Aktualności
Cyberiada Krzysztofa Meyera i Portret (The Portrait) Mieczysława Wajnberga w Teatrze Wielkim - Opery Narodowej
2015-01-05
Już wkrótce na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zaprezentowane zostaną dwa utytułowane spektakle Teatru Wielkiego w Poznaniu, które swoją premierę miały w 2013 roku.
16 stycznia
Mieczysław Wajnberg, Portret
Bohaterem Portretu, opery skomponowany przez Mieczyława Wajnberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.
Dzieło Wajnberga w przejmujący sposób odnosi się do życia samego kompozytora. Jego realizacji podjął się David Pountney, który wcześniej wyreżyserował Pasażerkę. Osadził on je we współczesnych ramach, przekonując, że temat uzależnienia artystów od powierzchownej sławy jest wciąż bardzo aktualny…
Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.
https://www.youtube.com/watch?v=QoP7ONkSBIw
https://www.youtube.com/watch?v=q_wwZnoCea4
18 stycznia
Krzysztof Meyer, Cyberiada
Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.
Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.
Justin C. Arienti został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada.
Portret Mieczysław Wajnberg
16 stycznia 2015, piątek, godz. 19:00
Cyberiada Krzysztof Meyer
18 stycznia 2015, niedziela, godz. 18:00
Teatr Wielki-Opera Narodowa
Informacje, realizatorzy i obsada:
Mieczysław Wajnberg
Portret
Opera w trzech aktach
Libretto: Aleksander Miedwiediew na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola
Polska prapremiera: 6/12/2013
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania: 2 godz. 40 min., w tym jedna przerwa
Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: David Pountney
Scenografia: Dan Potra
Reżyseria świateł: Linus Fellbom
Adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Współpraca artystyczna: Opera North Production, Wielka Brytania
Wydawca : Sikorski Musikverlage
Obsada:
Czartkow – Jacek Laszczkowski
Nikita – Jaromir Trafankowski
Marszand / Właściciel domu / Dziennikarz / Profesor / Hrabia – Stanisław Kuflyuk
Latarnik / Szlachcic – Piotr Friebe
Inspektor policji / Generał / Dygnitarz – Rafał Korpik
Sprzedawczyni / Dama – Monika Mych-Nowicka
I Sprzedawca / I Kelner / Turek – Marek Szymański
II Sprzedawca – Karol Bochański
II Kelner / Oficer kawalerii – Kornel Maciejowski
III Sprzedawca / Dygnitarz – Andrzej Ogórkiewicz
Stara szlachcianka – Sylwia Złotkowska
Liza, jej córka – Galina Kuklina
Psyche – Maria Marcinkiewicz-Górna
Ślepy flecista – Sebastian Łukaszewski
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie Krzysztof Meyer
Cyberiada Krzysztof Meyer
Fantastyczna opera komiczna w trzech aktach
Libretto kompozytora na podstawie cyklu opowiadań Stanisława Lema
Premiera: 25/05/2013
Czas trwania: 2 godz. 30 min., w tym jedna przerwa
Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
Reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
Scenografia: Justin C. Arienti
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Wydawca : Sikorski Musikverlage.
Obsada:
Cudzoziemiec – Piotr Friebe
Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla – Adam Palka
Pierścień – Barbara Gutaj-Monowid
Królowa Genialina – Roma Jakubowska-Handke
Król Mandarylion Największy – Marek Szymański
Wielowiec listonosz – Magdalena Wilczyńska-Goś
Chytrian – Tomasz Mazur
Król Rozporyk – Karol Bochański
Winodur Polimeryczny – Rafał Korpik
Stara Cyberownica – Vera Baniewicz
Automateusz – Jaromir Trafankowski
Wuch 1 – Natalia Puczniewska
Wuch 2 – Magdalena Wilczyńska-Goś
Właściciel sklepu – Michał Marzec
Konsulent adwokatów – Bartłomiej Szczeszek
Juris Konsulent – Rafał Korpik
Doradca Doskonały Wojciech Siedlecki
Tancerki: Natalia Trafankowska, Zuzanna Perszewska
Akrobaci powietrzni: Maciej Astramowicz, Karin Kašulina, Aleksandra Melska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie.
fot. K.Zalewska
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.