Aktualności
I Symfonia Pawła Łukaszewskiego w TVP Kultura
2011-06-23
Dziś o godz. 10.40 w TVP Kultura będzie miała miejsce transmisja wykonania I Symfonii Pawła Łukaszewskiego "Symfonia o Opatrzności" w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją M. Nałęcza-Niesiołowskiego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania tego wykonania. "Symfonia o Opatrzności" powstawała przez kilkanaście lat. Składa się z czterech części, które mogą być wykonywane także oddzielnie. „Gaudium et Spes” na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1997) stanowi pierwsze ogniwo symfonii. Kompozycja powstała na zamówienie Programu II Polskiego Radia. Prawykonania dokonała Małgorzata Armanowska z Chórem Akademii Teologii Katolickiej i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jacka Rogali. Utwór był jeszcze kilkakrotnie wykonywany na festiwalach w Warszawie, Częstochowie i Białymstoku. Tekst utworu pochodzi z Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele i świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II. Cz. II - „Exsultet” na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003) został skomponowany z okazji Jubileuszu 75-lecia Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Valparaiso (Chile). Prawykonanie i pierwsze nagranie płytowe odbyło się w Teatro Municipal w Vina del Mar w Chile. Wykonawcami byli Hanna Briceno i Claudia Godoy, Coro e Orquesta PUCV pod dyrekcją Pablo Alvarado. Polska premiera (i nagranie radiowe) miała miejsce podczas Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Wykonawcami byli: Bożena Harasimowicz-Haas, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Tekst utworu pochodzi z liturgii Wigilii Paschalnej Wielkiej Soboty. Prawykonania i rejestracji radiowej wersji na chór a cappella części III - „Terra nova et caelum novum” (2007) na chór i orkiestrę smyczkową, dokonał Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika w ramach II Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Tekst pochodzi z Apokalipsy św. Jana. Ostatnia zaś część - „Et expecto resurrectionem mortuorum” per soprano, mezzosoprano, baritono, coro misto ed orchestra (2008), została prawykonana w ramach Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku w roku 2008. Wykonawcami byli: Anna Karasińska, Bernadetta Grabias, Leszek Skrla oraz Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst pochodzi z encykliki Dives in misericordia Jana Pawła II. Przesłanie utworu to wiara w opiekę Bożej Opatrzności oraz nowe Niebo i nową Ziemię i płynące z tej wiary: radość, nadzieję, zmartwychwstanie i miłość, która jest potężniejsza niż zło i śmierć.Koncert prezentowany na antenie TVP Kultura zarejestrowano 21 grudnia 2009 w Kościele p. w. św. Wojciecha w Białymstoku.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.