PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowak, Sikora i Chyrzyński: marcowe prawykonania pod znakiem PWM-u

2022-03-03

Wkraczamy w marzec z zapowiedzią trzech prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Tych, którzy chcą być na bieżąco z muzyką polską i najnowszymi utworami, zapraszamy na dwie premiery w Polsce oraz jedną zagranicą – w słonecznym Los Angeles. 
 

Baczyński na głos i orkiestrę

W sierpniu ubiegłego roku pisaliśmy o prawykonaniu Trzech pieśni do słów K.K. Baczyńskiego na bas-baryton i fortepian, które ujął muzycznie Alek Nowak. Tym razem kompozytor wraca z utworem w nowej, niewykonywanej wcześniej wersji na głos z orkiestrą. Podczas koncertu w Operze Bałtyckiej 12 marca zaśpiewa Tomasz Konieczny, pierwszy wykonawca kameralnej wersji Pieśni. Wydarzenie będzie debiutem na gdańskiej scenie bas-barytona znanego z najważniejszych światowych sal.



Po koncercie zawsze warto posłuchać jeszcze, co sami artyści mają do powiedzenia, dlatego zapraszamy na spotkanie z nimi do foyer Opery, które poprowadzi Jacek Marczyński. Warto zabrać ze sobą egzemplarz wydanych przez PWM Twarzy Wotana – wywiadu-rzeki z Tomaszem Koniecznym, a w zasadzie wartkiej rozmowy przyjaciół o kulisach operowego świata.

Bilety na gdańską premierę, zaplanowaną w samo południe (!), dostępne są na platformie Bilety24.


 

Sikora vs. Nono


Dwa tygodnie później, 27 marca, w Filharmonii w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmi Szóste przykazanie Elżbiety Sikory, nawiązujące do Quando stanno morendo. Diario polacco nr 2 Luigiego Nono, które także znalazło się w programie koncertu. Utwory przeznaczone są na bardzo podobne, niemal identyczne składy. Podczas szczecińskiego wydarzenia wykonają je Erik Drescher (flety), Bartosz Koziak (wiolonczela) i Dominik Dołęga (perkusja), zaśpiewa Les Métaboles, a za elektronikę odpowiadać będzie słynne SWR Experimentalstudio.


Choć utwory Nono i Sikory dzieli niemal 40 lat, są do siebie podobne nie tylko pod względem obsady. Oba są odpowiedzią na przemoc i niesprawiedliwość. Impulsem dla Nono było wprowadzenie w Polsce stanu wojennego, natomiast Sikora, która dedykuje swój utwór ofiarom wszelkiej przemocy, nawiązuje do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek w czasie drugiej wojny światowej. W warstwie tekstowej kompozytorka sięgnęła po wiersze Grzegorza Kwiatkowskiego (tłumaczenie na j. francuski: Zbigniew Naliwajek; tłumaczenie na j. niemiecki: Bernard Hartmann) oraz ujgurską poezję Ekhmetjana Osmana (w tłumaczeniu na j. angielski Joshuy L. Freemana), także relacje jeńców obozu koncentracyjnego w Lublinie (tłumaczenie na j. francuski: Zbigniew Naliwajek). Jak sama komentuje: „moim celem jest stworzenie swego rodzaju memento, które poza upamiętnieniem ofiar będzie stanowiło ostrzeżenie przed powtarzaniem tych samych zbrodni, jakie w przeszłości były i są stale popełniane przez ludzkość”. Czy jednak, mimo wyraźnych podobieństw, są też wyraźne różnice między utworami? Przekonajcie się 27 marca podczas koncertu w Filharmonii w Szczecinie, na który bilety możecie kupić tutaj
 

Utwór powstał na zamówienie Les Métaboles oraz Instytutu Adama Mickiewicza z inicjatywy agencji SONORA music. Projekt sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Przy wsparciu The Ernst von Siemens Music Foundation, SACEM oraz Instytutu Polskiego w Paryżu. 



Umuzycznienie amerykańskiego snu


Nawet ci, którzy nigdy nie podróżowali po Stanach Zjednoczonych, kojarzą najważniejsze miasta, ich architekturę, zabytki, ale też naturalne krajobrazy. Pewnie przygotowując ich listę na którymś miejscu znajdzie się słynna Route 66, biegnąca przez pustynię Mojave. Ta właśnie pustynia zauroczyła Marcela Chyrzyńskiego, który postanowił podjąć próbę oddania jej atmosfery w swoim najnowszym utworze. „W 2017 roku, po moim koncercie monograficznym zorganizowanym przez Polish Music Center w Los Angeles, pożyczyłem samochód i pojechałem do Las Vegas”, wspomina kompozytor. „Nie jechałem jednak najszybszą i najczęściej uczęszczaną autostradą międzystanową, lecz poleconą przez znajomego starą widokową drogą przez pustynię Mojave, której częścią jest słynna Route 66. Pustynia Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego...”. Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian prawykonany będzie właśnie w Los Angeles, 26 marca. Grać będą odpowiednio Espen Nystog Aas, Jan Kalinowski, Zoe Beyler i Marek Szlezer.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.