PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Festiwal Moniuszki rozpoczyna sezon artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu

2023-10-06

Teatr Wielki w Poznaniu po 25-miesięcznej modernizacji powraca do swojej siedziby przy ul. Fredry. Sezon artystyczny 2023/2024 w gmachu pod Pegazem rozpocznie się pierwszą edycją Festiwalu Moniuszki w dniach 6-19 października. W programie m.in. Gala Otwarcia Sceny z udziałem Artura Rucińskiego oraz koncert „MONIUSZKO / MOŻDŻER”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Ruch Muzyczny są Partnerami wydarzenia.

 


Historia Teatru Wielkiego jest nierozerwalnie związana ze Stanisławem Moniuszką, odkąd w 1919 roku Halka zainaugurowała polską działalność opery w Poznaniu. Nic więc dziwnego, że i powrót zespołu na rodzimą, gruntownie zmodernizowaną scenę instytucja uczci pierwszą edycją festiwalu poświęconego Moniuszce – swojemu patronowi. „Jednak nie tylko o zachowanie ciągłości nam chodzi” – podkreślają organizatorzy. „Chcemy z Moniuszki wydobyć tę iskrę, która sprawiła, że jego twórczość spajała i dodawała otuchy w trudnych chwilach, jak i była okazją do celebrowania radości ze zwycięstwa i wolności. Pragniemy, aby stworzone przez niego dzieła, były przyczyną do dyskusji i mówiły coś o nas – nie tylko tych dawnych, zasłuchanych w dźwięk kuranta, ale też o tych, których głos jest bardziej lub mniej słyszalny obecnie.”

Festiwal zainauguruje najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego – Straszny dwór. Realizatorzy poznańskiej inscenizacji z 2021 roku udowadniają, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektownych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowanymi postaciami i aktualną wymową. Nowatorską interpretację, łącząca przywiązanie do tradycji z potrzebną nowoczesności, przygotowała reżyserka Ilaria Lanzino. Kierownictwo muzyczne nad realizacją sprawuje Marco Guidarini, zaś za scenografię odpowiedzielny jest Leif-Erik Heine. W trzech festiwalowych spektaklach 6, 7 i 8 października wystąpią: Ruslana Koval i Małgorzata Olejniczak-Worobiej (Hanna), Gosha Kowalinska i Magdalena Wilczyńska-Goś (Jadwiga), Piotr Friebe i Piotr Kalina (Stefan), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Zbigniew), Szymon Mechliński (Miecznik), Anna Lubańska i Galina Kuklina (Cześnikowa), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Skołuba), Bartłomiej Szczeszek i Albert Memeti (Pan Damazy) oraz Jaromir Trafankowski i Maciej Ogórkiewicz (Maciej). Solistom towarzyszyć będzie Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem Marco Guidariniego.

Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem w programie Festiwalu będzie Gala Otwarcia Sceny 14 października. Powrót do gmachu pod Pegazem po przeszło dwóch latach remontu nie może odbyć się inaczej niż w rytm Moniuszkowskich kompozycji w mistrzowskim wykonaniu. Gwiazdą wieczoru będzie światowej sławy baryton Artur Ruciński. Obok niego wystąpią związani z Teatrem Wielkim soliści – laureaci Konkursu Moniuszkowskiego: Ruslana Koval (sopran), Małgorzata Olejniczak – Worobiej (sopran), Piotr Kalina (tenor), Szymon Mechliński (baryton) i Volodymyr Tyshkov (bas). Solistów, chór i orkiestrę poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk.

 



Moniuszko i... jazz? Jak najbardziej! W koncercie „MONIUSZKO / MOŻDŻER” 15 października obok słynnej uwertury fantastycznej Bajka usłyszymy inspirowaną nią kompozycję Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE. Znakomity jazzman docenił Moniuszkowską instrumentację, zwartą konstrukcję i zręczne prowadzenie formy. Precyzyjny splot zabiegów muzycznych zachęca do improwizacji, tchnienia w partyturę powietrza, pokazania jej kunsztu oraz umiejscowienia we współczesności. Możdżer na bazie Bajki namalował własną muzyczną opowieść. Stworzył ją z fragmentów, które – jak przy użyciu klawiszowego skrótu – porozsuwał, aby zmieścić w nich niejazzowe akcenty, niektóre tempa oryginału zwolnił, część fragmentów powtórzył. Jak brzmi ta nieoczywista kolaboracja? Jest fanatycznie! Jest bajecznie! Podczas koncertu wystąpią Leszek Możdżer oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak z udziałem Tomasza Dąbrowskiego (trąbka), Bartka Królika (bas), Adama Bławickiego (saksofon) i Łukasza Sobolaka (perkusja).

Repertuar Festiwalu przewiduje też wydarzenie dla najmłodszych – kierowane dla dzieci warsztaty najnajMoniuszko to projekt muzyczny inspirowany muzyką Stanisława Moniuszki, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszych miłośników dźwięków. Dzieci wraz z opiekunami będą mogły zanurzyć się w świecie dźwięków 18 października.

Pierwszą edycję Festiwalu Moniuszki zwieńczy wieczór z Parią w Kinie Pałacowym. Tylko nieliczni widzowie mieli okazję uczestniczyć w scenicznej realizacji spektaklu, który wywalczył poznańskiej scenie „Operowego Oscara”, czyli International Opera Award w kategorii „Dzieło odkryte na nowo”. Spektakl był wystawiony w hali Arena i miał rzadko wykorzystywaną w teatrze operowym formułę „site specific”. Inscenizacja Grahama Vicka, emocje, które kierownik muzyczny przedstawienia – Gabriel Chmura – wydobył z Moniuszkowskiej partytury oraz znakomite i wyraziste postaci sprawiły, że było to przedstawienie wyjątkowe. Filmową rejestrację w Centrum Kultury Zamek będzie można zobaczyć 19 października.

Szczegóły na stronie organizatora

Najczęściej czytane:

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.