Aktualności
Sylwetki laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego
2015-11-25
W październiku poznaliśmy laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez PWM. Laureatem pierwszej nagrody został Krzysztof Ratajski za utwór "Rebounds" na 5-głosowy chór dziecięcy do oryginalnego tekstu fonetycznego. Wyróżnienie otrzymał Szymon Godziemba-Trytek za utwór "A Wonderer’s Song" na 3-głosowy chór dziecięcy.
Krzysztof Ratajski urodził się 17.06.1992 r. W latach 2001- 2005 mieszkał w Argentynie, gdzie uczył się w dwujęzycznej międzynarodowej szkole. Choć w szkole podstawowej śpiewał w chórze, nie uczęszczał do szkoły muzycznej I i II stopnia. W 2011 został przyjęty na Politechnikę Warszawską na studia na Wydziale Fizyki. Po pierwszym roku studiów zdał egzamin na Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie (Wydział Kompozycji), a obecnie jest absolwentem studiów licencjackich z oceną celującą w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego na tejże uczelni.
Pobierał lekcje gry na fortepianie, początkowo w Argentynie, potem w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W tym czasie brał udział w wielu koncertach uczniowskich m.in. organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, w Zamku Królewskim w Warszawie w roku F. Liszta oraz w koncertach okolicznościowych. Oprócz komponowania muzyki poważnej zajmuje się także jazzem oraz improwizacją fortepianową. Prywatnie udziela lekcji fortepianu. Aktywny członek Koła Naukowo-Artystycznego, uczestniczył w koncertach i festiwalach uczelnianych w Warszawie i Poznaniu, gdzie grane były jego utwory: „Urojenia” na obój, fortepian, skrzypce i wiolonczelę, „Qi” na flet solo, „Prana” na akordeon i perkusję, „Studium Timore” na sopran, fortepian i perkusję, „Noktodymensja” na orkiestrę smyczkową, „Pertraktacje” na klarnet i taśmę, „Synthesis” na 3 perkusistów.
fot. Adrianna Byszewska
Szymon Godziemba-Trytek, kompozytor, teoretyk muzyki, urodził się 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. Ukończył PSM I stopnia w Cieszynie (klarnet) oraz PSM II stopnia w Szczecinku. W 2013 roku ukończył studia II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. W 2009/2010 roku kształcił się również u Andrei Talmellego podczas stypendium programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali "Achille Peri" w Reggio nell'Emilia we Włoszech. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, m.in.: I nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za „Beati” na 12-głosowy chór mieszany a cappella (2012), III nagrodę na X Composer Competition „Musica Sacra” w Kolonii za „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany a cappella (2014), III nagrody ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za „Tre Episodi” na orkiestrę (2013), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Fides et Ratio" za "Salomon" na chór i organy (2009), I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za „O vos omnes” na chór mieszany a cappella (2012), laureatem V Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za „Wietnam” na oktet wokalny (2014). Utwory kompozytora wydawane są zarówno w kraju (Wydawnictwo AM w Bydgoszczy), jak i za granicą (Helbling Verlag w Innsbrucku oraz SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG w Mainz).
Utwory Szymona Godziemby-Trytki były wykonywane na licznych festiwalach i koncertach w Polsce oraz w Austrii, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech, Rosji, Ukrainie, USA i Włoszech, m.in. przez: Filharmonię Pomorską, Filharmonię Szczecińską, Filharmonię Gorzowską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003. Dwukrotnie twórczość kompozytora firmowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” („Etnos” oraz „Magnificat”).
Szymon Godziemba-Trytek jest również laureatem nagród i stypendiów artystycznych: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejsce w plebiscycie Rumaki 2013 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
fot. Dariusz Barabaś
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.