PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sylwetki laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego

2015-11-25

W październiku poznaliśmy laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez PWM. Laureatem pierwszej nagrody został Krzysztof Ratajski za utwór "Rebounds" na 5-głosowy chór dziecięcy do oryginalnego tekstu fonetycznego. Wyróżnienie otrzymał Szymon Godziemba-Trytek za utwór "A Wonderer’s Song" na 3-głosowy chór dziecięcy. 

 

Krzysztof Ratajski urodził się 17.06.1992 r. W latach 2001- 2005 mieszkał w Argentynie, gdzie uczył się w dwujęzycznej międzynarodowej szkole. Choć w szkole podstawowej śpiewał w chórze, nie uczęszczał do szkoły muzycznej I i II stopnia. W 2011 został przyjęty na Politechnikę Warszawską na studia na Wydziale Fizyki. Po pierwszym roku studiów zdał egzamin na Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie (Wydział Kompozycji), a obecnie jest absolwentem studiów licencjackich z oceną celującą w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego na tejże uczelni.

 

Pobierał lekcje gry na fortepianie, początkowo w Argentynie, potem w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W tym czasie brał udział w wielu koncertach uczniowskich m.in. organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, w Zamku Królewskim w Warszawie w roku F. Liszta oraz w koncertach okolicznościowych. Oprócz komponowania muzyki poważnej zajmuje się także jazzem oraz improwizacją fortepianową. Prywatnie udziela lekcji fortepianu. Aktywny członek Koła Naukowo-Artystycznego, uczestniczył w koncertach i festiwalach uczelnianych w Warszawie i Poznaniu, gdzie grane były jego utwory: „Urojenia” na obój, fortepian, skrzypce i wiolonczelę, „Qi” na flet solo, „Prana” na akordeon i perkusję, „Studium Timore” na sopran, fortepian i perkusję, „Noktodymensja” na orkiestrę smyczkową, „Pertraktacje” na klarnet i taśmę, „Synthesis” na 3 perkusistów.

 

fot. Adrianna Byszewska

 

Szymon Godziemba-Trytek, kompozytor, teoretyk muzyki, urodził się 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. Ukończył PSM I stopnia w Cieszynie (klarnet) oraz PSM II stopnia w Szczecinku. W 2013 roku ukończył studia II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. W 2009/2010 roku kształcił się również u Andrei Talmellego podczas stypendium programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali "Achille Peri" w Reggio nell'Emilia we Włoszech. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

 

Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, m.in.: I nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za „Beati” na 12-głosowy chór mieszany a cappella (2012), III nagrodę na X Composer Competition „Musica Sacra” w Kolonii za „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany a cappella (2014), III nagrody ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za „Tre Episodi” na orkiestrę (2013), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Fides et Ratio" za "Salomon" na chór i organy (2009), I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za „O vos omnes” na chór mieszany a cappella (2012), laureatem V Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za „Wietnam” na oktet wokalny (2014). Utwory kompozytora wydawane są zarówno w kraju (Wydawnictwo AM w Bydgoszczy), jak i za granicą (Helbling Verlag w Innsbrucku oraz SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG w Mainz).

 

Utwory Szymona Godziemby-Trytki były wykonywane na licznych festiwalach i koncertach w Polsce oraz w Austrii, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech, Rosji, Ukrainie, USA i Włoszech, m.in. przez: Filharmonię Pomorską, Filharmonię Szczecińską, Filharmonię Gorzowską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003. Dwukrotnie twórczość kompozytora firmowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” („Etnos” oraz „Magnificat”).

 

Szymon Godziemba-Trytek jest również laureatem nagród i stypendiów artystycznych: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejsce w plebiscycie Rumaki 2013 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

 

fot. Dariusz Barabaś

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.