PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Kurs Edytorstwa Muzycznego - wykładowcy



 

Piotr Jędrzejczyk – kompozytor, dyrygent i aranżer, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej, doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka (dyplom z wyróżnieniem w 2017 roku) oraz klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej (dyplom w 2019 roku). Był wieloletnim przewodniczącym Koła Artystyczno-Naukowego Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W latach 2015–2017 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego i dyrygenta Gdyńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest wieloletnim współpracownikiem Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dla których wykonuje składy, korekty i redakcję głównie współczesnej muzyki orkiestrowej. Od 2020 roku współpracuje także z wydawnictwem Experimental Workshop. Jego kompozycje wykonywane były na licznych festiwalach (m.in. Copenhagen Avantgarde Music Festival, Randspiele Festival w Berlinie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowe Forum Altówkowe w Poznaniu) oraz koncertach w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. uzyskał I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór na akordeon solo lub na akordeon i zespół kameralny (2014) oraz I miejsce na konkursie Stwórz Boarding Music na pokłady samolotów eurolot.com (2014). Jest beneficjentem Nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2015), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014), Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015, 2016), Stypendium Marszałka Województwa pomorskiego dla Twórców Kultury (2018), Stypendium doktoranckiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2018, 2020) i Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku dla Najlepszych Studentów (2013, 2014, 2015, 2016). W 2015 roku za działalność twórczą otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, a w maju 2016 roku był finalistą konkursu Czerwonej Róży jako najlepszy student Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

Kamil Poniatowski – jest absolwentem muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie realizował profil edytorski. Jego zainteresowanie źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym doprowadziło do przygotowania w trakcie studiów dwóch edycji źródłowo-krytycznych: Requiem in Es Wacława Raszka (2017) oraz Liber secundus cantionum sacrarum Gregora Langego (2019). Uczestniczył w konferencjach muzykologicznych w Pradze (2016), Lublinie (2018) i Krakowie (2019). Jeszcze podczas studiów brał udział w kursie organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a następnie w Seminarium Edytorstwa Muzycznego w Radziejowicach. Z PWM-em współpracuje od 2018 roku, początkowo jako kopista, później stażysta, a obecnie jako członek Działu Redakcji. Zajmuje się przede wszystkim składem nutowym, wykonuje również prace korektorskie, redakcję i adiustację utworów. Od roku akademickiego 2019/2020 prowadzi szkolenia z obsługi programu Sibelius dla grupy początkującej w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego. W 2022 roku prowadził również zajęcia w ramach profilu edytorskiego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Poza Polskim Wydawnictwem Muzycznym wykonywał również liczne prace edytorskie dla instytucji i osób prywatnych.

W latach 2017–2020 był członkiem redakcji „Kwartalnika Młodych Muzykologów UJ”, w którym zajmował się korektą tekstów polsko- i anglojęzycznych, a także składem publikacji. Jako chórzysta współpracuje m.in. z Chórem Polskiego Radia, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Baroque Collegium 1685, Musica Florea czy Górecki Chamber Choir, zajmując się zarówno muzyką kompozytorów współczesnych, jak i wykonawstwem historycznym. Ponadto w latach 2016–2017 był prezesem Krakowskiego Chóru Akademickiego.

 

Danuta Ambrożewicz – ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się redakcją tekstów i wydawaniem książek od ponad trzydziestu lat. Początkowo pracowała w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Redakcji Leksykograficznej (1988–1992; adiustacja, a także autorstwo haseł w części biograficznej Encyklopedii muzycznej PWM pod red. Elżbiety Dziębowskiej), następnie w Polskiej Akademii Nauk (1992–2003 w Instytucie Języka Polskiego oraz 2012–2016 w Oddziale PAN w Krakowie); współtworzyła i współprowadziła Wydawnictwo Lexis (2003–2012), a od roku 2015 ponownie związała się zawodowo z Redakcją PWM (przez trzy lata sekretarz redakcji, obecnie – stały współpracownik redakcji PWM).
Począwszy od lat 90. współpracowała z licznymi wydawnictwami i instytucjami, m.in. z Musica Iagellonica, Wydawnictwem Naukowym PWN, Wydawnictwami Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Krakowskim Biurem Festiwalowym. Przygotowała do wydania kilkaset publikacji, w tym encyklopedie, słowniki, bibliografie, rozprawy i czasopisma naukowe, prace popularnonaukowe, teksty źródłowe, programy festiwali muzycznych, wspomnienia, beletrystykę i in. Jej prace redakcyjne, korektowe, czasem także współautorskie oraz techniczne obejmują książki z wielu dziedzin (głównie muzykologii, ale też językoznawstwa polonistycznego i slawistycznego, historii literatury, historii sztuki, pedagogiki, medycyny i in.).
W ramach Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od 2016 roku konsultacje i wykłady z zakresu redakcji tekstowej.

 

Marta Duda – projektantka grafiki użytkowej. Specjalizuje się w projektowaniu i składzie publikacji. Preferuje przejrzyste layouty oparte na typografii i siatce. Unika zbędnych ozdobników. Szuka automatyzacji na każdym etapie pracy. Nie straszne jej książki wielojęzyczne (składała nawet po arabsku), ale najbardziej lubi pracować nad publikacjami z dużą ilością danych – pełnych infografik, wykresów i tabel.

Absolwentka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wydział Sztuki Nowych Mediów. Specjalistyczne wykształcenie zdobywała na licznych warsztatach i kursach, m.in.: Kurs Adobe® InDesign® dla Zaawansowanych (d2d.pl), Kopublikacja (I edycja), Akademicki Kurs Typografii (XII edycja).
Prowadziła warsztaty ze składu i typografii na: Sztuce Nowych Mediów (PJATK), Muzykologii (UW), konferencji Kroje. Obecnie wraz z Beatą Danowską prowadzi studio projektowe Dobry Skład (www.dobrysklad.xyz).

 

 

dr Maciej Jochymczyk – ukończył z wyróżnieniem studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii UJ. Za swoją pracę magisterską otrzymał The Ray and Ruth Robinson Musicology Award. W 2012 roku uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim tytuł doktora na podstawie dysertacji poświęconej twórczości religijnej o. Amanda Ivanschiza, która została uhonorowana Nagrodą im. Ks. Prof. H. Feichta, przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na środkowoeuropejskiej muzyce religijnej XVII–XIX wieku, zagadnieniach edytorstwa i źródłoznawstwa muzycznego, a także wykonawstwa historycznego i instrumentologii. W ramach swoich badań prowadził kwerendy w archiwach m.in. w Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Watykanie, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Od 2005 roku aktywnie uczestniczy w pracach zespołu naukowego zajmującego się muzykaliami ze zbiorów klasztoru oo. Paulinów na Jasnej Górze. Przygotował partytury będące podstawą prawykonań oraz nagrań kilkudziesięciu obszernych dzieł wokalno-instrumentalnych. Jest współtwórcą i redaktorem serii nutowej „Fontes Musicae in Polonia”, a także członkiem Komitetu Naukowo-Redakcyjnego serii „Musica Claromontana”. W 2016 roku został nagrodzony stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawanym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

dr Marcin Konik – absolwent filozofii i muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, kierownik Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie. Doktorat uzyskał na podstawie rozprawy poświęconej wątkom kosmologicznym (ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji musica mundana Boecjusza) w średniowiecznych traktatach z zakresu teorii muzyki. Odbył staże naukowe w prestiżowych ośrodkach naukowych: Jacob’s School of Music na Indiana University w Bloomington oraz na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Stanforda. Współpracuje m.in. z Centre for Computer Assisted Research in the Humanities Uniwersytetu Stanforda. W swoich badaniach skupia się na problematyce skomputeryzowanej analizy muzycznej, muzycznych bazach danych, projektach digitalizacyjnych. Specjalizuje się w badaniach źródłoznawczych muzyki polskiej okresu XVII–XIX wieku.

 

Adriana Kretkowska-Adamková – absolwentka muzykologii i polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, z zawodu i zamiłowania redaktorka oraz korektorka. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym pracuje od 2017 roku. Zajmuje się różnorodnymi publikacjami nutowymi i książkowymi poświęconymi muzyce XIX i pierwszej połowy XX wieku, przede wszystkim wydaniami źródłowo-krytycznymi (prowadzi serie dzieł Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Feliksa Nowowiejskiego). Edytorstwo muzyczne zgłębiała pod okiem prof. Zofii Chechlińskiej, red. Doroty Leszczyńskiej, prof. Aleksandry Patalas, dra Andrzeja Sitarza, dra Emila Wojtackiego i innych. Uczestniczyła w konferencjach muzykologicznych m.in. w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Lwowie, w Seminarium Edytorstwa Muzycznego w Radziejowicach, a także licznych kursach dla redaktorów.
W latach 2016–2019 redagowała „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”. W kolejnych latach współpracowała z Polską Akademią Nauk, a także takimi wydawnictwami jak Instytut Literatury, Universitas, Krytyka Polityczna czy Kultura Gniewu. Od 2018 roku współtworzy kursy, staże i szkolenia edytorskie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Dorota Stolecka – absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz podyplomowych studiów z zakresu edytorstwa na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Wieloletni redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, w którym odpowiedzialna była m.in. za korektę i redakcję nutową oraz nadzorowała przebieg procesów wydawniczych. Autorka opracowań źródłowo-krytycznych, takich jak Pieśni i Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza. Prowadząc firmę zajmującą się usługami edytorskimi współpracowała z instytucjami kultury, m.in. z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Fundacją Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju. Prowadziła zajęcia w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego organizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

dr Emil Wojtacki – kompozytor, teoretyk muzyki, starszy redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Ukończył szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli, studiował informatykę na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, w 2001 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Muzycznej na kierunku teoria muzyki. Swoją wiedzę w tej dziedzinie poszerzał na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria) w klasie Clemensa Gadenstättera. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem studia na kierunku kompozycja w klasie prof. Józefa Rychlika. Praktykuje śpiew tradycyjny (chorał gregoriański i bizantyjski), zajmuje się projektowaniem graficznym oraz redakcją materiałów nutowych – głównie muzyki współczesnej i orkiestrowej. Jest członkiem zespołu ds. wytycznych edycyjnych PWM-u.

 

 

 

Seminarium Edytorstwa Muzycznego

 

Informacje organizacyjne

 

Program

 

Rekrutacja

 

Wykłądowcy