PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Listopadowe prawykonania z katalogu PWM

2023-11-02

Prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zdominuje w listopadzie kameralistyka. Ciekawe zestawienia instrumentalne i dbałość o kolorystykę brzmieniową, wirtuozowskie partie solowe i pobudzające wyobraźnię słuchaczy inspiracje twórców. To wszystko zabrzmi w nowych kompozycjach Hanny Kulenty, Dariusza Przybylskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Marty Ptaszyńskiej oraz Andrzeja Kwiecińskiego. W tym miesiącu sięgniemy także po dotąd niewykonane i niepublikowane utwory Józefa Świdra i Mikołaja Piotra Góreckiego.

 

Gra w duety z Hanną Kulenty

 

Miesiąc rozpocznie utwór Hanny Kulenty zatytułowany AlineaDuo, po raz pierwszy rozpisany przez kompozytorkę na saksofon i fortepian. Dzieło, w wykonaniu duetu: Bartłomiej Duś i Magdalena Duś zabrzmi 3 listopada o godz. 18:00 podczas koncertu inaugurującego IV Ogólnopolski Kongres Saksofonowy, którego organizatorem jest Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Będzie to również okazja do wysłuchania referatów poświęconych literaturze muzycznej przeznaczonej na saksofon. Wśród zaproszonych prelegentów słowo o metafizyce dzieła i doborze środków wykonawczych na przykładzie wybranego ze swej twórczości dzieła wygłosi kompozytorka. Więcej informacji o wydarzeniu dostępne jest na stronie Kongresu.

 


W listopadzie po raz pierwszy zabrzmi także drugi z utworów Hanny Kulenty – AtlantissDuo na flet i fortepian. Wybrane przez kompozytorkę zestawienie instrumentalne przyniesie lekkość formy oraz szlachetność i elegancję brzmienia, podkreślone przez mistrzowski duet wykonawców: flecistkę Jadwigę Kotnowską i pianistę Piotra Sałajczyka. Na ich recital zapraszamy 28 listopada o godz. 19:30 do NOSPR, bilety dostępne są za pośrednictwem strony internetowej Organizatora.

 


Mitologiczne inspiracje Dariusza Przybylskiego

 

W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zabrzmi 5 listopada o godz. 18:00 poemat symfoniczny Dariusza Przybylskiego zatytułowany Sny Syreny. To drugi utwór z zapoczątkowanej w tym roku serii, nawiązującej do mitologicznych stworów zamieszkujących morskie głębiny. Pierwszy z nich – Sirens na 12-głosowy zespół wokalny – powstał do tekstu warszawskiego twórcy Marka Kraszewskiego i pierwszy raz zabrzmiał w marcu podczas Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Najnowszy utwór kompozytor opisuje następująco: W „Snach syreny” eksplorowana zostaje barwowość poszczególnych grup orkiestrowych, kontrasty dynamiczno-agogiczne oraz przeciwstawienia fragmentów tutti odcinkom o wyciszonej i zniuansowanej instrumentacji. Utwór jest eksperymentem muzyczno-dramaturgicznym, który zainspirować ma twórcę materii słownej Marka Kraszewskiego do napisania tekstu stanowiącego program tego poematu symfonicznego. A jaki będzie tego rezultat, dowiemy się po prawykonaniu. Kompozytor zadedykował poemat jego pierwszym wykonawcom – Sinfonii Varsovii w związku z 90. rocznicą urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Bilety na koncert dostępne są na stronie ECMKP.

 


Górskie reminiscencje Józefa Świdra

 

Dwa dni później, 7 listopada o godz. 19:30 zapraszamy do Sali kameralnej NOSPR na koncert z cyklu „Scena Młodych”. W programie wydarzenia ujęto prawykonanie Suity na dwa fortepiany Józefa Świdra. Prawdopodobnie będzie to pachniało górami; nie chciałbym jednak wcale pisać jakiejś suity tańców góralskich i coś podobnego, chcę natomiast zrobić pięć obrazów, które byłyby jakby reminiscencjami moich przeżyć związanych z górami. Zadanie trudne, ale wydaje mi się, że warto by je zrealizować mimo piekielnej męki, jaka mu towarzyszyć będzie – tak o początkach pracy nad Suitą pisał kompozytor 25 lipca 1952 roku w swoich niewydanych Zapiskach. Znakomita konstrukcja utworu, jego wirtuozowski i zróżnicowany charakter oraz zrównoważony poziom partii obu fortepianów pozwala zaliczyć cykl do najciekawszych kompozycji polskiego repertuaru duetowego XX wieku. Bez wątpienia zasługuje on na zainteresowanie słuchaczy, wykonawców i pedagogów. Warto zatem wybrać się do NOSPR, by usłyszeć Suitę w wykonaniu laureatek III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej – Rozalii Kierc i Marii Moliszewskiej, czyli Reverie Piano Duo. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.

 


Andrzej Kwieciński grany w Wielkiej Brytanii

 

15 i 17 listopada zwrócimy naszą uwagę w kierunku Wysp Brytyjskich, tu bowiem odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego. Utwór zatytułowany Aultre que... chanson d' une ombre qui s'éteint – in memory of Kalina wykona trio Flow Unit 3 w składzie: Anna Kwiatkowska – skrzypce, Adam Kośmieja – fortepian oraz Mikołaj Pałosz – wiolonczela. Ten jeden z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych zespołów kameralnych w Polsce odwiedzi Royal Birmingham Conservatoire i Royal Academy of Music w Londynie na dwa koncerty, podczas których obok współczesnych kompozycji studentów brytyjskiego konserwatorium i królewskiej akademii muzycznej zostanie wykonany także utwór kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę. Pełny program koncertu dostępny jest na stronie Royal Birmingham Conservatoire.

 


W stronę poezji z Joanną Wnuk-Nazarową

 

Z Wysp Brytyjskich powrócimy do Katowic. Pieśni nad Pieśniami i chóry nad chórami to tytuł koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Sztostak, podczas którego zostaną wykonane dwa utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, inspirowane poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Zarówno Wrony na chór mieszany do słów autora Teatrzyku Zielona Gęś, jak i Dwa wiatry na chór mieszany do wiersza jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, zostały napisane przez kompozytorkę w 1968 roku. Po raz pierwszy, dla szerokiego grona słuchaczy, zabrzmią wraz z kompozycjami Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego podczas koncertu 24 listopada o godz. 19:30. Bilety dostępne są na stronie NOSPR.

 

 

Wariacje podwójne Mikołaja Piotra Góreckiego

 

Następnie przeniesiemy się do Warszawy wprost na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Na finał tego wydarzenia, 25 listopada o godz. 17:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy, wystąpi AChDuo, zespół tworzony przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Julię Łopuszyńską. Ważnym punktem koncertu pod tytułem „Dialog na 53 struny” będzie prapremiera Wariacji podwójnych na gitarę i harfę Mikołaja Piotra Góreckiego, będących nową wersją niewykonywanego wcześniej utworu przeznaczonego na mandolinę i gitarę o tym samym tytule. Po szczegółowe informacje o koncercie zapraszamy na stronę Festiwalu Eufonie.

 


Droga pielgrzyma w dziele Marty Ptaszyńskiej

 

Pod koniec miesiąca zatoczymy koło, wracając do wykonawców, którzy rozpoczęli listopad z twórczością Hanny Kulenty. Tym razem, 30 listopada o godz. 19:30 Bartłomiej i Magdalena Duś (MagDuś Duo) w towarzystwie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Basa Wiegersa wykonają Trzy Wizje według Dantego – koncert podwójny na saksofony, fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją do powstania utworu była dla kompozytorki Boska komedia florenckiego pisarza, poety i filozofa Dantego Alighieri. Koncert, zbudowany z trzech kontrastujących części, został pomyślany przez autorkę jako wielki utwór symfoniczny z grupą instrumentów koncertujących. Partie solowe, rozpisane z wirtuozowskim rozmachem dla czterech saksofonów: barytonowego, tenorowego, altowego i sopranowego, fortepianu, harfy oraz kwartetu perkusyjnego, przeplatają się z bogatą paletą barw instrumentów perkusyjnych i dętych blaszanych. Instrumenty solowe przejmują w dziele metaforyczne role odnoszące się do literackiego pierwowzoru. Fortepian staje się przewodnikiem dla pielgrzyma, którego narrację kompozytorka ujęła w partii saksofonu. Jego pielgrzymia droga prowadzi przez kolejne części koncertu analogicznie do literackiej narracji: od Piekła, przez Czyściec, do Nieba, aż do osiągnięcia prawdziwego Piękna w spotkaniu z Bogiem – jak tłumaczy finał koncertu kompozytorka. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.

 



 

Najczęściej czytane:

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek i Krzysztofem Meyerem

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 18:30 w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ.

Muzyczne spotkania w Warszawie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na wspólne świętowanie

Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!

Związek Kompozytorów Polskich partnerem projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności. 

Ostatnie pożegnanie Teresy Chylińskiej

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.

Różne oblicza Chopina. 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H. M. Góreckiego

9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.

Muzyczne spotkania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowane do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025!

 

Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki. 

Kompozytor miesiąca: Alek Nowak i jego #biurkokompozytora

Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.

Wyostrz słuch na współczesną operę i historię, która wydarzyła się naprawdę!

Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.

Jesień obfita w premiery polskiej muzyki najnowszej

Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.