Aktualności
20. Dni Edukacji Muzycznej za nami!
2023-10-23
20 października 2023 r. w przestrzeni Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach odbyła się jubileuszowa 20. odsłona Dni Edukacji Muzycznej. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Blisko 150 słuchaczy z całej Polski wzięło udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 26 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją, program zwieńczył koncert symfoniczny; w tegorocznej edycji jako solistka wystąpiła jedna z czołowych polskich skrzypaczek i zarazem prelegentka kongresu – Agata Szymczewska.
W ramach jubileuszowej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności – instrumentalistów, wokalistów, chórmistrzów i teoretyków – na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawili baryton Andrzej Dobber oraz kompozytor i dyrygent Stanisław Rzepiela. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Nie zabrakło utworów Henryka Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego, czy też autorskich kompozycji prelegentki Marty Mołodyńskiej-Wheeler.
fot. Delikatesy Filmowe
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład ekspercki z zakresu psychologii muzyki, przygotowany przez Annę Antoninę Nogaj – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (z powodu choroby prelegentki odbył się on w formule online). Uczestnicy konferencji poznali bliżej psychologiczny aspekt oceniania w szkolnictwie muzycznym, sposoby na utrzymanie jak najwyższego poziomu obiektywizacji oceny oraz niuanse przekazywania uczniowi informacji zwrotnej o postępach w kształceniu.
Dziennikarz muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski przedstawił zalety wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. Słuchacze dowiedzieli się, jak w atrakcyjny dla ucznia sposób wzbogacić lekcje poświęcone konkretnym epokom historycznym o sylwetki twórcze i wybrane aspekty wizerunku współczesnych wirtuozów jak m.in. Anne-Sophie Mutter, Joyce DiDonato, Jeana Rondeau czy Jakuba Józefa Orlińskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Ostatni wykład dnia wygłosiła Jadwiga Śmieszchalska – nauczyciel przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków oraz wykładowca fizjologii muzyki. Wystąpienie naświetliło rolę środowiska i nauczyciela w kształtowaniu odporności emocjonalnej ucznia na sytuacje stresowe związane z występami oraz egzaminami. Uczestniczący w kongresie pedagodzy mieli też okazję wypróbować techniki relaksacyjne i elementy praktyki mindfulness przeznaczone zarówno dla nauczycieli, jak i ich podopiecznych.
Tradycją Dni Edukacji Muzycznej jest zamknięcie wydarzenia koncertem. Na scenie goszczącej uczestników konferencji ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpiła prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyła jej Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. W repertuarze znalazły się Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Dni Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie stworzyło idealną przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
fot. Delikatesy Filmowe
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.