Aktualności
I Symfonia Pawła Łukaszewskiego w TVP Kultura
2011-06-23
Dziś o godz. 10.40 w TVP Kultura będzie miała miejsce transmisja wykonania I Symfonii Pawła Łukaszewskiego "Symfonia o Opatrzności" w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją M. Nałęcza-Niesiołowskiego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania tego wykonania. "Symfonia o Opatrzności" powstawała przez kilkanaście lat. Składa się z czterech części, które mogą być wykonywane także oddzielnie. „Gaudium et Spes” na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1997) stanowi pierwsze ogniwo symfonii. Kompozycja powstała na zamówienie Programu II Polskiego Radia. Prawykonania dokonała Małgorzata Armanowska z Chórem Akademii Teologii Katolickiej i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jacka Rogali. Utwór był jeszcze kilkakrotnie wykonywany na festiwalach w Warszawie, Częstochowie i Białymstoku. Tekst utworu pochodzi z Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele i świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II. Cz. II - „Exsultet” na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003) został skomponowany z okazji Jubileuszu 75-lecia Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Valparaiso (Chile). Prawykonanie i pierwsze nagranie płytowe odbyło się w Teatro Municipal w Vina del Mar w Chile. Wykonawcami byli Hanna Briceno i Claudia Godoy, Coro e Orquesta PUCV pod dyrekcją Pablo Alvarado. Polska premiera (i nagranie radiowe) miała miejsce podczas Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Wykonawcami byli: Bożena Harasimowicz-Haas, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Tekst utworu pochodzi z liturgii Wigilii Paschalnej Wielkiej Soboty. Prawykonania i rejestracji radiowej wersji na chór a cappella części III - „Terra nova et caelum novum” (2007) na chór i orkiestrę smyczkową, dokonał Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika w ramach II Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Tekst pochodzi z Apokalipsy św. Jana. Ostatnia zaś część - „Et expecto resurrectionem mortuorum” per soprano, mezzosoprano, baritono, coro misto ed orchestra (2008), została prawykonana w ramach Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku w roku 2008. Wykonawcami byli: Anna Karasińska, Bernadetta Grabias, Leszek Skrla oraz Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst pochodzi z encykliki Dives in misericordia Jana Pawła II. Przesłanie utworu to wiara w opiekę Bożej Opatrzności oraz nowe Niebo i nową Ziemię i płynące z tej wiary: radość, nadzieję, zmartwychwstanie i miłość, która jest potężniejsza niż zło i śmierć.Koncert prezentowany na antenie TVP Kultura zarejestrowano 21 grudnia 2009 w Kościele p. w. św. Wojciecha w Białymstoku.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.