Aktualności
LUTOSŁAWSKI MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM. ALBUM METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI W SPRZEDAŻY OD 28 CZERWCA!
2023-06-12
Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet to dwa zespoły wywodzące się z różnych kręgów muzycznych, które nawiązały artystyczny dialog skupiający się wokół twórczości Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Efekt ich pracy został zarejestrowany i już niebawem będzie wydany przez polską markę fonograficzną ANAKLASIS. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI trafi na rynek 28 czerwca.
Choć Witold Lutosławski był klasycznie wykształconym kompozytorem, jego osiągnięcia twórcze wcale nie są tak odległe od improwizacji i inspirują także artystów jazzowych. Gdy kontrabasista Michael Bates usłyszał występ Lutosławski Quartet podczas festiwalu Jazztopad jesienią 2021 roku, twórczość polskiego kompozytora wywarła na nim ogromne wrażenie.
„To było coś! Już w drodze powrotnej do domu, w samolocie, zacząłem wsłuchiwać się w utwory polskiego kompozytora i tworzyć szkice kilku kompozycji, w nadziei, że uda się nawiązać współpracę z zespołem.” – wspomina Michael Bates. Rok później, podczas letniej odsłony festiwalu w Nowym Jorku artyści wystąpili na jednej scenie wspólnie odkrywając Lutosławskiego w jazzowym ujęciu Batesa.
Współpraca muzyków związanych z dwoma różnymi światami na tym nie zakończyła się. Pół roku po występie w Nowym Jorku artyści spotkali się w studiu nagraniowym, gdzie zarejestrowali Lutosławskiego na nowo. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI od ANAKLASIS zawiera aranżacje kilku utworów Lutosławskiego, będące hołdem lidera grupy Acrobat dla niezwykłej indywidualności polskiego kompozytora. „Bogactwo jego muzyki jest nieprzebrane, nowatorskie, nade wszystko wyjątkowe! – mówi Bates o muzyce Lutosławskiego.
– Zawsze ceniłem wewnętrzną symetrię każdej jego kompozycji. Im bardziej się w nie zagłębiamy, tym bardziej widoczna staje się troska twórcy o każdy szczegół.” Powstał materiał pełen kontrastowych barw, nasycony inwencją harmoniczną i nieprzewidywalnymi zwrotami akcji. Całość pulsuje energią i wyrazistością.
„Często słyszy się, że jazz i klasyka to dwa całkowicie odmienne światy. Być może tak jest. Wydaje mi się jednak, że ich języki nie różnią się tak bardzo od siebie. Różnica polega raczej na ich wykorzystaniu. Nasz projekt jest tego modelowym przykładem – tłumaczy Michael Bates i dodaje – Przedstawione tu aranżacje otwierają przed improwizatorami szerokie możliwości budowania na materiale stworzonym przez Lutosławskiego, a także pozwalają przyjrzeć się jego oryginalnym kompozycjom z innej perspektywy. Dla nas była to znakomita zabawa i przygoda”.
Światowa premiera albumu ANAKLASIS połączona jest z koncertem, podczas którego zabrzmią utwory Lutosławskiego w opracowaniu Michaela Batesa w brawurowym wykonaniu jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet. Wydarzenie w ramach festiwalu Jazztopad odbędzie się już 28 czerwca w Lincoln Center w Nowym Jorku!
#wyostrzsłuch na WINDTRIO3 pierwszy singiel z albumu METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, który już 14 czerwca będzie miał swoją premierę! Dajmy się ponieść namiastce wariacji Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet na temat Witolda Lutosławskiego i wyczekujmy premiery krążka.
Płyta dołączy do serii REVISIONS, której znakiem szczególnym są eksperymenty, przekroczenia
i przewroty. Od 28 czerwca będzie dostępna na CD oraz w serwisach streamingowych.
Nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Partnerem albumu jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
#wyostrzsłuch na serię REVISIONS od ANAKLASIS.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
.jpg)