PWM

Szukaj
Zaawansowane

Prelegenci DEM 2018



Beata Bilińska – pianistka, kameralistka, pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, tam też uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych i profesora nadzwyczajnego. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz stypendiów, m.in. Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą, m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA i we Włoszech.
Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition in Asia oraz Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów Arthur Rubinstein in Memoriam).
W swoim dorobku posiada 11 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki L. van Beethovena, F. Chopina, S. Rachmaninowa, M. Musorgskiego, S. Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne W. A. Mozarta, F. Poulenca i A. Tansmana oraz koncert fortepianowy Zmartwychwstanie Krzysztofa Pendereckiego i II koncert fortepianowy Wojciecha Kilara.

 

Antoni Cofalik – skrzypek, muzyk kameralista, pedagog. Studiował w Krakowie (PWSM) oraz w Sienie, Salzburgu i Lucernie. W latach 1980-1993 uczył w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy i Katowicach, a od roku 1968 do dnia dzisiejszego naucza w Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie. Trzykrotnie otrzymał Nagrodę dla Najlepszego Nauczyciela przyznawaną podczas międzynarodowych konkursów (1979 – Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków w Lublinie; 1995 – Międzynarodowy Konkurs Młodych Muzyków im. P. Czajkowskiego w Sendai, Japonia; 2011 – Międzynarodowy Konkurs Talents for Europe, Dolny Kubin, Słowacja). W 2006 roku otrzymał najwyższe kazachskie odznaczenie w dziedzinie kultury Złoto Nomadów. W 2012 nadano mu tytuł profesora honoris causa Akademii Smyczkowej w Hamburgu. W kraju odznaczony został Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2016). Od lat jest konsultantem szkół muzycznych I i II stopnia w zakresie klasy skrzypiec i programu nauczania, wykładowcą letnich kursów i warsztatów skrzypcowych w Łańcucie, Seulu, Żaganiu, w Zakopanem, w Rybnej i Lusławicach, członkiem jury wielu konkursów skrzypcowych. Był jednym z inicjatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie.
W latach 1963–1991 wspólnie z pianistą Jerzym Łukowiczem i wiolonczelistą Krzysztofem Okoniem tworzyli Trio Krakowskie, które koncertowało w całej Europie oraz w Azji, Afryce i Ameryce. W 1964 r. zespół otrzymał pierwszą nagrodę (Premio A. Vivaldi) na międzynarodowym konkursie w Sienie. W 1973 r. zespół uhonorowany został Złotym Medalem miasta Rzymu. Antoni Cofalik był liderem młodzieżowej orkiestry kameralnej Alrantico nagrodzonej w 1974 r. Złotym Medalem w Konkursie im. Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim.
Jest niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie metodyki nauczania gry na skrzypcach. Stworzył ponad 50 publikacji, w tym Skrzypcowe ABC, Małe abc na skrzypce, Notatnik metodyczny, a także skomponował liczne utwory dydaktyczne.

 

Sylwiana Firin-Gramowska – flecistka, kompozytorka, pedagog. Jest nauczycielką muzyki i zajęć teatralnych w Szkole Podstawowej nr 83 „Łejery” im. Emilii Waśniowskiej, a także wykładowczynią przedmiotów: Aktywność twórcza dziecka, Edukacyjne walory kultury z animacją czasu wolnego, Terapia pedagogiczna w Wyższej Szkole Pedagogiki i Administracji w Poznaniu oraz przedmiotu Drama i performance w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
W trakcie swoich zajęć w szkole „Łejery” Sylwiana Firin-Gramowska stosuje dramę, ćwiczenia teatralne, zabawy rytmiczne, choreograficzne z elementami tańca oraz ćwiczenia muzycznie i wokalne. Jest reżyserem i kompozytorem muzyki do kilkunastu przedstawień granych na deskach Teatru Łejery, w których uczestniczyli zarówno uczniowie, jak i ich rodzice. Ponadto podczas lekcji muzyki wprowadza techniki innowacyjne oparte o teorię uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona, polegające na śpiewaniu i improwizowaniu wielogłosowym w różnych skalach i metrach. W 2016 r. wprowadziła w ramach innowacji pedagogicznych naukę gry na ukulele i jednocześnie stworzyła zespół UKULELOVE ŁEJERY liczący ok. 60 uczniów w różnym wieku. Pełniąc przez wiele lat rolę wychowawcy gimnazjalnego, stworzyła program wychowawczy polegający na przeciwdziałaniu agresji, program profilaktyki uzależnień i integracji przez sztukę.
Od 2011 r. prowadzi działalność koncertową, występując w duecie Fletissimo oraz w trio Kameleon.

 

Grzegorz Frankowski – kontrabasista, pedagog. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kontrabasu prof. Czesława Ząbka. Był również uczniem Michaela Wolfa – obecnie profesora Hochschule der Kunste w Berlinie. Od lat prowadzi zajęcia i wykłady z edukacji wczesnoszkolnej na kontrabasie. Jest autorem Szkoły na kontrabas dla dzieci – Mini, Midi, Maxi. Jego nowatorska metoda nauki gry na kontrabasie znalazła uznanie zarówno w środowisku muzyki klasycznej, jak i jazzu – w Polsce i na świecie. Szkołę Mini, Midi, Maxi rekomendowali już dr hab. Irena Olkiewicz, prof. dr hab. Jacek Niedziela-Meira oraz światowej sławy kontrabasiści: Gary Karr i Ron Carter.
Wszechstronność zainteresowań oraz pasja tworzenia nowych projektów zaowocowała współpracą z wybitnymi przedstawicielami różnych gatunków i stylów w muzyce. Przez wiele lat koncertował i nagrywał z wybitnymi solistami, takimi jak Jadwiga Kotnowska, Waldemar Malicki, Vadim Brodzki, Kevin Kenner czy Andreas Scholl. Zafascynowany argentyńskim tangiem oraz muzyką Astora Piazzolli ma na swoim koncie liczne występy i nagrania u boku J. J. Mossalliniego czy Daniela Binellego – najlepszych bandoneonistów na świecie. Płyta jego kwintetu smyczkowego Piazzoforte z udziałem Kevina Kennera została nagrodzona Fryderykiem 2006 za najlepszy album muzyki kameralnej. Nowe zauroczenie brzmieniem instrumentów historycznych stało się impulsem do rozszerzenia swojego warsztatu instrumentalnego o techniki wykonawcze charakterystyczne dla muzyki XVIII i XIX wieku. Obok stałej współpracy z orkiestrą Capella Cracoviensis występował z Kevinem Kennerem w projekcie koncertów na fortepianie z epoki Fryderyka Chopina w wersji kameralnej oraz z Fabio Bonizzonim w nagranych dla wytwórni Alfa motetów J. S. Bacha. Obecnie artysta współpracuje z wiedeńskim zespołem Morphing Baroque, który na stałe występuje z kontratenorem Andreasem Schollem oraz Charlesem Medlamem.

 

Monika Gardoń-Preinl – pianistka, pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Od wielu lat związana jest z Państwową Szkołą Muzyczną II st. i Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie zajmuje się pracą dydaktyczną. Jako solistka brała udział w wielu konkursach oraz w kursach mistrzowskich dla młodych pianistów (u Rudolfa Kehrera w Weimarze i Rudolfa Buchbindera w Zurychu). Koncertowała w kraju i za granicą (m.in. wykonując koncerty fortepianowe z orkiestrą). Jako akompaniatorka występuje z solistami zarówno w kraju, jak i za granicą. Nagradzana jest licznymi dyplomami i wyróżnieniami za wybitny akompaniament. Otrzymała wiele wyróżnień państwowych za wkład pracy w rozwój sztuki.

 

Agnieszka Kopińska – pianistka, kameralistka i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku 2011 uzyskała tytuł doktora sztuki w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyce. Od 2016 r. pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Instytutu Muzyki ds. Studenckich i Kształcenia. Od czasów studiów zajmuje się nauczaniem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach. Ma wieloletnie doświadczenie pedagogiczne na wszystkich stopniach edukacji muzycznej w zakresie nauki gry na fortepianie.
Jest trzykrotną stypendystką Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie (1992, 1993, 1996). Prowadzi działalność koncertową solistyczną oraz kameralną w Polsce i za granicą (USA, Francja, Niemcy, Czechy, Ukraina). Jako solistka występowała m.in. z orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej oraz Śląskiej. Nagrała komplet dzieł W. Lutosławskiego na fortepian solo (wraz z Sonatą z 1934 r.) oraz wszystkie kompozycje na fortepian w składzie kameralnym, a także – z solistką E. Biegas – 20 kolęd oraz cykl pieśni Chantefleurs et chantefables W. Lutosławskiego (oprac. na sopran i fortepian E. Knapika). Od 1996 r. tworzy duet fortepianowy z mężem Piotrem. W tym zespole, z towarzyszeniem muzyków NOSPR, dokonała nagrania Pietruszki oraz Święta wiosny Igora Strawińskiego w wersji na dwa fortepiany i perkusję.
Jej zainteresowania artystyczne i badawcze skupiają się wokół wykonawstwa muzyki dwudziestowiecznej i współczesnej oraz percepcji muzycznej w aspekcie teoretycznym i praktycznym. W 2013 r., z okazji setnej rocznicy urodzin W. Lutosławskiego, ukazała się jej publikacja pt.: Fortepian w twórczości Witolda Lutosławskiego. Rola czynnika percepcyjnego w interpretacji wykonawczej.

 

Krakowski Kwintet Dęty – powstał w 1998 r.; tworzą go członkowie Krakowskiego Tria Stroikowego – Marek Mleczko (obój), Roman Widaszek (klarnet), Paweł Solecki (fagot) – oraz Katarzyna Kurowska-Mleczko (flet) i Tadeusz Tomaszewski (waltornia). Członkowie zespołu są laureatami wielu konkursów muzycznych. Poznali się w orkiestrze kameralnej Capella Cracoviensis, współtworząc przez wiele lat grupę dętą o uniwersalnym charakterze. Muzycy mają w swym dorobku liczne koncerty kameralne z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej, występowali w wielu ważnych ośrodkach muzycznych Europy – Paryżu, Wiedniu, Lizbonie – oraz niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem ze strony publiczności i uznaniem krytyków. Współpracując z pianistką Beatą Bilińską, kwintet nagrał nominowaną do nagrody Fryderyk 2017 płytę z dziełami W. A. Mozarta, F. Danziego, G. Ligetiego i F. Poulenca. Projekt ten owocuje nowymi kompozycjami, które są dedykowane zespołowi. Krakowski Kwintet Dęty wraz z Beatą Bilińską dokonał prawykonania sekstetu Fonoplasticon Zbigniewa Bargielskiego oraz Burleski Mikołaja Góreckiego. Członkowie Krakowskiego Kwintetu Dętego prowadzą również działalność pedagogiczną w Akademiach Muzycznych w Krakowie i Katowicach oraz szkołach muzycznych II stopnia.

 

Katarzyna Kurowska-Mleczko – flecistka, pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, a także studia podyplomowe w klasie prof. Ph. Pierlota w Paryżu. Od lat swoją wiedzę przekazuje uczniom Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie.
Przez ponad dwie dekady była pierwszą flecistką w orkiestrze kameralnej Capella Cracoviensis prowadzonej przez dyr. S. Gałońskiego. Z zespołem tym koncertowała w wielu krajach Europy, jak również w USA, Japonii i Chinach. Dokonała licznych nagrań fonograficznych, brała udział m.in. w nagraniach dla wytwórni płytowej Koch Schwann (utwory kameralne Dariusa Milhauda z dyrygentem A. Rickenbacherem), które zostały wyróżnione nagrodami Diapason d’Or oraz Grand Prix du Disque Academie Charles-Cros. Współpracowała z Ensamble International de Paris, Polską Filharmonią Kameralną W. Rajskiego, Orkiestrą PRiTV w Krakowie oraz Orkiestrą Radiową w Warszawie. Obecnie jest również flecistką Krakowskiego Kwintetu Dętego, z którym w 2016 r. nagrała płytę Quint(et)essence.

 

Magdalena Lisak – pianistka, pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach, a także Musikhochschule w Zurychu oraz Musik-Akademie der Stadt Basel. Swoje umiejętności doskonaliła również na kursach mistrzowskich u Wiktora Mierżanowa, Leona Fleishera oraz – w dziedzinie kameralistyki – u członków Kwartetu Amadeus. Jest stypendystką Fundacji Reginy Smendzianki oraz Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie realizuje projekty artystyczne pod egidą Śląskiego Towarzystwa Muzycznego, który założyła i którym kieruje; jest także adiunktem w klasie fortepianu Akademii Muzycznej w Katowicach.
Od najmłodszych lat zdobywała najwyższe laury na konkursach krajowych i międzynarodowych. Występowała w Szwajcarii (m.in. sali Stadt-Casino w Bazylei), na Słowacji, Białorusi, we Włoszech, Francji, w Rumunii, Bułgarii, Mołdawii, Czechach (m.in. sali Rudolfinum w Pradze), Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii (m.in. Hitomi Memorial Hall w Tokio), na Tajwanie oraz w Polsce. Gra regularnie recitale, wykonuje koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi. Uczestniczyła w festiwalach chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, Antoninie, Nohant-La Châtre, Mariańskich Łaźniach, Genewie oraz w Miami na Florydzie, jak również w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, festiwalach muzyki współczesnej (Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Laboratorium w Warszawie, Festiwal Warszawska Jesień, Ars Cameralis Silesiae Superioris w Katowicach, Pianissimo w Sofii), na których dokonała wielu prawykonań, m.in. utworów Ryszarda Gabrysia, Bogusława Schaeffera, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Anny Marii Przydworskiej, Artura Cieślaka, Grażyny Pstrokońskiej – Nawratil, Zbigniewa Kozuba, Macieja Małeckiego.

 

Grzegorz Mania – pianista, prawnik, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, a także Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2017 r. uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim. Praca otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową z zakresu własności intelektualnej. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu i akompaniator, jako radca prawny współpracuje z kancelarią Grupa Adwokacka (www.grupaadwokacka.com).
Uczestniczył w licznych warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003–2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych.
Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a także w Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam).
Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów (www.spmk.com.pl). Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, serii koncertowych, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. wspólnie z prof. Stefanem Wojtasem został wyróżniony nagrodą Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury.
Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem szeregu artykułów prawniczych i muzycznych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych.

 

Marcin Łukasz Mazur – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem w 1988 r.). W 2009 r. uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Działalność dyrygencką rozpoczął w 1985 r. Prowadził m.in.: chóry Towarzystwa Śpiewaczego LUTNIA w Warszawie (1985-1996), Orkiestrę im. A. Corellego w Bielsku Białej, chór i orkiestrę PPSM im. K. Szymanowskiego w Warszawie, Chór Filharmonii Gran Canarii w Las Palmas – Hiszpania (1998-2000). Od 2000 pracuje z Grodziskim Chórem Bogorya.
Z chórami LUTNI i z Grodziskim Chórem Bogorya występował wielokrotnie w Polsce i za granicą, zdobywając około pięćdziesięciu nagród na konkursach chóralnych i dokonując prawykonań współczesnej muzyki chóralnej (Kurta Bikkembergsa, Krzysztofa Dziermy, Andrzeja Hundziaka, Andrzeja Koszewskiego, Mariana Sawy, Wilbura Skeelsa, Romualda Twardowskiego).
Z chórem Filharmonii Gran Canarii przygotował kilka wielkich form wokalno-instrumentalnych, m.in. Bacha (Pasję wg św. Jana i Magnificat), Lloyda-Webbera (Jesus Christ Superstar), Mozarta (operę Don Giovanni), Schuberta (Mszę Es-dur) oraz operę dziecięcą Brundibar Hansa Krasy. Występował w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, na Litwie, w Niemczech, Portugalii, Słowenii, na Słowacji, w Szwecji, na Węgrzech i we Włoszech.
Marcin Łukasz Mazur skomponował kilkadziesiąt utworów chóralnych, oraz opracował ponad sto pieśni ludowych – głównie kolęd – na różne rodzaje chórów. W latach 2014-2017 w Polskim Wydawnictwie Muzycznym ukazały się cztery cykle pieśni do słów Joanny Kulmowej na chór dziecięcy lub żeński a cappella (łącznie 24 utwory), a w najbliższym czasie planowane jest wydanie zbioru kolęd europejskich na chór dziecięcy lub żeński. W 2014 r. nakładem Wydawnictwa Muzycznego Triangiel ukazał się przewodnik metodyczno-bibliograficzny pt. Vademecum dyrygenta chóru.

 

Marek Mleczko – oboista, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, a naukę kontynuował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie mistrzowskiej prof. Heinza Holligera. Obecnie jest adiunktem II st. w krakowskiej Akademii Muzycznej. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych m.in.: I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie The Skene Award w Aberdeen (1985), I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Obojowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (1986). Był finalistą Międzynarodowych Konkursów Muzyki Kameralnej Nicanor Zabaleta w San Sebastian (1987) i UFAM w Paryżu (1994). Przez 25 lat był pierwszym oboistą Capelli Cracoviensis prowadzonej przez dyr. S. Gałońskiego. Współpracował m.in. z Polską Orkiestrą Kameralną J. Maksymiuka, Polską Filharmonią Kameralną W. Rajskiego, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus A. Duczmal, Orkiestrą Radiową w Warszawie oraz Sinfonią Varsovią. Jako solista i kameralista występował w Polsce i za granicą, m. in. w Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Węgrzech, Włoszech, Szkocji, Szwecji czy Stanach Zjednoczonych. Jest założycielem Krakowskiego Tria Stroikowego – zespołu, który w roku 2005 nagrał płytę z utworami polskich kompozytorów XX wieku. Za swoje wybitne osiągnięcia muzyczne otrzymał stypendia: Rosenberg-Stiftung, Deutscher Akademischer Austauschdienst oraz stypendium Prezydenta Miasta Krakowa. Dokonał licznych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych (m.in. polskie prawykonanie Chemin IV L. Beria).

 

Paweł Solecki – fagocista, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie w 2017 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje tam jako wykładowca, a równocześnie koncertuje jako solista-kameralista.
Jest laureatem krajowych konkursów muzycznych oraz stypendystą kilku fundacji, m.in.: International Music Camp w 1989 r., Fundacji Sztuki Młodych 1989–91, Europejskiej Fundacji Mozartowskiej w latach 1994–95, gdzie pracował m.in. pod okiem Milana Turkoviča oraz Jessy’ego Reada. Jest finalistą Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (1998) oraz uczestnikiem Międzynarodowego Konkursu Praska Wiosna (2002). W 1996 r. występował na prestiżowym festiwalu w Schwetzingen w ramach Polsko-Niemieckich Spotkań Muzycznych. W sezonie 2004/05 był pierwszym fagocistą Libańskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. W latach 1996–2011 był pierwszym fagocistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Jest członkiem zarówno Krakowskiego Tria Stroikowego – z którym w 2005 r. nagrał dla wytwórni DUX płytę z muzyką kompozytorów polskich, a rok później dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego Sonatę triową Es-dur BWV 525 J. S. Bacha, jak i Krakowskiego Kwintetu Dętego, który w 2016 r. wspólnie z wybitną polską pianistką Beatą Bilińską nagrał płytę Quint(et)essence, nominowaną do nagrody Fryderyki 2017. Dokonał licznych prawykonań, m.in. Concertina na trio stroikowe i smyczki K. Herdzina. Realizuje się także jako kompozytor.

 

Jadwiga Śmieszchalska – muzyk, nauczycielka przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków, wykładowca fizjologii. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Institut Européen Médecine des Arts. Jest wykładowcą Fizjologii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także współtwórcą warszawskiego gabinetu zdrowia muzyków Healthy Talent. Współpracowała z wieloma instytucjami muzycznymi i akademickimi, m.in. z: I, CULTURE Orchestra, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Pan-European Philharmonia, Akademią Narodowego Forum Muzyki, Instytutem Fryderyka Chopina, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych, Uniwersytetem Południowej Florydy, Stowarzyszeniem Medycyny Sztuk Performatywnych, Polską Orkiestrą Radiową, Akademią Orkiestrową NFM, Międzynarodowymi Kursami Muzycznymi w Opolu, Międzynarodową Akademią Wiolonczelową i Kursami Mistrzowskimi Wielanda Welzela, gdzie realizowała oryginalne projekty z zakresu medycyny artystycznej, ze szczególnym naciskiem na edukację terapeutyczną.
Jest autorką i współautorką prac naukowo-badawczych z zakresu medycyny sztuki muzycznej, które publikowane i prezentowane są podczas międzynarodowych konferencji, m.in. we Francji (Institut Medecine des Arts), Kanadzie (McGill University) i USA (Performing Arts Medecine Assosiation).

 

Tadeusz Tomaszewski – waltornista, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie.
Uczestniczył w licznych warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich, m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Waltornistów w Budapeszcie prowadzonego przez Froydis Ree Wekre, Francisa Orvala, Adama Friedricha i American Horn Quartet, Międzynarodowej Akademii Bachowskiej prowadzonej przez Helmutha Rillinga w Stuttgarcie oraz w warsztatach muzyki kameralnej i orkiestrowej w Lund w Szwecji.
Brał udział w warsztatach, które prowadzili Stefan de Leval Jezierski, Xiao Ming-Han, Dale Clevenger i Jennifer Montone.
Był wielokrotnie wyróżniany na przeglądach i konkursach instrumentów dętych, m.in. w Częstochowie i Opolu. Wraz z kwintetem dętym w 1992 r. zdobył 2. Nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu. W 1994 r. zdobył 3. Nagrodę na I Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Waltornistów w Łodzi. W 1998 r. wraz z kwintetem dętym zdobył 3. Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza oraz 2. Nagrodę na II Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Waltornistów w Łodzi. Został również stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Współpracuje z orkiestrami i zespołami kameralnymi, m.in. Capellą Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, AUKSO Tychy, Kwartetem Śląskim. Od 1999 r. jest muzykiem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz członkiem kwintetu dętego Capelli Cracoviensis.

 

 

Roman Widaszek – klarnecista, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach (klasa prof. H. Kierskiego). Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplusa i prof. Michaela Arrignona.
Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995 r.), a także III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990 r.). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej. Prowadząc ożywioną działalność artystyczną, ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami jak Sharon Kam, Antonio Saiote, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble.
Występował jako solista z większością polskich orkiestr m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Krakowską, Wrocławską, Poznańską, Sinfoniettą Cracovia, AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia AMADEUS, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej wykonując m.in. kompozycje C. Stamitza, W. A. Mozarta, C. M. Webera, K. Kurpińskiego, A. Ponchiellego, F. Mendelssohna F. Krommera, M. Brucha, H. Tomasiego, W. Lutosławskiego, M. Góreckiego i A. Shawa.
Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – Austria, Belgia, Czechy, Niemcy, Włochy, Francja, Portugalia, Gran Canaria, Finlandia, Korea Pd., Japonia, Chiny.
Dokonał ponad dwudziestu nagrań płytowych (EMI, DUX, CD ACCORD), za które był sześciokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”. Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Zbigniew Bargielski, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), dokonał wielu prawykonań utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu). To właśnie na tym instrumencie zagrał wspólnie z Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie” w 2004 r., wykonując Konzertstücke op. 113 i 114 F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. Wykładowca krajowych i zagranicznych kursów (w tym w Konserwatorium Królewskim w Brukseli i Konserwatorium Muzycznym w Porto) oraz juror krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych. W latach 1997–2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Jest członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego, Krakowskiego Kwintetu Dętego, Polskiego Zespołu Bassethornowego oraz profesorem katowickiej Akademii Muzycznej (nominacja profesorska 2018 r.).

 

 

 

Dzień Edukacji Muzycznej

 

Informacje organizacyjne

 

Program

 

Rekrutacja

 

Prelegenci