Aktualności
Kwietniowe prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2023-04-12
Elżbieta Sikora, Marcel Chyrzyński i Agata Zubel to kompozytorzy, których utwory będą miały w kwietniu światowe bądź polskie prawykonania. Zapraszamy na koncerty w kraju i zagranicą, podczas wyjątkowych wydarzeń rocznicowych i uznanych festiwali.
Elżbieta Sikora na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim
W swojej twórczości Elżbieta Sikora chętnie nawiązuje do ważnych wydarzeń historycznych, podtrzymują pamięć o dziejach i ludziach. W ubiegłym roku w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmiało jej Szóste przykazanie na cztery głosy żeńskie, flet, wiolonczelę i perkusję, w którym nawiązała do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek. W swoim najnowszym utworze Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę zwróciła się ku historii getta warszawskiego. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy 19 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w związku z obchodami 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Warstwa tekstowa opiera się na wierszach (między innymi Tenebræ i Stehen Paula Celana) i relacjach świadków KL Lublin. Jak podkreślają organizatorzy, „koncert »Pamięć i przyszłość«, poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej”. Bilety dostępne są na stronie oraz w kasie Teatru.
Ameryka oczami Marcela Chyrzyńskiego
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się w tym roku już po raz 35. Przez ponad tydzień, od 15 do 23 kwietnia, w stolicy małopolski będzie brzmieć najnowsza muzyka twórców polskich i zagranicznych. W programie finałowego koncertu znalazło się Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. O światowym prawykonaniu tego utworu pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Kompozytor tak wspominał swoją samochodową wyprawę przez amerykańską pustynię, która była inspiracją do powstania dzieła: „Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego... Niniejszy utwór stanowi próbę oddania atmosfery tej pustyni i uczuć, jakie wtedy mi towarzyszyły”. 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest wolny.
Teatr głosu od Agaty Zubel
Agata Zubel napisała Harmonogram Harmonii Sfer na zamówienie WDR dla Wittener Tage für Neue Kammermusik – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Utwór, przeznaczony na chór lub sekstet wokalny, opiera się na tekście Stanisława Lema, który przetłumaczył na język angielski Tomasz Zymer. Jest to wręcz teatralny pokaz możliwości głosu: wśród objaśnień wykonawczych, które zajmują kilka stron partytury, obok stosunkowo tradycyjnych technik artykulacyjnych znalazły się też znacznie bardziej awangardowe, wymagające od wykonawców traktowania całego ciała jako instrumentu. Na aspekt brzmieniowy, jak i wizualny wpłynie pstrykanie w policzek przy otwartych ustach czy tremolo wykonywane paznokciami na zębach. 23 kwietnia Harmonogram Harmonii Sfer po raz pierwszy wykona Schola Heidelberg.
19.04.2023, Warszawa: Elżbieta Sikora – Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
23.04.2023, Kraków: Marcel Chyrzyński – Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian
23.04.2023, Witten: Agata Zubel – Harmonogram Harmonii Sfer na chór lub sekstet wokalny i dyrygenta
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.