Aktualności
KRÓLOWA, CO KOCHAŁA NIEMCA. PREMIERA ALBUMU WANDA JUŻ 31 MARCA!
2023-03-20
Losy legendarnej władczyni Krakowa przełożone na język współczesnej opery. „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej na podstawie Norwidowskiego misterium o tym samym tytule to najnowsza pozycja w katalogu ANAKLASIS. Na płycie blu-ray znajdzie się rejestracja prawykonania spektaklu oraz film dokumentalny o kompozytorce „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery.
Twórczość Cypriana Kamila Norwida była obecna w życiu Joanny Wnuk-Nazarowej od najmłodszych lat. Fascynację Wandą zaszczepiła w niej Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej. Podczas nauki w liceum muzycznym przyszła kompozytorka trafiła do prowadzonego przez Gallową „Koła żywego słowa”; w misterium Norwida przygotowanym na tych zajęciach zagrała tytułową rolę. Opracowując Wandę muzycznie oraz dedykując ją dawnej mentorce, kompozytorka spłaca symboliczny dług zaciągnięty w młodości.
Wnuk-Nazarowa podąża za norwidowską interpretacją legendy o córce Kraka – w tym ujęciu królowa nie rzuca się do Wisły, aby uniknąć małżeństwa z wodzem Germanów. To kobieta silna i mądra, władczyni, która musi wybrać między miłością do Rytygera a powinnością wobec poddanych. Tragiczne rozdarcie pomiędzy osobistym szczęściem a dobrem ogółu to wszakże idealny temat na operowe libretto.
Wanda to pierwsze dzieło operowe w katalogu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz druga na świecie (po Vandzie Antonína Dvořáka) ukończona i wystawiona opera poświęcona legendarnej polskiej władczyni. To także unikatowe na skalę światową dzieło adaptujące tekst Norwida do potrzeb muzycznego języka dzieła operowego.
„Nie ma u mnie żadnego cytatu ani stylizacji na staropolszczyznę, choć pojawia się rzeczywiście rytm krakowiaka w partii Panny. Wynika to jednak wprost z rytmu tekstu. Tak to Norwid zapisał, nie mogłam więc tego pominąć. W rozmyślaniach Wandy zauważyć można z kolei rysunek kujawiaka, zaś marsz żałobny przy jej wstępowaniu na kopiec jest quasi-polonezem, na 5/4. Całość jednak jest jak najbardziej osadzona w języku muzyki naszych czasów, choć dalekim od awangardowości.” – tłumaczy kompozytorka.
Na płycie blu-ray znajdziemy rejestrację światowej premiery dzieła, która miała miejsce 10 września 2021 roku na wawelskim dziedzińcu arkadowym. Spektakl powstał w wyniku współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Opery Krakowskiej, Programu II Polskiego Radia oraz Zamku Królewskiego na Wawelu i był jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida. Wawelską realizację wyreżyserował Waldemar Zawodziński. Kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza, który poprowadził Orkiestrę, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej. Partie solowe wykreowali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek (Panna).
Wydawnictwo dopełnia film dokumentalny Pod presją dźwięku i słowa w reżyserii Violetty Rotter-Kozery. Dokument przybliża bogate życie Joanny Wnuk-Nazarowej jako dyrygentki, kompozytorki i kobiety w pełni oddanej kulturze; obejmuje najważniejsze wydarzenia z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego artystki, a jego osią są przygotowania do prawykonania Wandy. Film wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A.
Album WANDA 31 marca trafia do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
1 kwietnia o godz. 18.30, w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera scenicznej realizacji Wandy – przygotowywana przez realizatorów „wersji wawelskiej”. Spektakl zostanie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. W niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będzie można wziąć udział w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową połączonym z pokazem zawartego na płycie filmu.
#wyostrzsłuch na serię IMAGES od ANAKLASIS
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio Program II, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
