PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Marcel Chyrzyński

Marcel Chyrzyński

*1971

Marcel Chyrzyński ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego (1995). Studiował także instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego. Warsztat doskonalił u amerykańskich stypendystów Programu Fulbrighta: Richarda Boulanger, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. Był uczestnikiem wielu kursów kompozytorskich, podczas których pracował pod kierunkiem m.in. Paula Pattersona, Sylvano Bussottiego, Claudea Lefebvre’a, Jōji Yuasa, Bogusława Schaeffera, Lidii Zielińskiej oraz Hanny Kulenty.

W roku 1998 uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 – stopień doktora habilitowanego. Jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Gościnnie wykładał na uczelniach w Meksyku, Republice Południowej Afryki, Korei Południowej, na Słowacji, w Stanach Zjednoczonych i Japonii.

 

Jest dwukrotnym laureatem pierwszej nagrody Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej: za Miniaturę na klarnet solo (1988) oraz za Trzy Preludia na klarnet i fortepian (1990). Za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian również otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (1994). Utwór Piece for Orchestra otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie (1996). Psalm 88 oraz ...similes esse bestiis (obydwa na chór mieszany) zdobyły nagrody odpowiednio na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Warszawie (1996 i 1997). Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1997) przyniósł I nagrodę dla utworu Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria.

 

Ostatni ze wspominanych utworów wraz z Quasi Kwazi I i II wykonane były podczas koncertu Dimensions of Time and Silence prezentującego muzykę polską i australijską w Sydney (1998), natomiast Extended Perception of Echo reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes.

Utwory Marcela Chyrzyńskiego wykonywane są na całym świecie podczas koncertów monograficznych i w programach takich festiwali jak UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwal Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), Festiwal Poznańska Wiosna (2013), International Contemporary Harpsichord Festival w Padwie we Włoszech (2013), Encuentro Universitario de Clarinete w Mexico City (2013), Golfstream w Kijowie (2014, 2015), Festiwal Muzyka w Starym Krakowie (2014), Sügisfestival w Tallinnie (2014), Cool Capital Biennale w Pretorii (2014), Annelie de Man Festival w Amsterdamie (2015), SWIK Festival w Eelde w Holandii (2015), Daegu International Contemporary Music Festival w Korei Pd. (2016), Takefu International Music Festival w Japonii (2016), Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie (2016), Krakowska Wiosna Wiolonczelowa (2017), Lviv Early Music Festival (2017) oraz Krakowska Jesień Muzyczna (2017) – by wspomnieć te z kilku ostatnich lat.

Jest również twórcą muzyki teatralnej – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny.

 

Marcel Chyrzyński jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W 2002 roku został członkiem zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP – od 2016 jest jego prezesem. Od roku 2005 tworzy Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.

Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

 

 

Strona kompozytora: www.chyrzynski.com