Aktualności
LUTOSŁAWSKI MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM. ALBUM METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI W SPRZEDAŻY OD 28 CZERWCA!
2023-06-12
Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet to dwa zespoły wywodzące się z różnych kręgów muzycznych, które nawiązały artystyczny dialog skupiający się wokół twórczości Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Efekt ich pracy został zarejestrowany i już niebawem będzie wydany przez polską markę fonograficzną ANAKLASIS. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI trafi na rynek 28 czerwca.
Choć Witold Lutosławski był klasycznie wykształconym kompozytorem, jego osiągnięcia twórcze wcale nie są tak odległe od improwizacji i inspirują także artystów jazzowych. Gdy kontrabasista Michael Bates usłyszał występ Lutosławski Quartet podczas festiwalu Jazztopad jesienią 2021 roku, twórczość polskiego kompozytora wywarła na nim ogromne wrażenie.
„To było coś! Już w drodze powrotnej do domu, w samolocie, zacząłem wsłuchiwać się w utwory polskiego kompozytora i tworzyć szkice kilku kompozycji, w nadziei, że uda się nawiązać współpracę z zespołem.” – wspomina Michael Bates. Rok później, podczas letniej odsłony festiwalu w Nowym Jorku artyści wystąpili na jednej scenie wspólnie odkrywając Lutosławskiego w jazzowym ujęciu Batesa.
Współpraca muzyków związanych z dwoma różnymi światami na tym nie zakończyła się. Pół roku po występie w Nowym Jorku artyści spotkali się w studiu nagraniowym, gdzie zarejestrowali Lutosławskiego na nowo. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI od ANAKLASIS zawiera aranżacje kilku utworów Lutosławskiego, będące hołdem lidera grupy Acrobat dla niezwykłej indywidualności polskiego kompozytora. „Bogactwo jego muzyki jest nieprzebrane, nowatorskie, nade wszystko wyjątkowe! – mówi Bates o muzyce Lutosławskiego.
– Zawsze ceniłem wewnętrzną symetrię każdej jego kompozycji. Im bardziej się w nie zagłębiamy, tym bardziej widoczna staje się troska twórcy o każdy szczegół.” Powstał materiał pełen kontrastowych barw, nasycony inwencją harmoniczną i nieprzewidywalnymi zwrotami akcji. Całość pulsuje energią i wyrazistością.
„Często słyszy się, że jazz i klasyka to dwa całkowicie odmienne światy. Być może tak jest. Wydaje mi się jednak, że ich języki nie różnią się tak bardzo od siebie. Różnica polega raczej na ich wykorzystaniu. Nasz projekt jest tego modelowym przykładem – tłumaczy Michael Bates i dodaje – Przedstawione tu aranżacje otwierają przed improwizatorami szerokie możliwości budowania na materiale stworzonym przez Lutosławskiego, a także pozwalają przyjrzeć się jego oryginalnym kompozycjom z innej perspektywy. Dla nas była to znakomita zabawa i przygoda”.
Światowa premiera albumu ANAKLASIS połączona jest z koncertem, podczas którego zabrzmią utwory Lutosławskiego w opracowaniu Michaela Batesa w brawurowym wykonaniu jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet. Wydarzenie w ramach festiwalu Jazztopad odbędzie się już 28 czerwca w Lincoln Center w Nowym Jorku!
#wyostrzsłuch na WINDTRIO3 pierwszy singiel z albumu METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, który już 14 czerwca będzie miał swoją premierę! Dajmy się ponieść namiastce wariacji Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet na temat Witolda Lutosławskiego i wyczekujmy premiery krążka.
Płyta dołączy do serii REVISIONS, której znakiem szczególnym są eksperymenty, przekroczenia
i przewroty. Od 28 czerwca będzie dostępna na CD oraz w serwisach streamingowych.
Nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Partnerem albumu jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
#wyostrzsłuch na serię REVISIONS od ANAKLASIS.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
.jpg)