PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Listopadowe prawykonania z katalogu PWM

2023-11-02

Prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zdominuje w listopadzie kameralistyka. Ciekawe zestawienia instrumentalne i dbałość o kolorystykę brzmieniową, wirtuozowskie partie solowe i pobudzające wyobraźnię słuchaczy inspiracje twórców. To wszystko zabrzmi w nowych kompozycjach Hanny Kulenty, Dariusza Przybylskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Marty Ptaszyńskiej oraz Andrzeja Kwiecińskiego. W tym miesiącu sięgniemy także po dotąd niewykonane i niepublikowane utwory Józefa Świdra i Mikołaja Piotra Góreckiego.

 

Gra w duety z Hanną Kulenty

 

Miesiąc rozpocznie utwór Hanny Kulenty zatytułowany AlineaDuo, po raz pierwszy rozpisany przez kompozytorkę na saksofon i fortepian. Dzieło, w wykonaniu duetu: Bartłomiej Duś i Magdalena Duś zabrzmi 3 listopada o godz. 18:00 podczas koncertu inaugurującego IV Ogólnopolski Kongres Saksofonowy, którego organizatorem jest Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Będzie to również okazja do wysłuchania referatów poświęconych literaturze muzycznej przeznaczonej na saksofon. Wśród zaproszonych prelegentów słowo o metafizyce dzieła i doborze środków wykonawczych na przykładzie wybranego ze swej twórczości dzieła wygłosi kompozytorka. Więcej informacji o wydarzeniu dostępne jest na stronie Kongresu.

 


W listopadzie po raz pierwszy zabrzmi także drugi z utworów Hanny Kulenty – AtlantissDuo na flet i fortepian. Wybrane przez kompozytorkę zestawienie instrumentalne przyniesie lekkość formy oraz szlachetność i elegancję brzmienia, podkreślone przez mistrzowski duet wykonawców: flecistkę Jadwigę Kotnowską i pianistę Piotra Sałajczyka. Na ich recital zapraszamy 28 listopada o godz. 19:30 do NOSPR, bilety dostępne są za pośrednictwem strony internetowej Organizatora.

 


Mitologiczne inspiracje Dariusza Przybylskiego

 

W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zabrzmi 5 listopada o godz. 18:00 poemat symfoniczny Dariusza Przybylskiego zatytułowany Sny Syreny. To drugi utwór z zapoczątkowanej w tym roku serii, nawiązującej do mitologicznych stworów zamieszkujących morskie głębiny. Pierwszy z nich – Sirens na 12-głosowy zespół wokalny – powstał do tekstu warszawskiego twórcy Marka Kraszewskiego i pierwszy raz zabrzmiał w marcu podczas Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Najnowszy utwór kompozytor opisuje następująco: W „Snach syreny” eksplorowana zostaje barwowość poszczególnych grup orkiestrowych, kontrasty dynamiczno-agogiczne oraz przeciwstawienia fragmentów tutti odcinkom o wyciszonej i zniuansowanej instrumentacji. Utwór jest eksperymentem muzyczno-dramaturgicznym, który zainspirować ma twórcę materii słownej Marka Kraszewskiego do napisania tekstu stanowiącego program tego poematu symfonicznego. A jaki będzie tego rezultat, dowiemy się po prawykonaniu. Kompozytor zadedykował poemat jego pierwszym wykonawcom – Sinfonii Varsovii w związku z 90. rocznicą urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Bilety na koncert dostępne są na stronie ECMKP.

 


Górskie reminiscencje Józefa Świdra

 

Dwa dni później, 7 listopada o godz. 19:30 zapraszamy do Sali kameralnej NOSPR na koncert z cyklu „Scena Młodych”. W programie wydarzenia ujęto prawykonanie Suity na dwa fortepiany Józefa Świdra. Prawdopodobnie będzie to pachniało górami; nie chciałbym jednak wcale pisać jakiejś suity tańców góralskich i coś podobnego, chcę natomiast zrobić pięć obrazów, które byłyby jakby reminiscencjami moich przeżyć związanych z górami. Zadanie trudne, ale wydaje mi się, że warto by je zrealizować mimo piekielnej męki, jaka mu towarzyszyć będzie – tak o początkach pracy nad Suitą pisał kompozytor 25 lipca 1952 roku w swoich niewydanych Zapiskach. Znakomita konstrukcja utworu, jego wirtuozowski i zróżnicowany charakter oraz zrównoważony poziom partii obu fortepianów pozwala zaliczyć cykl do najciekawszych kompozycji polskiego repertuaru duetowego XX wieku. Bez wątpienia zasługuje on na zainteresowanie słuchaczy, wykonawców i pedagogów. Warto zatem wybrać się do NOSPR, by usłyszeć Suitę w wykonaniu laureatek III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej – Rozalii Kierc i Marii Moliszewskiej, czyli Reverie Piano Duo. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.

 


Andrzej Kwieciński grany w Wielkiej Brytanii

 

15 i 17 listopada zwrócimy naszą uwagę w kierunku Wysp Brytyjskich, tu bowiem odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego. Utwór zatytułowany Aultre que... chanson d' une ombre qui s'éteint – in memory of Kalina wykona trio Flow Unit 3 w składzie: Anna Kwiatkowska – skrzypce, Adam Kośmieja – fortepian oraz Mikołaj Pałosz – wiolonczela. Ten jeden z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych zespołów kameralnych w Polsce odwiedzi Royal Birmingham Conservatoire i Royal Academy of Music w Londynie na dwa koncerty, podczas których obok współczesnych kompozycji studentów brytyjskiego konserwatorium i królewskiej akademii muzycznej zostanie wykonany także utwór kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę. Pełny program koncertu dostępny jest na stronie Royal Birmingham Conservatoire.

 


W stronę poezji z Joanną Wnuk-Nazarową

 

Z Wysp Brytyjskich powrócimy do Katowic. Pieśni nad Pieśniami i chóry nad chórami to tytuł koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Sztostak, podczas którego zostaną wykonane dwa utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, inspirowane poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Zarówno Wrony na chór mieszany do słów autora Teatrzyku Zielona Gęś, jak i Dwa wiatry na chór mieszany do wiersza jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, zostały napisane przez kompozytorkę w 1968 roku. Po raz pierwszy, dla szerokiego grona słuchaczy, zabrzmią wraz z kompozycjami Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego podczas koncertu 24 listopada o godz. 19:30. Bilety dostępne są na stronie NOSPR.

 

 

Wariacje podwójne Mikołaja Piotra Góreckiego

 

Następnie przeniesiemy się do Warszawy wprost na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Na finał tego wydarzenia, 25 listopada o godz. 17:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy, wystąpi AChDuo, zespół tworzony przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Julię Łopuszyńską. Ważnym punktem koncertu pod tytułem „Dialog na 53 struny” będzie prapremiera Wariacji podwójnych na gitarę i harfę Mikołaja Piotra Góreckiego, będących nową wersją niewykonywanego wcześniej utworu przeznaczonego na mandolinę i gitarę o tym samym tytule. Po szczegółowe informacje o koncercie zapraszamy na stronę Festiwalu Eufonie.

 


Droga pielgrzyma w dziele Marty Ptaszyńskiej

 

Pod koniec miesiąca zatoczymy koło, wracając do wykonawców, którzy rozpoczęli listopad z twórczością Hanny Kulenty. Tym razem, 30 listopada o godz. 19:30 Bartłomiej i Magdalena Duś (MagDuś Duo) w towarzystwie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Basa Wiegersa wykonają Trzy Wizje według Dantego – koncert podwójny na saksofony, fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją do powstania utworu była dla kompozytorki Boska komedia florenckiego pisarza, poety i filozofa Dantego Alighieri. Koncert, zbudowany z trzech kontrastujących części, został pomyślany przez autorkę jako wielki utwór symfoniczny z grupą instrumentów koncertujących. Partie solowe, rozpisane z wirtuozowskim rozmachem dla czterech saksofonów: barytonowego, tenorowego, altowego i sopranowego, fortepianu, harfy oraz kwartetu perkusyjnego, przeplatają się z bogatą paletą barw instrumentów perkusyjnych i dętych blaszanych. Instrumenty solowe przejmują w dziele metaforyczne role odnoszące się do literackiego pierwowzoru. Fortepian staje się przewodnikiem dla pielgrzyma, którego narrację kompozytorka ujęła w partii saksofonu. Jego pielgrzymia droga prowadzi przez kolejne części koncertu analogicznie do literackiej narracji: od Piekła, przez Czyściec, do Nieba, aż do osiągnięcia prawdziwego Piękna w spotkaniu z Bogiem – jak tłumaczy finał koncertu kompozytorka. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.

 



 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.