PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Elżbieta Sikora

Elżbieta Sikora

*1943

Elżbieta Sikora urodziła się 20 października 1943 roku we Lwowie. W latach 1963-68 studiowała na Wydziale Reżyserii Muzycznej w PWSM w Warszawie, a po uzyskaniu dyplomu wyjechała do Paryża, gdzie w latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Groupe de Recherches Musicales pod kierunkiem Pierre'a Schaeffera i François Bayle'a. Po powrocie do Warszawy odbyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego, uzyskując dyplom w 1977 roku.

 

Wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła w 1973 grupę kompozytorską KEW, z którą występowała do 1976 roku, koncertując w Polsce (m.in. eksperymentalna improwizacja Drugi poemat tajemny, Warszawska Jesień 1974), Szwecji, Austrii i Republice Federalnej Niemiec.

W 1981 roku zamieszkała we Francji, gdzie jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institute de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), a następnie studiowała kompozycję u Betsy Jolas (1982-83). Była także stypendystką miasta Mannheim (1982) oraz Fundacji Kościuszkowskiej (1983-84), dzięki której pracowała przez kilka miesięcy pod kierunkiem Johna Chowninga w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) przy Stanford University (Kalifornia). W roku 1999 uzyskała stopień doktora na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1985-99 była profesorem kompozycji elektroakustycznej oraz sztuki dźwięku Konserwatorium oraz Szkole Sztuk Pięknych w Angoulême. Prowadziła ponadto zajęcia z kompozycji w Institute Charles Cros w Marne la Vallée (Francja) i w University of Chicago (2004), a także podczas warsztatów w Monachium, Mannheim, Ulm oraz w Gdańsku (Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej).

W latach 2011-2017 była dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.
 

Otrzymała II nagrodę na Konkursie im. Webera w Dreźnie za operę kameralną Ariadna (1978), wyróżnienia na Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges za The Waste Land i Listy do M. (1980), I nagrodę na konkursie dla kompozytorek w Mannheim za utwór Guernica, hommage a Pablo Picasso (1982), dwie nagrody SACEM: Prix de la Partition Pédagogique za Chant'Europe i Prix du Printemps za całą twórczość (1994), nagrodę Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (SACD) w Paryżu za operę L'Arrache-coeur  (1996), Prix Magistère Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges za Aquamarina (1999) oraz Heidelberger-Künstlerinnen-Preis (2000). Nagranie jej utworów produkcji Le Chant du Mond uzyskało w 2003 roku specjalne wyróżnienie Académie du Disque Lyrique w Paryżu.

 

W 1997 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP, a w 2004 mianowana Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres we Francji.

Otrzymała szereg nagród za operę Madame Curie, w tym Pomorską Nagrodę Artystyczną Gryf (2012), Splendor Gedanensis (2012), czy Sztorm Roku (2011).
W 2013 roku została odznaczona doroczną nagrodą Związku Kompozytorów Polskich, nagrodą specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Gloria Artis oraz Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe.