Aktualności
Sylwetki laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego
2015-11-25
W październiku poznaliśmy laureatów XIII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez PWM. Laureatem pierwszej nagrody został Krzysztof Ratajski za utwór "Rebounds" na 5-głosowy chór dziecięcy do oryginalnego tekstu fonetycznego. Wyróżnienie otrzymał Szymon Godziemba-Trytek za utwór "A Wonderer’s Song" na 3-głosowy chór dziecięcy.
Krzysztof Ratajski urodził się 17.06.1992 r. W latach 2001- 2005 mieszkał w Argentynie, gdzie uczył się w dwujęzycznej międzynarodowej szkole. Choć w szkole podstawowej śpiewał w chórze, nie uczęszczał do szkoły muzycznej I i II stopnia. W 2011 został przyjęty na Politechnikę Warszawską na studia na Wydziale Fizyki. Po pierwszym roku studiów zdał egzamin na Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie (Wydział Kompozycji), a obecnie jest absolwentem studiów licencjackich z oceną celującą w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego na tejże uczelni.
Pobierał lekcje gry na fortepianie, początkowo w Argentynie, potem w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W tym czasie brał udział w wielu koncertach uczniowskich m.in. organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, w Zamku Królewskim w Warszawie w roku F. Liszta oraz w koncertach okolicznościowych. Oprócz komponowania muzyki poważnej zajmuje się także jazzem oraz improwizacją fortepianową. Prywatnie udziela lekcji fortepianu. Aktywny członek Koła Naukowo-Artystycznego, uczestniczył w koncertach i festiwalach uczelnianych w Warszawie i Poznaniu, gdzie grane były jego utwory: „Urojenia” na obój, fortepian, skrzypce i wiolonczelę, „Qi” na flet solo, „Prana” na akordeon i perkusję, „Studium Timore” na sopran, fortepian i perkusję, „Noktodymensja” na orkiestrę smyczkową, „Pertraktacje” na klarnet i taśmę, „Synthesis” na 3 perkusistów.
fot. Adrianna Byszewska
Szymon Godziemba-Trytek, kompozytor, teoretyk muzyki, urodził się 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. Ukończył PSM I stopnia w Cieszynie (klarnet) oraz PSM II stopnia w Szczecinku. W 2013 roku ukończył studia II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. W 2009/2010 roku kształcił się również u Andrei Talmellego podczas stypendium programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali "Achille Peri" w Reggio nell'Emilia we Włoszech. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, m.in.: I nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za „Beati” na 12-głosowy chór mieszany a cappella (2012), III nagrodę na X Composer Competition „Musica Sacra” w Kolonii za „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany a cappella (2014), III nagrody ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za „Tre Episodi” na orkiestrę (2013), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Fides et Ratio" za "Salomon" na chór i organy (2009), I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za „O vos omnes” na chór mieszany a cappella (2012), laureatem V Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za „Wietnam” na oktet wokalny (2014). Utwory kompozytora wydawane są zarówno w kraju (Wydawnictwo AM w Bydgoszczy), jak i za granicą (Helbling Verlag w Innsbrucku oraz SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG w Mainz).
Utwory Szymona Godziemby-Trytki były wykonywane na licznych festiwalach i koncertach w Polsce oraz w Austrii, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech, Rosji, Ukrainie, USA i Włoszech, m.in. przez: Filharmonię Pomorską, Filharmonię Szczecińską, Filharmonię Gorzowską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003. Dwukrotnie twórczość kompozytora firmowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” („Etnos” oraz „Magnificat”).
Szymon Godziemba-Trytek jest również laureatem nagród i stypendiów artystycznych: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejsce w plebiscycie Rumaki 2013 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
fot. Dariusz Barabaś
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.