PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Instrument Miesiąca: rekomendacje Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble

Instrument Miesiąca: rekomendacje Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble
2023-05-26

Jest obecnie nie tylko dodatkiem do brzmienia instrumentów akustycznych, ale też mówi swoim indywidualnym językiem. W ramach akcji Instrument Miesiąca w maju przybliżamy utwory z elektroniką, które możecie znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Do współpracy przy wyborze najciekawszych pozycji zaprosiliśmy między innymi muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble, którzy wyróżnili utwory kameralne z elektroniką wydane przez PWM. Poniżej przedstawiamy wybór kompozycji autorstwa jednego z najważniejszych polskich zespołów muzyki współczesnej. 
 

Agata Zubel – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę

 

Z tą kompozycją łączą nas szczególne wspomnienia. Mieliśmy ogromną przyjemność wykonać ją wspólnie z samą autorką w ramach naszego cyklu Interakcje w grudniu 2022 roku. Praca nad tą kompozycją i współpraca z kompozytorką sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że mierzyliśmy się z kompozycją trudną technicznie i interpretacyjnie. Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. To sięganie granic języka mówionego, jak i wykonawczego, odbijanie się między jego skrajnościami.



 

Zygmunt Krauze – De ira, de dolore na dźwięk elektroniczny i 8 instrumentów

 

Utwór zamówiony przez nasz zespół i prawykonany w zeszłym roku. Spotkanie i współpraca było mocnym przeżyciem dla członków ensamblu. De ira, de dolore to utwór ekspresyjny, który daje swobodę w wykonaniu określonych fragmentów. Kompozycja powstała w reakcji na wybuch wojny w Ukrainie, a w utworze możemy usłyszeć temat ze starej ludowej pieśni z obszarów Rusi Czerwonej wykonywany przez skrzypce i instrumenty dęte. Warstwa elektroniczna została opracowana przez Wojtka Błażejczyka. 



 

Tadeusz Wielecki  Jak by to powiedzieć… Słuchowisko na sopran, dwoje aktorów, orkiestrę kameralną i elektronikę


Utwór z 2023 roku premierowo wykonany podczas 10. Festiwalu Prawykonań przez Orkiestrę Muzyki Nowej. To kompozycja wokalno-instrumentalna, niestereotypowe słuchowisko, które pomyślane zostało również jako spektakl do przedstawienia na scenie, z uwzględnieniem wideo, subtelnych działań aktorskich i świateł. Składa się na nie dziesięć niezależnych części, które jednak tworzą ciąg logiczno-dramaturgiczny.


Jest to zarazem „słuchowisko drogi”: całość spaja motyw podróży pociągiem.

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. J. Gałuszka

Paweł Hendrich – Hyloflex αβ na orkiestrę smyczkową i komputer

 

Tytuł tej kompozycji jest nieprzypadkowy, ponieważ ma swoje uzasadnienie w autonomicznym bycie obu warstw: orkiestry smyczkowej α i elektroniki β. Metaforma objawia się więc nie tylko w wymiarze horyzontalnym, ale i wertykalnym, dwa utwory zostają niejako nałożone na siebie. Całkowicie syntetyczna elektronika otacza orkiestrę niczym płyn owodniowy i często stapia się z nią doskonale. To utwór może najbardziej statyczny ze wszystkich i najbardziej wyrafinowany artykulacyjnie.

 

Pozostawiamy jeszcze kilka pozycji wartych uwagi: 

 

Paweł Mykietyn – Commencement de siècle na zespół kameralny i live electronics

Zygmunt Krauze – Rivière Souterraine 2 na dźwięk elektroniczny i zespół kameralny

 

***

 

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie, dobrych księgarniach muzycznych oraz wśród materiałów wypożyczeniowych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com

Katalogi Wydawcy Agenci