Aktualności
Sylwetki laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego
2015-11-25
W październiku poznaliśmy laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez PWM. Laureatem pierwszej nagrody został Krzysztof Ratajski za utwór "Rebounds" na 5-głosowy chór dziecięcy do oryginalnego tekstu fonetycznego. Wyróżnienie otrzymał Szymon Godziemba-Trytek za utwór "A Wonderer’s Song" na 3-głosowy chór dziecięcy.
Krzysztof Ratajski urodził się 17.06.1992 r. W latach 2001- 2005 mieszkał w Argentynie, gdzie uczył się w dwujęzycznej międzynarodowej szkole. Choć w szkole podstawowej śpiewał w chórze, nie uczęszczał do szkoły muzycznej I i II stopnia. W 2011 został przyjęty na Politechnikę Warszawską na studia na Wydziale Fizyki. Po pierwszym roku studiów zdał egzamin na Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie (Wydział Kompozycji), a obecnie jest absolwentem studiów licencjackich z oceną celującą w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego na tejże uczelni.
Pobierał lekcje gry na fortepianie, początkowo w Argentynie, potem w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W tym czasie brał udział w wielu koncertach uczniowskich m.in. organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, w Zamku Królewskim w Warszawie w roku F. Liszta oraz w koncertach okolicznościowych. Oprócz komponowania muzyki poważnej zajmuje się także jazzem oraz improwizacją fortepianową. Prywatnie udziela lekcji fortepianu. Aktywny członek Koła Naukowo-Artystycznego, uczestniczył w koncertach i festiwalach uczelnianych w Warszawie i Poznaniu, gdzie grane były jego utwory: „Urojenia” na obój, fortepian, skrzypce i wiolonczelę, „Qi” na flet solo, „Prana” na akordeon i perkusję, „Studium Timore” na sopran, fortepian i perkusję, „Noktodymensja” na orkiestrę smyczkową, „Pertraktacje” na klarnet i taśmę, „Synthesis” na 3 perkusistów.
fot. Adrianna Byszewska
Szymon Godziemba-Trytek, kompozytor, teoretyk muzyki, urodził się 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. Ukończył PSM I stopnia w Cieszynie (klarnet) oraz PSM II stopnia w Szczecinku. W 2013 roku ukończył studia II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. W 2009/2010 roku kształcił się również u Andrei Talmellego podczas stypendium programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali "Achille Peri" w Reggio nell'Emilia we Włoszech. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, m.in.: I nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za „Beati” na 12-głosowy chór mieszany a cappella (2012), III nagrodę na X Composer Competition „Musica Sacra” w Kolonii za „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany a cappella (2014), III nagrody ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za „Tre Episodi” na orkiestrę (2013), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Fides et Ratio" za "Salomon" na chór i organy (2009), I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za „O vos omnes” na chór mieszany a cappella (2012), laureatem V Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za „Wietnam” na oktet wokalny (2014). Utwory kompozytora wydawane są zarówno w kraju (Wydawnictwo AM w Bydgoszczy), jak i za granicą (Helbling Verlag w Innsbrucku oraz SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG w Mainz).
Utwory Szymona Godziemby-Trytki były wykonywane na licznych festiwalach i koncertach w Polsce oraz w Austrii, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech, Rosji, Ukrainie, USA i Włoszech, m.in. przez: Filharmonię Pomorską, Filharmonię Szczecińską, Filharmonię Gorzowską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003. Dwukrotnie twórczość kompozytora firmowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” („Etnos” oraz „Magnificat”).
Szymon Godziemba-Trytek jest również laureatem nagród i stypendiów artystycznych: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejsce w plebiscycie Rumaki 2013 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
fot. Dariusz Barabaś
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?