Aktualności
LUTOSŁAWSKI MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM. ALBUM METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI W SPRZEDAŻY OD 28 CZERWCA!
2023-06-12
Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet to dwa zespoły wywodzące się z różnych kręgów muzycznych, które nawiązały artystyczny dialog skupiający się wokół twórczości Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Efekt ich pracy został zarejestrowany i już niebawem będzie wydany przez polską markę fonograficzną ANAKLASIS. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI trafi na rynek 28 czerwca.
Choć Witold Lutosławski był klasycznie wykształconym kompozytorem, jego osiągnięcia twórcze wcale nie są tak odległe od improwizacji i inspirują także artystów jazzowych. Gdy kontrabasista Michael Bates usłyszał występ Lutosławski Quartet podczas festiwalu Jazztopad jesienią 2021 roku, twórczość polskiego kompozytora wywarła na nim ogromne wrażenie.
„To było coś! Już w drodze powrotnej do domu, w samolocie, zacząłem wsłuchiwać się w utwory polskiego kompozytora i tworzyć szkice kilku kompozycji, w nadziei, że uda się nawiązać współpracę z zespołem.” – wspomina Michael Bates. Rok później, podczas letniej odsłony festiwalu w Nowym Jorku artyści wystąpili na jednej scenie wspólnie odkrywając Lutosławskiego w jazzowym ujęciu Batesa.
Współpraca muzyków związanych z dwoma różnymi światami na tym nie zakończyła się. Pół roku po występie w Nowym Jorku artyści spotkali się w studiu nagraniowym, gdzie zarejestrowali Lutosławskiego na nowo. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI od ANAKLASIS zawiera aranżacje kilku utworów Lutosławskiego, będące hołdem lidera grupy Acrobat dla niezwykłej indywidualności polskiego kompozytora. „Bogactwo jego muzyki jest nieprzebrane, nowatorskie, nade wszystko wyjątkowe! – mówi Bates o muzyce Lutosławskiego.
– Zawsze ceniłem wewnętrzną symetrię każdej jego kompozycji. Im bardziej się w nie zagłębiamy, tym bardziej widoczna staje się troska twórcy o każdy szczegół.” Powstał materiał pełen kontrastowych barw, nasycony inwencją harmoniczną i nieprzewidywalnymi zwrotami akcji. Całość pulsuje energią i wyrazistością.
„Często słyszy się, że jazz i klasyka to dwa całkowicie odmienne światy. Być może tak jest. Wydaje mi się jednak, że ich języki nie różnią się tak bardzo od siebie. Różnica polega raczej na ich wykorzystaniu. Nasz projekt jest tego modelowym przykładem – tłumaczy Michael Bates i dodaje – Przedstawione tu aranżacje otwierają przed improwizatorami szerokie możliwości budowania na materiale stworzonym przez Lutosławskiego, a także pozwalają przyjrzeć się jego oryginalnym kompozycjom z innej perspektywy. Dla nas była to znakomita zabawa i przygoda”.
Światowa premiera albumu ANAKLASIS połączona jest z koncertem, podczas którego zabrzmią utwory Lutosławskiego w opracowaniu Michaela Batesa w brawurowym wykonaniu jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet. Wydarzenie w ramach festiwalu Jazztopad odbędzie się już 28 czerwca w Lincoln Center w Nowym Jorku!
#wyostrzsłuch na WINDTRIO3 pierwszy singiel z albumu METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, który już 14 czerwca będzie miał swoją premierę! Dajmy się ponieść namiastce wariacji Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet na temat Witolda Lutosławskiego i wyczekujmy premiery krążka.
Płyta dołączy do serii REVISIONS, której znakiem szczególnym są eksperymenty, przekroczenia
i przewroty. Od 28 czerwca będzie dostępna na CD oraz w serwisach streamingowych.
Nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Partnerem albumu jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
#wyostrzsłuch na serię REVISIONS od ANAKLASIS.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.