PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Gala Finałowa IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych

2018-12-05

Do rąk autorów trafiły nagrody za najlepsze teksty, najciekawszą książkę o muzyce, ale także za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – w środę, 5 grudnia, w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA.

Już po raz czwarty w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wręczono Nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowanego przez Fundację MEAKULTURA. Głównym Współorganizatorem i Fundatorem Grand Prix tegorocznej edycji był Instytut Muzyki i Tańca.

 

W trakcie uroczystości wręczono nie tylko nagrody regulaminowe, ale też szereg innych wyróżnień, m.in. nagrodę za najlepszą książkę o muzyce opublikowaną w 2017 roku czy nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej. W wypowiedziach laureatów nie zabrakło ważnych dla środowiska słów, gestów wdzięczności i oznak wzruszenia.

 

Przedstawiciele instytucji muzycznych akcentowali potrzebę większego ożywienia polskiej krytyki muzycznej (Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maksymilian Bylicki), ale też pozytywną rolę konkursu, który co roku pozwala wychwycić teksty utalentowanych autorów (Daniel Cichy, Przewodniczący Jury i Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego).

 

 

W tegorocznej edycji do rąk Jury trafiło blisko 200 tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym – od klasyki, przez jazz po muzykę popularną. Jury obradowało w składzie: dr Daniel Cichy, dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk i Remigiusz Hanaj-Mazur. Wzorem poprzednich edycji nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz.

 

Grand Prix o wartości 3000 zł ufundowane przez Instytut Muzyki i Tańca powędrowało do Rafała Wawrzyńczyka, za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Autor podkreślił swoje pozytywne zaskoczenie nagrodą i zaznaczył, że do muzyki doprowadziła go jego wcześniejsza pasja literacka. Nagrody Główne o wartości 2500 zł, ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, przypadły w udziale: w kategorii artykuł/ felieton Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny”), w kategorii recenzja/ relacja Karolinie Dąbek za recenzję Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando”). Aleksander Przybylski podziękował Jury za docenienie tekstu, który z przymrużeniem oka podsumowuje typy publiczności koncertowej. Karolina Dąbek przypomniała, że w konkursie odbiera nagrodę już po raz drugi – dwa lata wcześniej została wyróżniona za debiut. Wyróżnienie dla debiutanta o wartości 1500 zł ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał z rąk Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM Przemysław Górecki za nieopublikowany artykuł Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz.

 

Nagrodę Specjalną za najlepszy tekst o muzyce polskiej opublikowany za granicą otrzymał Dirk Wieschollek za artykuł Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance”) dotyczący twórczości Jagody Szmytki. Podczas Gali odczytano fragment jego listu, w którym autor podkreśla konstruktywną rolę krytyki muzycznej dla sztuki współczesnej: Język nigdy nie zastąpi sztuki – czytamy w liście – chyba że sam staje się sztuką. Może on jednak, i takie też jest zadanie krytyki, wskazywać niepokojące zjawiska w sztuce, gdy ta, z nadmiernym samozadowoleniem eksploatując powtarzające się środki wyrazu, zmierza w niebezpiecznym kierunku skostnienia w postaci zwykłego rzemiosła artystycznego.

 

W ramach konkursu przyznano również nagrody pozaregulaminowe, a wśród nich: Nagrodę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina o wartości 1500 zł za tekst poświęcony muzyce klasycznej dla Adama Wiedemanna za artykuł Zachód słońca oraz Nagrodę indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej, którą otrzymała Olga Drenda za tekst The future sound of Poland, towarzyszący wystawie 140 uderzeń na minutę w Muzeum Sztuki Współczesnej.

 

Podczas Gali ogłoszono także nazwiska laureatów dodatkowych nagród. Nagrodą Specjalną Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji uhonorowano Annę Woźniakowską. Po raz drugi przyznano również nagrodę publiczności – za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2017 roku. Tym razem, spośród siedmiu nominowanych publikacji, czytelnicy uznali za najlepszą książkę Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku Andrzeja Mądro. Nagrodę w wysokości 2000 zł ufundował Zarząd Fundacji MEAKULTURA. Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła do rąk Kacpra Miklaszewskiego, znawcy muzyki fortepianowej, psychologa muzyki i uznanego pedagoga. Sam laureat podkreślał, że krytycy rzadko oczekują wyróżnień czy nagród za swoje działania, a jednak docenienie ich pracy jest dzisiaj bardzo ważne.

 

Czwarta edycja KROPKI zbiegła się z obchodami Stulecia Stowarzyszenia Autorów ZAIKS i z konkursem odbywającym się pod hasłem Obywatelki i obywatele świata – migracje polskich kompozytorek i kompozytorów w XXI wieku. Z tej okazji przyznano dodatkową nagrodę Marcie Wryk – autorce tekstu Autodyktaci, samodzielni, wierni sobie – portrety kompozytorek i kompozytorów polskich XXI wieku, którzy osiedlili się za granicą. Nagrodę o wartości 2500 zł ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, a nagrodzony tekst zostanie opublikowany w pracy zbiorowej, wydanej przez Fundację MEAKULTURA – Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018). Druga nagroda o wartości 2500 zł przyznana w tym samym konkursie powędrowała do Remigiusza Wojciechowskiego.

 

Szczególna, symboliczna nagroda przekazana została na ręce matki Poliny Bielajewy – młodej autorki, której tekst został zgłoszony do konkursu już po jej śmierci. Wyróżnienie wręczyli przedstawiciele władz dziekańskich rodzimej uczelni Poliny, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr Anna Ignatowicz–Glińska i prof. Sławek Adam Wróblewski).

 

Na Gali nie zabrakło akcentów muzycznych. Za oprawę muzyczną odpowiadał duet w składzie Barbara Borowicz (klarnet) i Bartosz Sałdan (perkusja), a całą uroczystość zwieńczył pełen wirtuozerii i subtelności koncert Adama Bałdycha.

 

/ fot. Radosław Pasterski

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.