PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wiosenne prawykonania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

2022-04-21

Przed nami prawykonania dzieł trójki twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Oprócz utworu na fortepian solo po raz pierwszy zabrzmią kompozycje wokalno-instrumentalne, w których kluczowy jest udział chóru. Mimo różnych stylów kompozytorskich oraz obsad, na jakie zostały napisane, łączy je jedno – nawiązanie do poezji.
 

Muzyka Marcela Chyrzyńskiego znów zabrzmi w Japonii

Latem ubiegłego roku wspominaliśmy o premierze Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego, której w Yokohamie dokonał Ignacy Lisiecki. W kwietniu powracamy do Japonii, tym razem do Yanagawy. Właśnie tam, w interpretacji niezwykle aktywnego w Kraju Kwitnącej Wiśni pianisty, po raz pierwszy zabrzmi Karatachi no Hana na fortepian solo polskiego kompozytora. Inspiracją do skomponowania utworu był wiersz japońskiego poety Hakushū Kitahary, działającego na przełomie XIX i XX wieku, który opisuje niezwykłą scenerię kwitnących w maju drzew. Premiera już 24 kwietnia w Hakushu Hall.




Muzyczny (nie tylko) romantyzm

 

W 2022 roku świętujemy 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, uznawanych za manifest romantyzmu. W stronę XIX-wiecznej kultury i literatury zwracają się także myśli współczesnych twórców i wykonawców. 30 kwietnia w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert prawykonań, w którego programie znalazły się utwory chóralne twórców związanych z Oficyną: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego.

 

Norwid na chór i fortepian

Choć polska poezja czasów romantyzmu zajmuje wysokie miejsce w rankingach popularności, wcale nie jest najczęściej umuzycznianą. W swoim najnowszym projekcie Do słów Chór Polskiego Radia we współpracy z polskimi kompozytorami postanowił wypełnić tę lukę. Tym samym katalog Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zasili cykl pieśni napisanych do wierszy Cypriana Kamila Norwida. 


Paweł Łukaszewski w ramach Pieśni Norwida opracował trzy popularne wiersze narodowego wieszcza: Krzyż i dziecko, Moja piosnka i Maryjo, Pani aniołów. Kompozytor z zamiłowaniem wykorzystujący w utworach teksty liturgiczne i te o zabarwieniu religijnym, pozostaje w swojej ulubionej tematyce, tym razem jednak biorąc na warsztat słowa świeckiego poety. Utwór wraz z Chórem Polskiego Radia prawykona pianistka Magdalena Duś. 


Ballada nie tylko romantyczna

Obok romantycznych twórców w programie koncertu znalazło się także nazwisko Bolesława Leśmiana. Jego Dziewczyna stała się podstawą najnowszego utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Jak podkreśla kompozytorka, która od młodości fascynuje się urodą języka, myślą filozoficzną i psychologiczną poety, wybór tekstu na potrzeby sobotniego koncertu wiąże się także z młodopolskim manifestem powrotu do romantycznej tradycji. Dziewczyna Bolesława Leśmiana w jasny sposób powraca również do formy i założeń ballady. Na taki krok zdecydowała się też Joanna Wnuk-Nazarowa, która w swoim nowym utworze wykorzystała cały tekst wiersza, wraz z powracającym refrenem. Solistycznie traktowana partia oboju zabrzmi zza sceny, niczym głos dziewczyny zza muru, a 12 braciom – bohaterom wiersza – odpowiadać będzie 12-głosowy chór. Partię oboju wykona Karolina Stalmachowska, pierwsza oboistka i solistka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.


 

Bilety na koncert dostępne są do kupienia na stronie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. 

Muzyka w Lusławicach

W majówkowy weekend czeka nas jeszcze jedno prawykonanie utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Będzie to wyczekiwane Quintetto per archi, które jesienią ubiegłego roku zabrzmiało po raz pierwszy w wersji na orkiestrę smyczkową w kościele św. Floriana w Krakowie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii. Utwór w wersji na kwintet smyczkowy będzie po raz pierwszy wykonany w wyjątkowym miejscu – w progach lusławickiego dworu, do którego muzyka wróci po 42 latach. Organizatorzy festiwalu DE NATURA SONORIS odwołają się do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980 roku. Wówczas w odrestaurowanym dworze w Lusławicach nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej Lusławice – Dwór, poświęcony pieśni romantycznej i muzyce smyczkowej. Quintetto per archi prawykonają 1 maja artyści Kwartetu Śląskiego z gościnnym udziałem Jana Kotuli na kontrabasie. Bilety dostępne są do nabycia za pośrednictwem platformy Bilety24.

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.