PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kwietniowe prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

2023-04-12

Elżbieta Sikora, Marcel Chyrzyński i Agata Zubel to kompozytorzy, których utwory będą miały w kwietniu światowe bądź polskie prawykonania. Zapraszamy na koncerty w kraju i zagranicą, podczas wyjątkowych wydarzeń rocznicowych i uznanych festiwali.
 

Elżbieta Sikora na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim 

W swojej twórczości Elżbieta Sikora chętnie nawiązuje do ważnych wydarzeń historycznych, podtrzymują pamięć o dziejach i ludziach. W ubiegłym roku w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmiało jej Szóste przykazanie na cztery głosy żeńskie, flet, wiolonczelę i perkusję, w którym nawiązała do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek. W swoim najnowszym utworze Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę zwróciła się ku historii getta warszawskiego. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy 19 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w związku z obchodami 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Warstwa tekstowa opiera się na wierszach (między innymi Tenebræ i Stehen Paula Celana) i relacjach świadków KL Lublin. Jak podkreślają organizatorzy, „koncert »Pamięć i przyszłość«, poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej”. Bilety dostępne są na stronie oraz w kasie Teatru.


 

Ameryka oczami Marcela Chyrzyńskiego


Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się w tym roku już po raz 35. Przez ponad tydzień, od 15 do 23 kwietnia, w stolicy małopolski będzie brzmieć najnowsza muzyka twórców polskich i zagranicznych. W programie finałowego koncertu znalazło się Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. O światowym prawykonaniu tego utworu pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Kompozytor tak wspominał swoją samochodową wyprawę przez amerykańską pustynię, która była inspiracją do powstania dzieła: „Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego... Niniejszy utwór stanowi próbę oddania atmosfery tej pustyni i uczuć, jakie wtedy mi towarzyszyły”. 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer. 



 

Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest wolny. 


Teatr głosu od Agaty Zubel

Agata Zubel napisała Harmonogram Harmonii Sfer na zamówienie WDR dla Wittener Tage für Neue Kammermusik – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Utwór, przeznaczony na chór lub sekstet wokalny, opiera się na tekście Stanisława Lema, który przetłumaczył na język angielski Tomasz Zymer. Jest to wręcz teatralny pokaz możliwości głosu: wśród objaśnień wykonawczych, które zajmują kilka stron partytury, obok stosunkowo tradycyjnych technik artykulacyjnych znalazły się też znacznie bardziej awangardowe, wymagające od wykonawców traktowania całego ciała jako instrumentu. Na aspekt brzmieniowy, jak i wizualny wpłynie pstrykanie w policzek przy otwartych ustach czy tremolo wykonywane paznokciami na zębach. 23 kwietnia Harmonogram Harmonii Sfer po raz pierwszy wykona Schola Heidelberg.



 

19.04.2023, Warszawa: Elżbieta Sikora – Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę

23.04.2023, Kraków: Marcel Chyrzyński – Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian

23.04.2023, Witten: Agata Zubel – Harmonogram Harmonii Sfer na chór lub sekstet wokalny i dyrygenta

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.