PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Cyberiada Krzysztofa Meyera i Portret (The Portrait) Mieczysława Wajnberga w Teatrze Wielkim - Opery Narodowej

2015-01-05

Już wkrótce na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zaprezentowane zostaną dwa utytułowane spektakle Teatru Wielkiego w Poznaniu, które swoją premierę miały w 2013 roku.
 

 

16 stycznia
Mieczysław Wajnberg, Portret


Bohaterem Portretu, opery skomponowany przez Mieczyława Wajnberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.
Dzieło Wajnberga w przejmujący sposób odnosi się do życia samego kompozytora. Jego realizacji podjął się David Pountney, który wcześniej wyreżyserował Pasażerkę. Osadził on je we współczesnych ramach, przekonując, że temat uzależnienia artystów od powierzchownej sławy jest wciąż bardzo aktualny…
Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.


https://www.youtube.com/watch?v=QoP7ONkSBIw

https://www.youtube.com/watch?v=q_wwZnoCea4

18 stycznia
Krzysztof Meyer, Cyberiada


Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.
Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.
Justin C. Arienti został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada. 


Portret Mieczysław Wajnberg


16 stycznia 2015, piątek, godz. 19:00
Cyberiada Krzysztof Meyer
18 stycznia 2015, niedziela, godz. 18:00
Teatr Wielki-Opera Narodowa

Informacje, realizatorzy i obsada:
Mieczysław Wajnberg
Portret

Opera w trzech aktach
Libretto: Aleksander Miedwiediew na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola
Polska prapremiera: 6/12/2013
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania: 2 godz. 40 min., w tym jedna przerwa

Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: David Pountney
Scenografia: Dan Potra
Reżyseria świateł: Linus Fellbom
Adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Współpraca artystyczna: Opera North Production, Wielka Brytania
Wydawca : Sikorski Musikverlage


Obsada:
Czartkow – Jacek Laszczkowski
Nikita – Jaromir Trafankowski
Marszand / Właściciel domu / Dziennikarz / Profesor / Hrabia – Stanisław Kuflyuk
Latarnik / Szlachcic – Piotr Friebe
Inspektor policji / Generał / Dygnitarz – Rafał Korpik
Sprzedawczyni / Dama – Monika Mych-Nowicka
I Sprzedawca / I Kelner / Turek – Marek Szymański
II Sprzedawca – Karol Bochański
II Kelner / Oficer kawalerii – Kornel Maciejowski
III Sprzedawca / Dygnitarz – Andrzej Ogórkiewicz
Stara szlachcianka – Sylwia Złotkowska
Liza, jej córka – Galina Kuklina
Psyche – Maria Marcinkiewicz-Górna
Ślepy flecista – Sebastian Łukaszewski
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie Krzysztof Meyer


Cyberiada Krzysztof Meyer 

Fantastyczna opera komiczna w trzech aktach
Libretto kompozytora na podstawie cyklu opowiadań Stanisława Lema
Premiera: 25/05/2013
Czas trwania: 2 godz. 30 min., w tym jedna przerwa

Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
Reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
Scenografia: Justin C. Arienti
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Wydawca : Sikorski Musikverlage.

Obsada:
Cudzoziemiec – Piotr Friebe
Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla – Adam Palka
Pierścień – Barbara Gutaj-Monowid
Królowa Genialina – Roma Jakubowska-Handke
Król Mandarylion Największy – Marek Szymański
Wielowiec listonosz – Magdalena Wilczyńska-Goś
Chytrian – Tomasz Mazur
Król Rozporyk – Karol Bochański
Winodur Polimeryczny – Rafał Korpik
Stara Cyberownica – Vera Baniewicz
Automateusz – Jaromir Trafankowski
Wuch 1 – Natalia Puczniewska
Wuch 2 – Magdalena Wilczyńska-Goś
Właściciel sklepu – Michał Marzec
Konsulent adwokatów – Bartłomiej Szczeszek
Juris Konsulent – Rafał Korpik
Doradca Doskonały Wojciech Siedlecki
Tancerki: Natalia Trafankowska, Zuzanna Perszewska
Akrobaci powietrzni: Maciej Astramowicz, Karin Kašulina, Aleksandra Melska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie.

fot. K.Zalewska

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.