PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

2024-12-11

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

 

Mirosław Gąsieniec, Concerto di barocco


To trzyczęściowy koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa Mirosława Gąsieńca, inspirowany barokową formą koncertu solowego. Nawiązuje do twórczości wielkich mistrzów baroku, ale także, jak wszystkie trąbkowe utwory kompozytora, zawiera elementy typowe dla muzyki polskiej. Pierwsza część – Alla Polacca to stylizowany Polonez. W części drugiej – Canzonetcie utrzymanej w spokojnym charakterze pieśni, solista ma możliwość popisać się śpiewnością gry. Natomiast część trzecia złożona z dramatycznego Recitativa i Fugi jest świetną okazją do wirtuozowskiej zabawy. Partia trąbki opracowana przy udziale prof. Igora Cecocho, jest doskonale przemyślana pod względem technicznym oraz w aspekcie prowadzenia narracji muzycznej. Utwór występuje również w wersji z fortepianem.


Hanna Kulenty, La Scala Solo


Ciekawy przykład kompozycji na instrument solowy, w którym twórca próbuje stworzyć wrażenie gry większej ilości wykonawców. W tym przypadku występują dwie warstwy, które dla wygody wykonawcy są zanotowane na dwóch oddzielnych pięcioliniach. Ich kontrastujący charakter i wzajemne przenikanie się dają możliwość stworzenia niezwykle interesującej kreacji artystycznej. Co istotne autorka osiągnęła ciekawy efekt brzmieniowy bez użycia skomplikowanych technik wykonawczych.

 

fot. archiwum prywatne Sławomira Cichora


Marcin Jachim, Cadenza furiosa


To kompozycja przeznaczona na trąbkę solo. Duże i częste zmiany dynamiczne, nieregularna rytmizacja oraz szybkie zmiany rejestrów tworzą w tej krótkiej kompozycji szeroki wachlarz emocji. Podziw budzi świetna znajomość techniki gry na trąbce. Wszystkie trudniejsze figury zostały użyte w sposób niesprawiający wykonawcy żadnych większych trudności. Utwór ten poza typowo koncertowym przeznaczeniem może być zastosowany w celach pedagogicznych, jako przyczynek do pracy nad współczesnymi technikami wykonawczymi.


Sławomir Cichor, 20 Duetów trąbkowych dla dzieci i młodzieży


To propozycja dla młodych trębaczy, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności grania w zespole. Kolejne utworki zostały opracowane w ten sposób, że oprócz różnych poziomów trudności odnajdujemy w nich duże różnice stylistyczne. Moim pomysłem było bowiem stworzenie zbioru, który będzie mieć zastosowanie koncertowe i pedagogiczne. Wykonawcy mogą poćwiczyć intonację i artykulację w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, ale też zetknąć się ze stylistyką właściwą dla bossa nowy, tanga, flamenco, czy też muzyki swingującej.

***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.