje w jego interpretacjach są rejestrowane i wydawane przez znaczące firmy fonograficzne, a nagrania doceniane przez jurorów najistotniejszych konkursów.
Oprócz tego, działając czynnie jako pedagog, prowadzi kursy mistrzowskie, zasiada w komisjach konkursowych o randze krajowej i międzynarodowej. Aktywnie działa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2020 roku jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych.
Więcej szczegółach na temat współprac i dokonań Sławomira Tomasika jako skrzypka i pedagoga można przeczytać w rozbudowanym życiorysie.
Te dwie ścieżki – wykonawcza i pedagogiczna – zaowocowały kompozycjami i publikacjami podręcznikowymi, które wyszły spod ręki Sławomira Tomasika. Artysta skomponował również kilka utworów solowych na skrzypce, a także kadencje do koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Lipińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Bartosza Kowalskiego (który nota bene zadedykował mu swój utwór). Już wkrótce nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukażą się kolejne skrzypcowe utwory kameralne jego autorstwa!
W lutym szczególnie polecamy publikacje Sławomira Tomasika, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i w tym miesiącu objęte są atrakcyjną zniżką. Można z niej skorzystać dokonując zakupów za pośrednictwem strony internetowej lub odwiedzając w stacjonarną księgarnię PWM-u w Krakowie. Do nut można zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Zachęcamy do odkrywania w niej utworów Sławomira Tomasika i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Sławomira Tomasika wydane w zbiorze Duetowe co nieco. con.sol.la jest rodzajem muzycznego trenera - dzięki niej możesz wykonywać dowolną linię melodyczną do nagranego akompaniamentu lub nagrać swój akompaniament do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja jest kolekcją utworów na dwa i więcej instrumentów, których wszystkie linie melodyczne zostały nagrane jako osobne ścieżki dźwiękowe. con.sol.la dostępna jest do pobrania w na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Już niebawem przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o lutowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.