Aktualności
Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora
2024-12-11
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Mirosław Gąsieniec, Concerto di barocco
To trzyczęściowy koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa Mirosława Gąsieńca, inspirowany barokową formą koncertu solowego. Nawiązuje do twórczości wielkich mistrzów baroku, ale także, jak wszystkie trąbkowe utwory kompozytora, zawiera elementy typowe dla muzyki polskiej. Pierwsza część – Alla Polacca to stylizowany Polonez. W części drugiej – Canzonetcie utrzymanej w spokojnym charakterze pieśni, solista ma możliwość popisać się śpiewnością gry. Natomiast część trzecia złożona z dramatycznego Recitativa i Fugi jest świetną okazją do wirtuozowskiej zabawy. Partia trąbki opracowana przy udziale prof. Igora Cecocho, jest doskonale przemyślana pod względem technicznym oraz w aspekcie prowadzenia narracji muzycznej. Utwór występuje również w wersji z fortepianem.
Ciekawy przykład kompozycji na instrument solowy, w którym twórca próbuje stworzyć wrażenie gry większej ilości wykonawców. W tym przypadku występują dwie warstwy, które dla wygody wykonawcy są zanotowane na dwóch oddzielnych pięcioliniach. Ich kontrastujący charakter i wzajemne przenikanie się dają możliwość stworzenia niezwykle interesującej kreacji artystycznej. Co istotne autorka osiągnęła ciekawy efekt brzmieniowy bez użycia skomplikowanych technik wykonawczych.

fot. archiwum prywatne Sławomira Cichora
Marcin Jachim, Cadenza furiosa
To kompozycja przeznaczona na trąbkę solo. Duże i częste zmiany dynamiczne, nieregularna rytmizacja oraz szybkie zmiany rejestrów tworzą w tej krótkiej kompozycji szeroki wachlarz emocji. Podziw budzi świetna znajomość techniki gry na trąbce. Wszystkie trudniejsze figury zostały użyte w sposób niesprawiający wykonawcy żadnych większych trudności. Utwór ten poza typowo koncertowym przeznaczeniem może być zastosowany w celach pedagogicznych, jako przyczynek do pracy nad współczesnymi technikami wykonawczymi.
Sławomir Cichor, 20 Duetów trąbkowych dla dzieci i młodzieży
To propozycja dla młodych trębaczy, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności grania w zespole. Kolejne utworki zostały opracowane w ten sposób, że oprócz różnych poziomów trudności odnajdujemy w nich duże różnice stylistyczne. Moim pomysłem było bowiem stworzenie zbioru, który będzie mieć zastosowanie koncertowe i pedagogiczne. Wykonawcy mogą poćwiczyć intonację i artykulację w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, ale też zetknąć się ze stylistyką właściwą dla bossa nowy, tanga, flamenco, czy też muzyki swingującej.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.