Aktualności
Wiosenne prawykonania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2022-04-21
Przed nami prawykonania dzieł trójki twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Oprócz utworu na fortepian solo po raz pierwszy zabrzmią kompozycje wokalno-instrumentalne, w których kluczowy jest udział chóru. Mimo różnych stylów kompozytorskich oraz obsad, na jakie zostały napisane, łączy je jedno – nawiązanie do poezji.
Muzyka Marcela Chyrzyńskiego znów zabrzmi w Japonii
Latem ubiegłego roku wspominaliśmy o premierze Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego, której w Yokohamie dokonał Ignacy Lisiecki. W kwietniu powracamy do Japonii, tym razem do Yanagawy. Właśnie tam, w interpretacji niezwykle aktywnego w Kraju Kwitnącej Wiśni pianisty, po raz pierwszy zabrzmi Karatachi no Hana na fortepian solo polskiego kompozytora. Inspiracją do skomponowania utworu był wiersz japońskiego poety Hakushū Kitahary, działającego na przełomie XIX i XX wieku, który opisuje niezwykłą scenerię kwitnących w maju drzew. Premiera już 24 kwietnia w Hakushu Hall.
Muzyczny (nie tylko) romantyzm
W 2022 roku świętujemy 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, uznawanych za manifest romantyzmu. W stronę XIX-wiecznej kultury i literatury zwracają się także myśli współczesnych twórców i wykonawców. 30 kwietnia w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert prawykonań, w którego programie znalazły się utwory chóralne twórców związanych z Oficyną: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego.
Norwid na chór i fortepian
Choć polska poezja czasów romantyzmu zajmuje wysokie miejsce w rankingach popularności, wcale nie jest najczęściej umuzycznianą. W swoim najnowszym projekcie Do słów Chór Polskiego Radia we współpracy z polskimi kompozytorami postanowił wypełnić tę lukę. Tym samym katalog Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zasili cykl pieśni napisanych do wierszy Cypriana Kamila Norwida.
Paweł Łukaszewski w ramach Pieśni Norwida opracował trzy popularne wiersze narodowego wieszcza: Krzyż i dziecko, Moja piosnka i Maryjo, Pani aniołów. Kompozytor z zamiłowaniem wykorzystujący w utworach teksty liturgiczne i te o zabarwieniu religijnym, pozostaje w swojej ulubionej tematyce, tym razem jednak biorąc na warsztat słowa świeckiego poety. Utwór wraz z Chórem Polskiego Radia prawykona pianistka Magdalena Duś.
Ballada nie tylko romantyczna
Obok romantycznych twórców w programie koncertu znalazło się także nazwisko Bolesława Leśmiana. Jego Dziewczyna stała się podstawą najnowszego utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Jak podkreśla kompozytorka, która od młodości fascynuje się urodą języka, myślą filozoficzną i psychologiczną poety, wybór tekstu na potrzeby sobotniego koncertu wiąże się także z młodopolskim manifestem powrotu do romantycznej tradycji. Dziewczyna Bolesława Leśmiana w jasny sposób powraca również do formy i założeń ballady. Na taki krok zdecydowała się też Joanna Wnuk-Nazarowa, która w swoim nowym utworze wykorzystała cały tekst wiersza, wraz z powracającym refrenem. Solistycznie traktowana partia oboju zabrzmi zza sceny, niczym głos dziewczyny zza muru, a 12 braciom – bohaterom wiersza – odpowiadać będzie 12-głosowy chór. Partię oboju wykona Karolina Stalmachowska, pierwsza oboistka i solistka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Bilety na koncert dostępne są do kupienia na stronie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Muzyka w Lusławicach
W majówkowy weekend czeka nas jeszcze jedno prawykonanie utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Będzie to wyczekiwane Quintetto per archi, które jesienią ubiegłego roku zabrzmiało po raz pierwszy w wersji na orkiestrę smyczkową w kościele św. Floriana w Krakowie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii. Utwór w wersji na kwintet smyczkowy będzie po raz pierwszy wykonany w wyjątkowym miejscu – w progach lusławickiego dworu, do którego muzyka wróci po 42 latach. Organizatorzy festiwalu DE NATURA SONORIS odwołają się do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980 roku. Wówczas w odrestaurowanym dworze w Lusławicach nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej Lusławice – Dwór, poświęcony pieśni romantycznej i muzyce smyczkowej. Quintetto per archi prawykonają 1 maja artyści Kwartetu Śląskiego z gościnnym udziałem Jana Kotuli na kontrabasie. Bilety dostępne są do nabycia za pośrednictwem platformy Bilety24.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.