Aktualności
Fryderyki 2023: 3 nominacje dla ANAKLASIS!
2023-03-23
Poznaliśmy dziś nominowanych do najważniejszych polskich nagród rynku fonograficznego – Fryderyków 2023. Wśród tegorocznych nominacji ponownie znalazły się krążki sygnowane znakiem ANAKLASIS. To już czwarty raz, kiedy wytwórnia płytowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaje wyróżniona nominacjami do tej prestiżowej nagrody.
W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło wielokrotnie nagradzanego duetu Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha POKORA. DRAMMA GIACOSO. Album wydany na płycie CD i winylu przez ANAKLASIS to projekt, który na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety, jest krążek RELIEFS od ANAKLASIS z kompletem legendarnych Reliefów jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego.
To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas statuetki i nominacje dla wciąż młodej, bo istniejącej pod auspicjami PWM od listopada 2019 roku, marki fonograficznej, są wielkim wyróżnieniem.
Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce już końcem kwietnia 2023 roku.
Pełna lista nominowanych do najważniejszej polskiej narody muzycznej w kraju.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS!
ANA 023 (CD i LP)
ALEKSANDER NOWAK
SZCZEPAN TWARDOCH
POKORA. DRAMMA GIACOSO

Po żegludze w nieznane z Syreną Alek Nowak i Szczepan Twardoch wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso Alek Nowak kończy tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk.
Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.
ANA 019 (CD)
ANDRZEJ KRZANOWSKI
RELIEFS

Kompozytorzy stalowowolscy, zwani też Pokoleniem ’51, to w polskiej muzyce współczesnej zjawisko osobne i zasługujące na pamięć. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Krzanowskiego i Eugeniusza Knapika łączy to, że zaistnieli na odbywającym się w Stalowej Woli w latach 70. festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, ale i ambiwalentny stosunek do awangardy – korzystali z jej zdobyczy, jednak bez doktrynalnej sztywności, pozwalając swojej muzyce przemówić choćby nutą romantyzmu. Krzanowski, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, wyróżniał się w tym gronie fascynacją akordeonem. Przeniósł ten instrument z obszaru muzyki rozrywkowej i ludowej, uważanej za niedoskonałą, w świat kultury wysokiej, by uczynić głównym bohaterem swoich kompozycji. Z inspiracji i ambicji wykraczających poza filharmonię wzięły się też jego Reliefy, a więc napisany w latach 80. cykl utworów-rzeźb, wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.