Aktualności
Krzysztof Meyer i Marta Ptaszyńska: prawykonania utworów na carillon
2023-08-28
Rokrocznie od 2019 roku w Gdańsku można posłuchać prawykonań utworów z katalogu PWM na carillon. Tradycja nie ustaje – 9 września na dwóch zabytkowych instrumentach: w Ratuszu Głównego Miasta i w wieży kościoła św. Katarzyny po raz pierwszy zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Meyera i Marty Ptaszyńskiej. Utwory premierowo zagra znakomita gdańska carillonistka Monika Kaźmierczak.
Od czasu prawykonania pierwszego utworu na carillon z katalogu PWM – Trzech wezwań Alka Nowaka – minęło już kilka lat. Przez ten czas spod pióra wybitnych polskich kompozytorów współczesnych wyszło siedem utworów, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Do dzieł Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna czy Agaty Zubel dołączą niebawem dzieła Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera – kompozytorów, których 80. urodziny świętujemy w tym roku.
Pierwszym prawykonanym 9 września utworem będzie Memento Krzysztofa Meyera. Jak wyjaśnia kompozytor, „tytuł wyraża niepokój i trwogę w obliczu tego, co dzieje się wokół nas – zarówno w Polsce, jak i na świecie”, co przejawia się także w konstrukcji utworu. „Utwór składa się z trzech odrębnych epizodów, które są oparte na wspólnym materiale dźwiękowym o jednoznacznej dramaturgii, rozpoczynającej się od prostych akordów i przechodzącej do coraz bardziej złożonych współbrzmień. Współbrzmienia te pojawiają się nieregularnie, czasem nawet nieoczekiwanie i tworzą dźwiękowe uniwersum – jego rozwój jest równie nieprzewidywalny jak otaczająca nas rzeczywistość”. Memento wykonane będzie po raz pierwszy na carillonie Ratusza Głównego Miasta o godz.12:00.
Już po samym tytule można łatwo zgadnąć, na który instrument napisała swój utwór Marta Ptaszyńska – kompozycja Dzwony św. Katarzyny powstała z myślą o carillonie znajdującym się w kościele św. Katarzyny w Gdańsku. Nie jest to pierwsze zetknięcie kompozytorki z tym niecodziennym instrumentem. „Wielkie upodobanie do carillonu zawdzięczam instrumentowi w Rockefeller Memorial Chapel Uniwersytetu w Chicago – w uczelni, w której przez ponad 20 lat słuchałam prawie codziennie koncertów carillonistów udając się na prowadzone przeze mnie zajęcia”, wspomina Ptaszyńska. „Kompozycja Dzwony św. Katarzyny inspirowana jest przepiękną sekwencją św. Hildegardy z Bingen (1098–1179) o tytule O Ignis Spiritus (O Ogniu Ducha)”. Ptaszyńska zbudowała utwór z dwóch kontrastujących części zakończonych kodą. Po pierwszej, motorycznej i dynamicznej następuje druga, o medytacyjnym charakterze, oparta na sekwencji św. Hildegardy. Utwór będzie prawykonany na carillonie znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny o godz. 15:00.
Od 2019 roku katalog Polskiego Wydawnictwa Muzycznego co roku zasilają nowe utwory na carillon. Pokłosiem zamówień kompozytorskich jest także płyta CONTEMPORARY CARILLON wydana przez ANAKLASIS – markę fonograficzną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Na krążku znalazły się kompozycje zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska u śmietanki polskiej muzyki współczesnej: Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauzego. Płyta znalazła się w serii SOUNDS, w której promowane są spojrzenia na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów – tym razem w centrum znalazły się gdańskie carillony, na których zagrała Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska.
W ramach akcji Instrument Miesiąca PWM co miesiąc przybliża wybrany instrument poprzez ciekawostki, rekomendacje artytów i akcje marketingowe. W sierpniu wyróżniony jest carillon. W związku z tym zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych oraz do zapoznania się z rekomendacjami wydanych przez PWM utworów, które przygotowała Monika Kaźmierczak.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.