Aktualności
PWM partnerem Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”
2015-01-19
Zapraszamy do udziału w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”, organizowanym przez Fundację MEAKULTURA we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Celem konkursu jest promowanie rzetelnej krytyki muzycznej oraz wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie. Udział wziąć w nim mogą krytycy muzyczni publikujący w mediach drukowanych i elektronicznych oraz blogerzy - zarówno profesjonaliści, jak też amatorzy. Forma i tematyka jest bardzo szeroka – konkurs obejmuje wszystkie gatunki i style muzyczne.
Oceniana będzie przede wszystkim wartość merytoryczna i atrakcyjność tekstu, a także strona językowa i stylistyczna.
W konkursie wygrać można:
1. Nagrodę Główną za najlepszy tekst o muzyce opublikowany w roku 2014 – trzy równorzędne nagrody
2. Wyróżnienia:
- dla debiutanta, czyli osoby, która nie ukończyła studiów związanych z muzyką oraz nie działa zawodowo w sferze publicystycznej
- dla blogera, czyli osoby, która prowadzi w Internecie blog w języku polskim o tematyce muzycznej
3. Nagrodę Specjalną za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju.
W tym roku przewidziana jest także Nagroda Redaktora Naczelnego PWM.
Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Termin nadsyłania zgłoszeń mija 25 lutego 2015 roku. Teksty należy wysyłać na adres kropka@fundacjameakultura.pl
Komisja w składzie: Daniel Cichy (przewodniczący jury), Joanna Grotkowska, Anna Chęćka-Gotkowicz, Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, Miłosz Bembinow oraz Mariusz Herma obradować będzie w marcu 2015 roku.
Uroczyste rozdanie nagród odbędzie się 10 maja 2015 roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wydarzenie to towarzyszyć będzie Warszawskim Spotkaniom Muzycznym.
Zachęcamy wszystkich krytyków muzycznych do udziału w tym konkursie.
Szczegółowe informacje znaleźć można na stronie internetowej Fundacji:
http://fundacjameakultura.pl/kropka
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.