PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy sezon prawykonań

2023-09-06

Rozpoczęcie sezonu artystycznego zawsze przynosi mnóstwo interesujących wydarzeń muzycznych. We wrześniu zapraszamy do Warszawy, Gdańska, Bielska-Białej i Gliwic na prawykonania utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 
 

Bielsko-Biała: Mikołaj Górecki

IV Beskidzki Festiwal Klasyki „Beskid Classics” będzie – jak piszą organizatorzy – „pierwszym naprawdę regionalnym wydarzeniem tego typu w Beskidach z programem na iście europejskim poziomie”. Będzie także okazją do świętowania 300-lecia nadania praw miejskich Białej Krakowskiej. Jednym z festiwalowych wydarzeń jest koncert Baltic Neopolis Orchestra, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi nowy utwór Mikołaja Piotra Góreckiego – Chaconne op. 63 na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową. Solowe partie zinterpretują bielska skrzypaczka Renata Pawelec oraz pianistka Maria Rutkowska. Na wydarzenie w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej zapraszamy 7 września. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązuje mailowa rezerwacja miejsc. Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie www.klasyka.eu.


 

Gdańskie carillony


Prawykonania utworów na carillon zamówionych u najważniejszych współczesnych polskich kompozytorów są już właściwie gdańską tradycją. Co roku, od 2019, z wież kościoła św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta brzmią premierowo kompozycje zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska, wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W tym roku do utworów Zygmunta Krauze, Dariusza Przybylskiego czy Elżbiety Sikory dołączy Memento Krzysztofa Meyera i Dzwony św. Katarzyny Marty Ptaszyńskiej. Dzieła zabrzmią po raz pierwszy 9 września, prawykonane odpowiednio na carillonie Ratusza Głównego Miasta (godz. 12:00) i carillonie znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny (godz. 15:00). Ich pierwszą interpretatorką będzie Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Więcej o koncercie pisaliśmy w aktualności poświęconej gdańskim prawykonaniom. 

 

Malarskie inspiracje 

Obraz znany jako „Cieknące zegary” jest jedną z ikon surrealizmu. Nie każdy jednak wie, że dzieło Salvadora Dalego nosi tytuł Trwałość pamięci – tak zatytułowany jest także nowy utwór Sławomira Kupczaka, który NeoQuartet prawykona 9 września w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. W kompozycji inspirowanej obrazem wybitnego malarza abstrakcyjne struktury dźwiękowe zestawiane są z harmonią pieśni żałobnej, gruzińskiej Zar. Koncert poprzedzi spotkanie z wykonawcami i kompozytorem. Wstęp na wydarzenie jest wolny.


 

PWM na WJ


Wrześniowym centrum muzyki współczesnej zdecydowanie jest Warszawa. 15 września rusza kolejna, 66. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której tegoroczne hasło przewodnie to „Rzeczy brzmiące”. PWM jest nie tylko partnerem festiwalu i współorganizatorem jednego z koncertów, ale także wydawcą utworów, które premierowo zabrzmią podczas festiwalu. 
 

17 września zapraszamy do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na świętowanie 20-lecie działalności European Workshop for Contemporary Music. Młodzi artyści prawykonają tego dnia Plakat Tadeusza Wieleckiego. Kompozytor nawiązał w utworze do dwóch idei: „harmonijnego współdziałania bliźnich ku wzajemnemu zrozumieniu” oraz „ofiarnego działania na rzecz poważnej i wysokiej, szlachetnej i głębokiej, twórczej i odkrywczej współczesnej sztuki muzycznej”. 




W programie koncertu zamykającego tegoroczną odsłonę festiwalu znalazł się II Koncert fortepianowy na dwa fortepiany i orkiestrę symfoniczną Agaty Zubel. Wykonanie na „Warszawskiej Jesieni” będzie polską premierą utworu napisanego dla pianistki Tomoko Mukaiyamy i prawykonanego jesienią ubiegłego roku w Londynie. Zapraszamy 23 września do Filharmonii Narodowej.


 

Podczas tegorocznej „Małej Warszawskiej Jesieni” nie zabraknie także premierowego wykonania utworu dla najmłodszych. Uśmiech bez kota to monodram, w którym partie wokalne wszystkich postaci z krainy Po Drugiej Stronie Lustra wykonane są przez jedną artystkę, a zarazem twórczynię dzieła – Agatę Zubel. Utwór łączy kreatywność człowieka ze zdobyczami nowoczesnych technologii, między innymi przez wykorzystanie hologramu. Opera będzie prezentowana w Teatrze Lalek Guliwer aż 16 razy, po raz pierwszy 16 września.




Szczegóły aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” znajdują się w aktualności poświęconej festiwalowi. Informacje o wszystkich wydarzeniach i biletach dostępne są na stronie „Warszawskiej Jesieni”.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.