Aktualności
Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2025-04-02
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Kwiaty pomarańczy karatachi są w rozkwicie
Wers otwierający pieśń japońskiego kompozytora Kōsaku Yamady (1886–1965), którą ten napisał do wiersza jednego z najpopularniejszych i najważniejszych poetów współczesnej literatury japońskiej Hakushū Kitahary (1885–1942), stał się inspiracją dla Marcela Chyrzyńskiego. Kompozytor, zafascynowany poezją i muzyką Kraju Kwitnącej Wiśni, w 2022 roku na zamówienie dyrekcji sali koncertowej w Yanagawie – rodzinnym mieście Kitahary, napisał Karatachi no Hana (tłum. Kwiaty pomarańczy karatachi). Dzieło, w którym Chyrzyński oddaje atmosferę wiersza, właśnie doczekało się polskiego prawykonania. Podczas kameralnego koncertu zatytułowanego Taniec motyla, Ignacy Lisiecki – jeden z czołowych polskich pianistów, działający głównie w Japonii, wystąpi z recitalem wypełnionym dziełami rzadko wykonywanej, choć niezwykle wartościowej współczesnej literatury fortepianowej. W programie koncertu, który odbędzie się już 3 kwietnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu, znajdą się również utwory Hansa Abrahamsena, Leonarda Bernsteina oraz Pétera Eötvösa, Olivera Knussena i Jörga Widmanna.
SurVanTutti
Jeden fortepian może zabrzmieć jak cała orkiestra symfoniczna, a co dopiero, gdy fortepiany są dwa albo do jednej klawiatury zasiądzie dwoje pianistów! To właśnie kwintesencja Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych Duettissimo, którego dziewiąta edycja rozpocznie się już w piątek 4 kwietnia i potrwa przez kolejne dwa tygodnie. W programach koncertów i wydarzeń towarzyszących zabrzmią m.in. utwory autorów i kompozytorów z katalogu PWM: Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Witolda Lutosławskiego, Marty Mołodyńskiej-Wheeler, Fryderyka Chopina czy Karola Szymanowskiego.
Podczas koncertu finałowego (17 kwietnia, godz. 19:00, Sala Balowa Hotelu Saskiego) po raz pierwszy zabrzmi SurVanTutti – najnowsze dzieło Hanny Kulenty na fortepian na 4 ręce i orkiestrę kameralną. Utwór wykonają: Chopin Piano Duo (Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) z towarzyszeniem Orkiestry Festiwalowej. Wstęp na koncert jest bezpłatny. Więcej informacji na stronie organizatorów: Fundacji Akademi Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie i krakowskiej Akademii Muzycznej.