Aktualności
I Symfonia Pawła Łukaszewskiego w TVP Kultura
2011-06-23
Dziś o godz. 10.40 w TVP Kultura będzie miała miejsce transmisja wykonania I Symfonii Pawła Łukaszewskiego "Symfonia o Opatrzności" w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją M. Nałęcza-Niesiołowskiego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania tego wykonania. "Symfonia o Opatrzności" powstawała przez kilkanaście lat. Składa się z czterech części, które mogą być wykonywane także oddzielnie. „Gaudium et Spes” na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1997) stanowi pierwsze ogniwo symfonii. Kompozycja powstała na zamówienie Programu II Polskiego Radia. Prawykonania dokonała Małgorzata Armanowska z Chórem Akademii Teologii Katolickiej i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jacka Rogali. Utwór był jeszcze kilkakrotnie wykonywany na festiwalach w Warszawie, Częstochowie i Białymstoku. Tekst utworu pochodzi z Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele i świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II. Cz. II - „Exsultet” na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003) został skomponowany z okazji Jubileuszu 75-lecia Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Valparaiso (Chile). Prawykonanie i pierwsze nagranie płytowe odbyło się w Teatro Municipal w Vina del Mar w Chile. Wykonawcami byli Hanna Briceno i Claudia Godoy, Coro e Orquesta PUCV pod dyrekcją Pablo Alvarado. Polska premiera (i nagranie radiowe) miała miejsce podczas Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Wykonawcami byli: Bożena Harasimowicz-Haas, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Tekst utworu pochodzi z liturgii Wigilii Paschalnej Wielkiej Soboty. Prawykonania i rejestracji radiowej wersji na chór a cappella części III - „Terra nova et caelum novum” (2007) na chór i orkiestrę smyczkową, dokonał Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika w ramach II Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Tekst pochodzi z Apokalipsy św. Jana. Ostatnia zaś część - „Et expecto resurrectionem mortuorum” per soprano, mezzosoprano, baritono, coro misto ed orchestra (2008), została prawykonana w ramach Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku w roku 2008. Wykonawcami byli: Anna Karasińska, Bernadetta Grabias, Leszek Skrla oraz Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst pochodzi z encykliki Dives in misericordia Jana Pawła II. Przesłanie utworu to wiara w opiekę Bożej Opatrzności oraz nowe Niebo i nową Ziemię i płynące z tej wiary: radość, nadzieję, zmartwychwstanie i miłość, która jest potężniejsza niż zło i śmierć.Koncert prezentowany na antenie TVP Kultura zarejestrowano 21 grudnia 2009 w Kościele p. w. św. Wojciecha w Białymstoku.
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.