Kurs Edytorstwa Muzycznego - wykładowcy
Piotr Jędrzejczyk – kompozytor, dyrygent i aranżer, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej, doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka (dyplom z wyróżnieniem w 2017 roku) oraz klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej (dyplom w 2019 roku). Był wieloletnim przewodniczącym Koła Artystyczno-Naukowego Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W latach 2015–2017 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego i dyrygenta Gdyńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest wieloletnim współpracownikiem Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dla których wykonuje składy, korekty i redakcję głównie współczesnej muzyki orkiestrowej. Od 2020 roku współpracuje także z wydawnictwem Experimental Workshop. Jego kompozycje wykonywane były na licznych festiwalach (m.in. Copenhagen Avantgarde Music Festival, Randspiele Festival w Berlinie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowe Forum Altówkowe w Poznaniu) oraz koncertach w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. uzyskał I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór na akordeon solo lub na akordeon i zespół kameralny (2014) oraz I miejsce na konkursie Stwórz Boarding Music na pokłady samolotów eurolot.com (2014). Jest beneficjentem Nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2015), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014), Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015, 2016), Stypendium Marszałka Województwa pomorskiego dla Twórców Kultury (2018), Stypendium doktoranckiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2018, 2020) i Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku dla Najlepszych Studentów (2013, 2014, 2015, 2016). W 2015 roku za działalność twórczą otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, a w maju 2016 roku był finalistą konkursu Czerwonej Róży jako najlepszy student Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Kamil Poniatowski – jest absolwentem muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie realizował profil edytorski. Jego zainteresowanie źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym doprowadziło do przygotowania w trakcie studiów dwóch edycji źródłowo-krytycznych: Requiem in Es Wacława Raszka (2017) oraz Liber secundus cantionum sacrarum Gregora Langego (2019). Uczestniczył w konferencjach muzykologicznych w Pradze (2016), Lublinie (2018) i Krakowie (2019). Jeszcze podczas studiów brał udział w kursie organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a następnie w Seminarium Edytorstwa Muzycznego w Radziejowicach. Z PWM-em współpracuje od 2018 roku, początkowo jako kopista, później stażysta, a obecnie jako członek Działu Redakcji. Zajmuje się przede wszystkim składem nutowym, wykonuje również prace korektorskie, redakcję i adiustację utworów. Od roku akademickiego 2019/2020 prowadzi szkolenia z obsługi programu Sibelius dla grupy początkującej w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego. W 2022 roku prowadził również zajęcia w ramach profilu edytorskiego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Poza Polskim Wydawnictwem Muzycznym wykonywał również liczne prace edytorskie dla instytucji i osób prywatnych.
W latach 2017–2020 był członkiem redakcji „Kwartalnika Młodych Muzykologów UJ”, w którym zajmował się korektą tekstów polsko- i anglojęzycznych, a także składem publikacji. Jako chórzysta współpracuje m.in. z Chórem Polskiego Radia, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Baroque Collegium 1685, Musica Florea czy Górecki Chamber Choir, zajmując się zarówno muzyką kompozytorów współczesnych, jak i wykonawstwem historycznym. Ponadto w latach 2016–2017 był prezesem Krakowskiego Chóru Akademickiego.
Danuta Ambrożewicz – ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się redakcją tekstów i wydawaniem książek od ponad trzydziestu lat. Początkowo pracowała w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Redakcji Leksykograficznej (1988–1992; adiustacja, a także autorstwo haseł w części biograficznej Encyklopedii muzycznej PWM pod red. Elżbiety Dziębowskiej), następnie w Polskiej Akademii Nauk (1992–2003 w Instytucie Języka Polskiego oraz 2012–2016 w Oddziale PAN w Krakowie); współtworzyła i współprowadziła Wydawnictwo Lexis (2003–2012), a od roku 2015 ponownie związała się zawodowo z Redakcją PWM (przez trzy lata sekretarz redakcji, obecnie – stały współpracownik redakcji PWM).
Począwszy od lat 90. współpracowała z licznymi wydawnictwami i instytucjami, m.in. z Musica Iagellonica, Wydawnictwem Naukowym PWN, Wydawnictwami Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Krakowskim Biurem Festiwalowym. Przygotowała do wydania kilkaset publikacji, w tym encyklopedie, słowniki, bibliografie, rozprawy i czasopisma naukowe, prace popularnonaukowe, teksty źródłowe, programy festiwali muzycznych, wspomnienia, beletrystykę i in. Jej prace redakcyjne, korektowe, czasem także współautorskie oraz techniczne obejmują książki z wielu dziedzin (głównie muzykologii, ale też językoznawstwa polonistycznego i slawistycznego, historii literatury, historii sztuki, pedagogiki, medycyny i in.).
W ramach Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od 2016 roku konsultacje i wykłady z zakresu redakcji tekstowej.
Maria Bielatowicz – absolwentka Instytutu Muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 16 lat zawodowo związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Pracę rozpoczynała w dziale Encyklopedii Muzycznej przy adiustacji haseł kompozytorów XX i XXI wieku, następnie jako redaktor prowadzący nadzorowała procesy wydawnicze publikacji książkowych, podręczników nutowych oraz wznowień. Redakcyjnie otworzyła takie serie książkowe PWM jak „Opera”, „Taniec”, „Muzyka Dawna”, „Rozmowy o”, cykl zbiorów Chłopeckiego, a w wydaniach nutowych – „Muzykę z Kraju Chopina”. W latach 2017–2018 koordynowała i realizowała działania w projekcie „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” (z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości). W ramach tego przedsięwzięcia pod jej opieką ukazały się m.in. specjalny BOX zawierający wydania książkowe i 100 nagrań, książki dla dzieci z serii „Sonia w Krainie Sonostworów” (z aplikacjami mobilnymi), wydania nutowe i materiały orkiestrowe wybranych dzieł polskich kompozytorów; a obok działań wydawniczych odbyły się także wydarzenia, takie jak wystawy czy koncerty. Od roku 2019 pełni funkcję kierownika działu redakcji PWM.
dr Daniel Cichy – dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, muzykolog, publicysta muzyczny, menadżer kultury i wydawca. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Przez wiele lat związany z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie oraz Instytutem Muzykologii UJ. Jest laureatem Ray E. & Ruth A. Robinson Musicology Award, stypendystą Deutscher Musikrat i Ernst-von-Siemens-Musikstiftung, tygodnika „Polityka” i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Oprócz działalności naukowej Daniel Cichy prowadził czynną działalność jako krytyk i publicysta muzyczny. Współpracował z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Ruchem Muzycznym”, Drugim Programem Polskiego Radia oraz Radiem Kraków; publikował eseje i teksty krytyczne w prasie polskiej („Glissando”, „Didaskalia”, „Teatr”) i zagranicznej („Neue Musikzeitung”, „MusikTexte”, „Neue Zeitschrift für Musik”). W styczniu 2013 roku został redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a od stycznia 2017 roku zajmuje stanowisko dyrektora i redaktora naczelnego tej oficyny. Odpowiadał za realizację projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, największego muzycznego projektu wolnej Polski, przygotowywanego w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Pomysłodawca ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej o prawie autorskim „Jesteś twórcą – masz prawo!”.
Marta Duda – projektantka grafiki użytkowej. Specjalizuje się w projektowaniu i składzie publikacji. Preferuje przejrzyste layouty oparte na typografii i siatce. Unika zbędnych ozdobników. Szuka automatyzacji na każdym etapie pracy. Nie straszne jej książki wielojęzyczne (składała nawet po arabsku), ale najbardziej lubi pracować nad publikacjami z dużą ilością danych – pełnych infografik, wykresów i tabel.
Absolwentka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wydział Sztuki Nowych Mediów. Specjalistyczne wykształcenie zdobywała na licznych warsztatach i kursach, m.in.: Kurs Adobe® InDesign® dla Zaawansowanych (d2d.pl), Kopublikacja (I edycja), Akademicki Kurs Typografii (XII edycja).
Prowadziła warsztaty ze składu i typografii na: Sztuce Nowych Mediów (PJATK), Muzykologii (UW), konferencji Kroje. Obecnie wraz z Beatą Danowską prowadzi studio projektowe Dobry Skład (www.dobrysklad.xyz).
Małgorzata Fiedor-Matuszewska – prawnik, absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, studiów podyplomowych Prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz uczestnik licznych kursów, warsztatów i szkoleń z zakresu prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej.
Prawnik – praktyk, od wielu lat pracuje w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, kieruje Działem Zarządzania Prawami. Zajmuje się szeroko pojętym obrotem prawami autorskimi i pokrewnymi, negocjacjami umów autorskich i licencyjnych z kontrahentami oraz z instytucjami w kraju i za granicą, współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami zbiorowego zarządzania.
dr Maciej Jochymczyk – ukończył z wyróżnieniem studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii UJ. Za swoją pracę magisterską otrzymał The Ray and Ruth Robinson Musicology Award. W 2012 roku uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim tytuł doktora na podstawie dysertacji poświęconej twórczości religijnej o. Amanda Ivanschiza, która została uhonorowana Nagrodą im. Ks. Prof. H. Feichta, przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na środkowoeuropejskiej muzyce religijnej XVII–XIX wieku, zagadnieniach edytorstwa i źródłoznawstwa muzycznego, a także wykonawstwa historycznego i instrumentologii. W ramach swoich badań prowadził kwerendy w archiwach m.in. w Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Watykanie, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Od 2005 roku aktywnie uczestniczy w pracach zespołu naukowego zajmującego się muzykaliami ze zbiorów klasztoru oo. Paulinów na Jasnej Górze. Przygotował partytury będące podstawą prawykonań oraz nagrań kilkudziesięciu obszernych dzieł wokalno-instrumentalnych. Jest współtwórcą i redaktorem serii nutowej „Fontes Musicae in Polonia”, a także członkiem Komitetu Naukowo-Redakcyjnego serii „Musica Claromontana”. W 2016 roku został nagrodzony stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawanym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
dr Marcin Konik – absolwent filozofii i muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, kierownik Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie. Doktorat uzyskał na podstawie rozprawy poświęconej wątkom kosmologicznym (ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji musica mundana Boecjusza) w średniowiecznych traktatach z zakresu teorii muzyki. Odbył staże naukowe w prestiżowych ośrodkach naukowych: Jacob’s School of Music na Indiana University w Bloomington oraz na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Stanforda. Współpracuje m.in. z Centre for Computer Assisted Research in the Humanities Uniwersytetu Stanforda. W swoich badaniach skupia się na problematyce skomputeryzowanej analizy muzycznej, muzycznych bazach danych, projektach digitalizacyjnych. Specjalizuje się w badaniach źródłoznawczych muzyki polskiej okresu XVII–XIX wieku.
Krzysztof Madziar – dyrygent, teoretyk muzyki. Muzyk Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej. Pracował jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, współtworząc projekt Biblioteki Orkiestr Dętych. Współpracował również z Krzysztofem Trebunią-Tutką, przygotowując materiały nutowe do książki Muzyka Skalnego Podhala wydanej nakładem PWM. Umiejętności edytorskie doskonalił uczestnicząc w Seminarium Edytorstwa Muzycznego w Radziejowicach. Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Dyrygentury Orkiestr Dętych. Jest również absolwentem kierunków Dyrygentura symfoniczno-operowa oraz Kompozycja i Teorii Muzyki na tej samej uczelni. Współpracował z takimi zespołami jak: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Wieniawa, Lydbrook Band, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór Passionart, Orkiestra im. Tadeusza Moryto w Łącku, Limanowska Orkiestra Kameralna, Kwartet Galicyjski, Chór ZPiT Krakus, Chórem „Zew Gór”, Orkiestrą Sandecja Iuventus. Umiejętności dyrygenckie doskonalił podczas kursów u takich dyrygentów jak Valery Kiradijev, Rafał Jacek Delekta, Janis Puris, Tom Brevik, Stanisław Krawczyński. Uczestnik Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich, Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu, Ogólnopolskich Warsztatów dla Dyrygentów Orkiestr Dętych, warsztatów dla dyrygentów Move Your Brass! oraz konkursu dyrygenckiego Warsaw Wind Ensamble Conducting Competition.
Paulina Krupa – absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2016 roku pracuje w Polskim Wydawnictwie Muzycznym na stanowisku redaktora i kopisty. W PWM zajmuje się redakcyjnym prowadzeniem tytułów z muzyką kameralną, pedagogiczną, wokalno-instrumentalną oraz chóralną. Pracuje również jako kopistka, tworząc składy komputerowe nut do publikacji PWM w programach Sibelius i Finale oraz dostosowując materiały otrzymane od kompozytorów do standardów wydawnictwa. Od roku akademickiego 2020/2021 prowadzi zajęcia w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego, a w 2022 roku również w ramach profilu edytorskiego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Dorota Stolecka – absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz podyplomowych studiów z zakresu edytorstwa na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Wieloletni redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, w którym odpowiedzialna była m.in. za korektę i redakcję nutową oraz nadzorowała przebieg procesów wydawniczych. Autorka opracowań źródłowo-krytycznych, takich jak Pieśni i Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza. Prowadząc firmę zajmującą się usługami edytorskimi współpracowała z instytucjami kultury, m.in. z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Fundacją Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju. Prowadziła zajęcia w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego organizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
dr Emil Wojtacki – kompozytor, teoretyk muzyki, starszy redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Ukończył szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli, studiował informatykę na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, w 2001 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Muzycznej na kierunku teoria muzyki. Swoją wiedzę w tej dziedzinie poszerzał na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria) w klasie Clemensa Gadenstättera. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem studia na kierunku kompozycja w klasie prof. Józefa Rychlika. Praktykuje śpiew tradycyjny (chorał gregoriański i bizantyjski), zajmuje się projektowaniem graficznym oraz redakcją materiałów nutowych – głównie muzyki współczesnej i orkiestrowej. Jest członkiem zespołu ds. wytycznych edycyjnych PWM-u.