Aktualności
KRÓLOWA, CO KOCHAŁA NIEMCA. PREMIERA ALBUMU WANDA JUŻ 31 MARCA!
2023-03-20
Losy legendarnej władczyni Krakowa przełożone na język współczesnej opery. „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej na podstawie Norwidowskiego misterium o tym samym tytule to najnowsza pozycja w katalogu ANAKLASIS. Na płycie blu-ray znajdzie się rejestracja prawykonania spektaklu oraz film dokumentalny o kompozytorce „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery.
Twórczość Cypriana Kamila Norwida była obecna w życiu Joanny Wnuk-Nazarowej od najmłodszych lat. Fascynację Wandą zaszczepiła w niej Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej. Podczas nauki w liceum muzycznym przyszła kompozytorka trafiła do prowadzonego przez Gallową „Koła żywego słowa”; w misterium Norwida przygotowanym na tych zajęciach zagrała tytułową rolę. Opracowując Wandę muzycznie oraz dedykując ją dawnej mentorce, kompozytorka spłaca symboliczny dług zaciągnięty w młodości.
Wnuk-Nazarowa podąża za norwidowską interpretacją legendy o córce Kraka – w tym ujęciu królowa nie rzuca się do Wisły, aby uniknąć małżeństwa z wodzem Germanów. To kobieta silna i mądra, władczyni, która musi wybrać między miłością do Rytygera a powinnością wobec poddanych. Tragiczne rozdarcie pomiędzy osobistym szczęściem a dobrem ogółu to wszakże idealny temat na operowe libretto.
Wanda to pierwsze dzieło operowe w katalogu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz druga na świecie (po Vandzie Antonína Dvořáka) ukończona i wystawiona opera poświęcona legendarnej polskiej władczyni. To także unikatowe na skalę światową dzieło adaptujące tekst Norwida do potrzeb muzycznego języka dzieła operowego.
„Nie ma u mnie żadnego cytatu ani stylizacji na staropolszczyznę, choć pojawia się rzeczywiście rytm krakowiaka w partii Panny. Wynika to jednak wprost z rytmu tekstu. Tak to Norwid zapisał, nie mogłam więc tego pominąć. W rozmyślaniach Wandy zauważyć można z kolei rysunek kujawiaka, zaś marsz żałobny przy jej wstępowaniu na kopiec jest quasi-polonezem, na 5/4. Całość jednak jest jak najbardziej osadzona w języku muzyki naszych czasów, choć dalekim od awangardowości.” – tłumaczy kompozytorka.
Na płycie blu-ray znajdziemy rejestrację światowej premiery dzieła, która miała miejsce 10 września 2021 roku na wawelskim dziedzińcu arkadowym. Spektakl powstał w wyniku współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Opery Krakowskiej, Programu II Polskiego Radia oraz Zamku Królewskiego na Wawelu i był jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida. Wawelską realizację wyreżyserował Waldemar Zawodziński. Kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza, który poprowadził Orkiestrę, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej. Partie solowe wykreowali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek (Panna).
Wydawnictwo dopełnia film dokumentalny Pod presją dźwięku i słowa w reżyserii Violetty Rotter-Kozery. Dokument przybliża bogate życie Joanny Wnuk-Nazarowej jako dyrygentki, kompozytorki i kobiety w pełni oddanej kulturze; obejmuje najważniejsze wydarzenia z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego artystki, a jego osią są przygotowania do prawykonania Wandy. Film wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A.
Album WANDA 31 marca trafia do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
1 kwietnia o godz. 18.30, w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera scenicznej realizacji Wandy – przygotowywana przez realizatorów „wersji wawelskiej”. Spektakl zostanie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. W niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będzie można wziąć udział w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową połączonym z pokazem zawartego na płycie filmu.
#wyostrzsłuch na serię IMAGES od ANAKLASIS
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio Program II, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.