PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Gala Finałowa IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych

2018-12-05

Do rąk autorów trafiły nagrody za najlepsze teksty, najciekawszą książkę o muzyce, ale także za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – w środę, 5 grudnia, w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA.

Już po raz czwarty w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wręczono Nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowanego przez Fundację MEAKULTURA. Głównym Współorganizatorem i Fundatorem Grand Prix tegorocznej edycji był Instytut Muzyki i Tańca.

 

W trakcie uroczystości wręczono nie tylko nagrody regulaminowe, ale też szereg innych wyróżnień, m.in. nagrodę za najlepszą książkę o muzyce opublikowaną w 2017 roku czy nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej. W wypowiedziach laureatów nie zabrakło ważnych dla środowiska słów, gestów wdzięczności i oznak wzruszenia.

 

Przedstawiciele instytucji muzycznych akcentowali potrzebę większego ożywienia polskiej krytyki muzycznej (Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maksymilian Bylicki), ale też pozytywną rolę konkursu, który co roku pozwala wychwycić teksty utalentowanych autorów (Daniel Cichy, Przewodniczący Jury i Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego).

 

 

W tegorocznej edycji do rąk Jury trafiło blisko 200 tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym – od klasyki, przez jazz po muzykę popularną. Jury obradowało w składzie: dr Daniel Cichy, dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk i Remigiusz Hanaj-Mazur. Wzorem poprzednich edycji nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz.

 

Grand Prix o wartości 3000 zł ufundowane przez Instytut Muzyki i Tańca powędrowało do Rafała Wawrzyńczyka, za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Autor podkreślił swoje pozytywne zaskoczenie nagrodą i zaznaczył, że do muzyki doprowadziła go jego wcześniejsza pasja literacka. Nagrody Główne o wartości 2500 zł, ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, przypadły w udziale: w kategorii artykuł/ felieton Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny”), w kategorii recenzja/ relacja Karolinie Dąbek za recenzję Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando”). Aleksander Przybylski podziękował Jury za docenienie tekstu, który z przymrużeniem oka podsumowuje typy publiczności koncertowej. Karolina Dąbek przypomniała, że w konkursie odbiera nagrodę już po raz drugi – dwa lata wcześniej została wyróżniona za debiut. Wyróżnienie dla debiutanta o wartości 1500 zł ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał z rąk Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM Przemysław Górecki za nieopublikowany artykuł Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz.

 

Nagrodę Specjalną za najlepszy tekst o muzyce polskiej opublikowany za granicą otrzymał Dirk Wieschollek za artykuł Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance”) dotyczący twórczości Jagody Szmytki. Podczas Gali odczytano fragment jego listu, w którym autor podkreśla konstruktywną rolę krytyki muzycznej dla sztuki współczesnej: Język nigdy nie zastąpi sztuki – czytamy w liście – chyba że sam staje się sztuką. Może on jednak, i takie też jest zadanie krytyki, wskazywać niepokojące zjawiska w sztuce, gdy ta, z nadmiernym samozadowoleniem eksploatując powtarzające się środki wyrazu, zmierza w niebezpiecznym kierunku skostnienia w postaci zwykłego rzemiosła artystycznego.

 

W ramach konkursu przyznano również nagrody pozaregulaminowe, a wśród nich: Nagrodę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina o wartości 1500 zł za tekst poświęcony muzyce klasycznej dla Adama Wiedemanna za artykuł Zachód słońca oraz Nagrodę indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej, którą otrzymała Olga Drenda za tekst The future sound of Poland, towarzyszący wystawie 140 uderzeń na minutę w Muzeum Sztuki Współczesnej.

 

Podczas Gali ogłoszono także nazwiska laureatów dodatkowych nagród. Nagrodą Specjalną Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji uhonorowano Annę Woźniakowską. Po raz drugi przyznano również nagrodę publiczności – za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2017 roku. Tym razem, spośród siedmiu nominowanych publikacji, czytelnicy uznali za najlepszą książkę Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku Andrzeja Mądro. Nagrodę w wysokości 2000 zł ufundował Zarząd Fundacji MEAKULTURA. Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła do rąk Kacpra Miklaszewskiego, znawcy muzyki fortepianowej, psychologa muzyki i uznanego pedagoga. Sam laureat podkreślał, że krytycy rzadko oczekują wyróżnień czy nagród za swoje działania, a jednak docenienie ich pracy jest dzisiaj bardzo ważne.

 

Czwarta edycja KROPKI zbiegła się z obchodami Stulecia Stowarzyszenia Autorów ZAIKS i z konkursem odbywającym się pod hasłem Obywatelki i obywatele świata – migracje polskich kompozytorek i kompozytorów w XXI wieku. Z tej okazji przyznano dodatkową nagrodę Marcie Wryk – autorce tekstu Autodyktaci, samodzielni, wierni sobie – portrety kompozytorek i kompozytorów polskich XXI wieku, którzy osiedlili się za granicą. Nagrodę o wartości 2500 zł ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, a nagrodzony tekst zostanie opublikowany w pracy zbiorowej, wydanej przez Fundację MEAKULTURA – Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018). Druga nagroda o wartości 2500 zł przyznana w tym samym konkursie powędrowała do Remigiusza Wojciechowskiego.

 

Szczególna, symboliczna nagroda przekazana została na ręce matki Poliny Bielajewy – młodej autorki, której tekst został zgłoszony do konkursu już po jej śmierci. Wyróżnienie wręczyli przedstawiciele władz dziekańskich rodzimej uczelni Poliny, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr Anna Ignatowicz–Glińska i prof. Sławek Adam Wróblewski).

 

Na Gali nie zabrakło akcentów muzycznych. Za oprawę muzyczną odpowiadał duet w składzie Barbara Borowicz (klarnet) i Bartosz Sałdan (perkusja), a całą uroczystość zwieńczył pełen wirtuozerii i subtelności koncert Adama Bałdycha.

 

/ fot. Radosław Pasterski

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.