Aktualności
Fryderyki 2023: 3 nominacje dla ANAKLASIS!
2023-03-23
Poznaliśmy dziś nominowanych do najważniejszych polskich nagród rynku fonograficznego – Fryderyków 2023. Wśród tegorocznych nominacji ponownie znalazły się krążki sygnowane znakiem ANAKLASIS. To już czwarty raz, kiedy wytwórnia płytowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaje wyróżniona nominacjami do tej prestiżowej nagrody.
W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło wielokrotnie nagradzanego duetu Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha POKORA. DRAMMA GIACOSO. Album wydany na płycie CD i winylu przez ANAKLASIS to projekt, który na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety, jest krążek RELIEFS od ANAKLASIS z kompletem legendarnych Reliefów jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego.
To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas statuetki i nominacje dla wciąż młodej, bo istniejącej pod auspicjami PWM od listopada 2019 roku, marki fonograficznej, są wielkim wyróżnieniem.
Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce już końcem kwietnia 2023 roku.
Pełna lista nominowanych do najważniejszej polskiej narody muzycznej w kraju.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS!
ANA 023 (CD i LP)
ALEKSANDER NOWAK
SZCZEPAN TWARDOCH
POKORA. DRAMMA GIACOSO

Po żegludze w nieznane z Syreną Alek Nowak i Szczepan Twardoch wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso Alek Nowak kończy tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk.
Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.
ANA 019 (CD)
ANDRZEJ KRZANOWSKI
RELIEFS

Kompozytorzy stalowowolscy, zwani też Pokoleniem ’51, to w polskiej muzyce współczesnej zjawisko osobne i zasługujące na pamięć. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Krzanowskiego i Eugeniusza Knapika łączy to, że zaistnieli na odbywającym się w Stalowej Woli w latach 70. festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, ale i ambiwalentny stosunek do awangardy – korzystali z jej zdobyczy, jednak bez doktrynalnej sztywności, pozwalając swojej muzyce przemówić choćby nutą romantyzmu. Krzanowski, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, wyróżniał się w tym gronie fascynacją akordeonem. Przeniósł ten instrument z obszaru muzyki rozrywkowej i ludowej, uważanej za niedoskonałą, w świat kultury wysokiej, by uczynić głównym bohaterem swoich kompozycji. Z inspiracji i ambicji wykraczających poza filharmonię wzięły się też jego Reliefy, a więc napisany w latach 80. cykl utworów-rzeźb, wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.