PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Koncert monograficzny Zygmunta Krauzego

Koncert monograficzny Zygmunta Krauzego
2015-05-18

Już jutro w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert monograficzny „Portret kompozytora – Zygmunt Krauze”, prezentujący przekrój twórczości jednego z najoryginalniejszych polskich twórców muzyki współczesnej. 

 

Z tej okazji, dziękując filharmonicznej publiczności za jej ogromną życzliwość i otwartość, kompozytor przygotował nowe wersje swoich dwóch utworów: Rzeki podziemnej 2 oraz Pięciu pieśni na baryton do słów Tadeusza Różewicza. Ponadto, w wykonaniu muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i solistów pod dyrekcją Ronalda Zollmana, zabrzmi Canzona i Tableau vivant.


Koncert zamkną dwa kolejne prawykonania – kompozycje dedykowane profesorowi Krauze, przez jego byłych studentów, dziś coraz bardziej cenionych kompozytorów młodego pokolenia – Wojciecha Błażejczyka (Muzyka strun) i Marcina Stańczyka (Posłuchy). Całość koncertu będzie szansą na poznanie przekroju twórczości Zygmunta Krauze na podstawie wybranych przez niego samego kompozycji oraz utworów młodych twórców, szczególnie mu bliskich. 

 

Zygmunt Krauze to jeden z najważniejszych artystów swojego pokolenia, uznany kompozytor, ceniony pianista, pedagog, organizator życia muzycznego i juror wielu międzynarodowych konkursów. Jego dorobek twórczy i wysiłki w propagowaniu muzyki zostały docenione szeregiem nagród i odznaczeń, na czele z francuską Legią Honorową (2007) i tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984). W 1987 roku został wybrany na przewodniczącego Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), a od 1999 jest jego honorowym członkiem. W 2011 roku Zygmunt Krauze został honorowym członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a rok później otrzymał tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.

O swojej filozofii twórczej powiedział: Brzmienie ma postać na tyle indywidualną, aby mogło wyróżnić się z chaosu innej muzyki i innych dźwięków. Wykonywany utwór muzyczny ma dla mnie znaczenie porządkujące czas. (...) Początek kompozycji jest od razu ekspozycją całej skali brzmieniowej i w trakcie trwania nie ukaże się nic obcego, nic nowego. Nie będzie niespodzianek. (...) Ta muzyka wiąże się z możliwością innego sposobu odbioru. Idealną sytuacją byłaby taka, w której muzyka trwałaby stale, a słuchacz przychodziłby w dogodnej dla siebie porze i odchodził w momencie, jaki uznałby za stosowny.

http://www.zygmuntkrauze.com
https://www.youtube.com/watch?v=MqVht-Dj35M
https://www.youtube.com/user/ZygmuntKrauze

Katalogi Wydawcy Agenci