Aktualności
20. Dni Edukacji Muzycznej za nami!
2023-10-23
20 października 2023 r. w przestrzeni Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach odbyła się jubileuszowa 20. odsłona Dni Edukacji Muzycznej. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Blisko 150 słuchaczy z całej Polski wzięło udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 26 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją, program zwieńczył koncert symfoniczny; w tegorocznej edycji jako solistka wystąpiła jedna z czołowych polskich skrzypaczek i zarazem prelegentka kongresu – Agata Szymczewska.
W ramach jubileuszowej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności – instrumentalistów, wokalistów, chórmistrzów i teoretyków – na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawili baryton Andrzej Dobber oraz kompozytor i dyrygent Stanisław Rzepiela. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Nie zabrakło utworów Henryka Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego, czy też autorskich kompozycji prelegentki Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

fot. Delikatesy Filmowe
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład ekspercki z zakresu psychologii muzyki, przygotowany przez Annę Antoninę Nogaj – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (z powodu choroby prelegentki odbył się on w formule online). Uczestnicy konferencji poznali bliżej psychologiczny aspekt oceniania w szkolnictwie muzycznym, sposoby na utrzymanie jak najwyższego poziomu obiektywizacji oceny oraz niuanse przekazywania uczniowi informacji zwrotnej o postępach w kształceniu.
Dziennikarz muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski przedstawił zalety wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. Słuchacze dowiedzieli się, jak w atrakcyjny dla ucznia sposób wzbogacić lekcje poświęcone konkretnym epokom historycznym o sylwetki twórcze i wybrane aspekty wizerunku współczesnych wirtuozów jak m.in. Anne-Sophie Mutter, Joyce DiDonato, Jeana Rondeau czy Jakuba Józefa Orlińskiego.

fot. Delikatesy Filmowe
Ostatni wykład dnia wygłosiła Jadwiga Śmieszchalska – nauczyciel przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków oraz wykładowca fizjologii muzyki. Wystąpienie naświetliło rolę środowiska i nauczyciela w kształtowaniu odporności emocjonalnej ucznia na sytuacje stresowe związane z występami oraz egzaminami. Uczestniczący w kongresie pedagodzy mieli też okazję wypróbować techniki relaksacyjne i elementy praktyki mindfulness przeznaczone zarówno dla nauczycieli, jak i ich podopiecznych.
Tradycją Dni Edukacji Muzycznej jest zamknięcie wydarzenia koncertem. Na scenie goszczącej uczestników konferencji ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpiła prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyła jej Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. W repertuarze znalazły się Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.

fot. Delikatesy Filmowe
Dni Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie stworzyło idealną przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.

fot. Delikatesy Filmowe
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.