PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Eugeniusz Knapik odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Eugeniusz Knapik odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2019-12-05

4 grudnia podczas uroczystości w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prof. zw. dr hab. Eugeniusz Knapik odebrał z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wandy Zwinogrodzkiej Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Kompozytor jest od lat związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym nie tylko jako twórca – piastuje także funkcję Przewodniczącego Rady Programowej Oficyny.
 

Podniosłemu wydarzeniu w Akademii Muzycznej towarzyszył koncert z utworami Eugeniusza Knapika. W wykonaniu znakomitego Kwartetu Śląskiego, wybitnej sopranistki Ewy Biegas oraz AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmiały Wyspy na orkiestrę smyczkową, II Kwartet smyczkowy oraz Przystępuję do ciebie na sopran i orkiestrę kameralną. Koncert był przedstawieniem idei kompozytorskich Knapika, który kluczowe dla swej twórczości pojęcie „oryginalności” sytuuje zupełnie poza kategoriami ekscentrycznej odmienności za wszelką cenę.

Eugeniusz Knapik (ur. 1951) studia muzyczne odbył w katowickiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w klasie Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) oraz Czesława Stańczyka (fortepian). W roku 1978 otrzymał stypendium państwowe na wyjazd do Paryża, a w latach 80. pracował w Studiu Eksperymentalnym we Fryburgu. Jego kompozytorski debiut nastąpił 7 czerwca 1974 roku na estradzie Filharmonii Narodowej, gdzie zabrzmiały pieśni z cyklu La Flûte de jade (1973). Szereg jego kompozycji wykonano niedługo potem na festiwalach „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli (1975–80). Obecnie twórczość jego gości na czołowych estradach świata. Jako pianista występuje solo i w zespołach. Od roku 1982 współpracuje z Kwartetem Śląskim. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym – jako pierwszy w Polsce grał cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus Oliviera Messiaena, dokonał także licznych prawykonań utworów polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych. W roku 1976 rozpoczął pracę w macierzystej uczelni, a siedemnaście lat później zorganizował tam Studio Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2002–08 piastował godność rektora katowickiej AM. W związku ze swą szeroką działalnością artystyczną otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. nagrodę na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1976), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu za Concerto grosso (1977), wyróżnienie w r. 1978 za La flûte de jade i I lokatę (utwór wyselekcjonowany) w 1984 za Kwartet smyczkowy (1980) na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów oraz doroczną Nagrodę ZKP (1997).







© Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, fot. Marek Galica

Katalogi Wydawcy Agenci