PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Krzysztof Meyer i Marta Ptaszyńska: prawykonania utworów na carillon

2023-08-28

Rokrocznie od 2019 roku w Gdańsku można posłuchać prawykonań utworów z katalogu PWM na carillon. Tradycja nie ustaje – 9 września na dwóch zabytkowych instrumentach: w Ratuszu Głównego Miasta i w wieży kościoła św. Katarzyny po raz pierwszy zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Meyera i Marty Ptaszyńskiej. Utwory premierowo zagra znakomita gdańska carillonistka Monika Kaźmierczak. 
 

Od czasu prawykonania pierwszego utworu na carillon z katalogu PWM – Trzech wezwań Alka Nowaka – minęło już kilka lat. Przez ten czas spod pióra wybitnych polskich kompozytorów współczesnych wyszło siedem utworów, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Do dzieł Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna czy Agaty Zubel dołączą niebawem dzieła Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera – kompozytorów, których 80. urodziny świętujemy w tym roku.
 

Pierwszym prawykonanym 9 września utworem będzie Memento Krzysztofa Meyera. Jak wyjaśnia kompozytor, „tytuł wyraża niepokój i trwogę w obliczu tego, co dzieje się wokół nas – zarówno w Polsce, jak i na świecie”, co przejawia się także w konstrukcji utworu. „Utwór składa się z trzech odrębnych epizodów, które są oparte na wspólnym materiale dźwiękowym o jednoznacznej dramaturgii, rozpoczynającej się od prostych akordów i przechodzącej do coraz bardziej złożonych współbrzmień. Współbrzmienia te pojawiają się nieregularnie, czasem nawet nieoczekiwanie i tworzą dźwiękowe uniwersum – jego rozwój jest równie nieprzewidywalny jak otaczająca nas rzeczywistość”. Memento wykonane będzie po raz pierwszy na carillonie Ratusza Głównego Miasta o godz.12:00.



 

Już po samym tytule można łatwo zgadnąć, na który instrument napisała swój utwór Marta Ptaszyńska – kompozycja Dzwony św. Katarzyny powstała z myślą o carillonie znajdującym się w kościele św. Katarzyny w Gdańsku. Nie jest to pierwsze zetknięcie kompozytorki z tym niecodziennym instrumentem. „Wielkie upodobanie do carillonu zawdzięczam instrumentowi w Rockefeller Memorial Chapel Uniwersytetu w Chicago – w uczelni, w której przez ponad 20 lat słuchałam prawie codziennie koncertów carillonistów udając się na prowadzone przeze mnie zajęcia”, wspomina Ptaszyńska. „Kompozycja Dzwony św. Katarzyny inspirowana jest przepiękną sekwencją św. Hildegardy z Bingen (1098–1179) o tytule O Ignis Spiritus (O Ogniu Ducha)”. Ptaszyńska zbudowała utwór z dwóch kontrastujących części zakończonych kodą. Po pierwszej, motorycznej i dynamicznej następuje druga, o medytacyjnym charakterze, oparta na sekwencji św. Hildegardy. Utwór będzie prawykonany na carillonie znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny o godz. 15:00.



 

Od 2019 roku katalog Polskiego Wydawnictwa Muzycznego co roku zasilają nowe utwory na carillon. Pokłosiem zamówień kompozytorskich jest także płyta CONTEMPORARY CARILLON wydana przez ANAKLASIS – markę fonograficzną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Na krążku znalazły się kompozycje zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska u śmietanki polskiej muzyki współczesnej: Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauzego. Płyta znalazła się w serii SOUNDS, w której promowane są spojrzenia na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów – tym razem w centrum znalazły się gdańskie carillony, na których zagrała Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. 

W ramach akcji Instrument Miesiąca PWM co miesiąc przybliża wybrany instrument poprzez ciekawostki, rekomendacje artytów i akcje marketingowe. W sierpniu wyróżniony jest carillon. W związku z tym zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych oraz do zapoznania się z rekomendacjami wydanych przez PWM utworów, które przygotowała Monika Kaźmierczak.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.