Aktualności
Nowak, Sikora i Chyrzyński: marcowe prawykonania pod znakiem PWM-u
2022-03-03
Wkraczamy w marzec z zapowiedzią trzech prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Tych, którzy chcą być na bieżąco z muzyką polską i najnowszymi utworami, zapraszamy na dwie premiery w Polsce oraz jedną zagranicą – w słonecznym Los Angeles.
Baczyński na głos i orkiestrę
W sierpniu ubiegłego roku pisaliśmy o prawykonaniu Trzech pieśni do słów K.K. Baczyńskiego na bas-baryton i fortepian, które ujął muzycznie Alek Nowak. Tym razem kompozytor wraca z utworem w nowej, niewykonywanej wcześniej wersji na głos z orkiestrą. Podczas koncertu w Operze Bałtyckiej 12 marca zaśpiewa Tomasz Konieczny, pierwszy wykonawca kameralnej wersji Pieśni. Wydarzenie będzie debiutem na gdańskiej scenie bas-barytona znanego z najważniejszych światowych sal.
Po koncercie zawsze warto posłuchać jeszcze, co sami artyści mają do powiedzenia, dlatego zapraszamy na spotkanie z nimi do foyer Opery, które poprowadzi Jacek Marczyński. Warto zabrać ze sobą egzemplarz wydanych przez PWM Twarzy Wotana – wywiadu-rzeki z Tomaszem Koniecznym, a w zasadzie wartkiej rozmowy przyjaciół o kulisach operowego świata.
Bilety na gdańską premierę, zaplanowaną w samo południe (!), dostępne są na platformie Bilety24.
Sikora vs. Nono
Dwa tygodnie później, 27 marca, w Filharmonii w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmi Szóste przykazanie Elżbiety Sikory, nawiązujące do Quando stanno morendo. Diario polacco nr 2 Luigiego Nono, które także znalazło się w programie koncertu. Utwory przeznaczone są na bardzo podobne, niemal identyczne składy. Podczas szczecińskiego wydarzenia wykonają je Erik Drescher (flety), Bartosz Koziak (wiolonczela) i Dominik Dołęga (perkusja), zaśpiewa Les Métaboles, a za elektronikę odpowiadać będzie słynne SWR Experimentalstudio.
Choć utwory Nono i Sikory dzieli niemal 40 lat, są do siebie podobne nie tylko pod względem obsady. Oba są odpowiedzią na przemoc i niesprawiedliwość. Impulsem dla Nono było wprowadzenie w Polsce stanu wojennego, natomiast Sikora, która dedykuje swój utwór ofiarom wszelkiej przemocy, nawiązuje do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek w czasie drugiej wojny światowej. W warstwie tekstowej kompozytorka sięgnęła po wiersze Grzegorza Kwiatkowskiego (tłumaczenie na j. francuski: Zbigniew Naliwajek; tłumaczenie na j. niemiecki: Bernard Hartmann) oraz ujgurską poezję Ekhmetjana Osmana (w tłumaczeniu na j. angielski Joshuy L. Freemana), także relacje jeńców obozu koncentracyjnego w Lublinie (tłumaczenie na j. francuski: Zbigniew Naliwajek). Jak sama komentuje: „moim celem jest stworzenie swego rodzaju memento, które poza upamiętnieniem ofiar będzie stanowiło ostrzeżenie przed powtarzaniem tych samych zbrodni, jakie w przeszłości były i są stale popełniane przez ludzkość”. Czy jednak, mimo wyraźnych podobieństw, są też wyraźne różnice między utworami? Przekonajcie się 27 marca podczas koncertu w Filharmonii w Szczecinie, na który bilety możecie kupić tutaj.
Utwór powstał na zamówienie Les Métaboles oraz Instytutu Adama Mickiewicza z inicjatywy agencji SONORA music. Projekt sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Przy wsparciu The Ernst von Siemens Music Foundation, SACEM oraz Instytutu Polskiego w Paryżu.
Umuzycznienie amerykańskiego snu
Nawet ci, którzy nigdy nie podróżowali po Stanach Zjednoczonych, kojarzą najważniejsze miasta, ich architekturę, zabytki, ale też naturalne krajobrazy. Pewnie przygotowując ich listę na którymś miejscu znajdzie się słynna Route 66, biegnąca przez pustynię Mojave. Ta właśnie pustynia zauroczyła Marcela Chyrzyńskiego, który postanowił podjąć próbę oddania jej atmosfery w swoim najnowszym utworze. „W 2017 roku, po moim koncercie monograficznym zorganizowanym przez Polish Music Center w Los Angeles, pożyczyłem samochód i pojechałem do Las Vegas”, wspomina kompozytor. „Nie jechałem jednak najszybszą i najczęściej uczęszczaną autostradą międzystanową, lecz poleconą przez znajomego starą widokową drogą przez pustynię Mojave, której częścią jest słynna Route 66. Pustynia Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego...”. Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian prawykonany będzie właśnie w Los Angeles, 26 marca. Grać będą odpowiednio Espen Nystog Aas, Jan Kalinowski, Zoe Beyler i Marek Szlezer.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.