PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Cyberiada Krzysztofa Meyera i Portret (The Portrait) Mieczysława Wajnberga w Teatrze Wielkim - Opery Narodowej

2015-01-05

Już wkrótce na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zaprezentowane zostaną dwa utytułowane spektakle Teatru Wielkiego w Poznaniu, które swoją premierę miały w 2013 roku.
 

 

16 stycznia
Mieczysław Wajnberg, Portret


Bohaterem Portretu, opery skomponowany przez Mieczyława Wajnberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.
Dzieło Wajnberga w przejmujący sposób odnosi się do życia samego kompozytora. Jego realizacji podjął się David Pountney, który wcześniej wyreżyserował Pasażerkę. Osadził on je we współczesnych ramach, przekonując, że temat uzależnienia artystów od powierzchownej sławy jest wciąż bardzo aktualny…
Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.


https://www.youtube.com/watch?v=QoP7ONkSBIw

https://www.youtube.com/watch?v=q_wwZnoCea4

18 stycznia
Krzysztof Meyer, Cyberiada


Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.
Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.
Justin C. Arienti został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada. 


Portret Mieczysław Wajnberg


16 stycznia 2015, piątek, godz. 19:00
Cyberiada Krzysztof Meyer
18 stycznia 2015, niedziela, godz. 18:00
Teatr Wielki-Opera Narodowa

Informacje, realizatorzy i obsada:
Mieczysław Wajnberg
Portret

Opera w trzech aktach
Libretto: Aleksander Miedwiediew na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola
Polska prapremiera: 6/12/2013
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania: 2 godz. 40 min., w tym jedna przerwa

Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: David Pountney
Scenografia: Dan Potra
Reżyseria świateł: Linus Fellbom
Adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Współpraca artystyczna: Opera North Production, Wielka Brytania
Wydawca : Sikorski Musikverlage


Obsada:
Czartkow – Jacek Laszczkowski
Nikita – Jaromir Trafankowski
Marszand / Właściciel domu / Dziennikarz / Profesor / Hrabia – Stanisław Kuflyuk
Latarnik / Szlachcic – Piotr Friebe
Inspektor policji / Generał / Dygnitarz – Rafał Korpik
Sprzedawczyni / Dama – Monika Mych-Nowicka
I Sprzedawca / I Kelner / Turek – Marek Szymański
II Sprzedawca – Karol Bochański
II Kelner / Oficer kawalerii – Kornel Maciejowski
III Sprzedawca / Dygnitarz – Andrzej Ogórkiewicz
Stara szlachcianka – Sylwia Złotkowska
Liza, jej córka – Galina Kuklina
Psyche – Maria Marcinkiewicz-Górna
Ślepy flecista – Sebastian Łukaszewski
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie Krzysztof Meyer


Cyberiada Krzysztof Meyer 

Fantastyczna opera komiczna w trzech aktach
Libretto kompozytora na podstawie cyklu opowiadań Stanisława Lema
Premiera: 25/05/2013
Czas trwania: 2 godz. 30 min., w tym jedna przerwa

Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
Reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
Scenografia: Justin C. Arienti
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Wydawca : Sikorski Musikverlage.

Obsada:
Cudzoziemiec – Piotr Friebe
Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla – Adam Palka
Pierścień – Barbara Gutaj-Monowid
Królowa Genialina – Roma Jakubowska-Handke
Król Mandarylion Największy – Marek Szymański
Wielowiec listonosz – Magdalena Wilczyńska-Goś
Chytrian – Tomasz Mazur
Król Rozporyk – Karol Bochański
Winodur Polimeryczny – Rafał Korpik
Stara Cyberownica – Vera Baniewicz
Automateusz – Jaromir Trafankowski
Wuch 1 – Natalia Puczniewska
Wuch 2 – Magdalena Wilczyńska-Goś
Właściciel sklepu – Michał Marzec
Konsulent adwokatów – Bartłomiej Szczeszek
Juris Konsulent – Rafał Korpik
Doradca Doskonały Wojciech Siedlecki
Tancerki: Natalia Trafankowska, Zuzanna Perszewska
Akrobaci powietrzni: Maciej Astramowicz, Karin Kašulina, Aleksandra Melska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie.

fot. K.Zalewska

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.