Aktualności
I Symfonia Andrzeja Krzanowskiego na finał 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
2011-09-23
Prawykonanie I Symfonii Andrzeja Krzanowskiego (1951-1990), wybitnego kompozytora i akordeonisty będzie z pewnością należało do najważniejszych wydarzeń tegorocznej Warszawskiej Jesieni. Ma ono wymiar szczególny, albowiem dzieło powstało przed 36 laty, do tego czasu pozostając całkowicie nieznane.Kompozytor wykorzystał w nim olbrzymie instrumentarium, w którym obok smyczków, poczwórnej obsady instrumentów dętych drewnianych, sześciu waltorni czy dwóch tub znalazło się m.in. pięć akordeonów, dwa fortepiany, trzy saksofony i gitara elektryczna, a oprócz tego szczególnie rozbudowana sekcja instrumentów perkusyjnych! Przygotowania utworu podjął się holenderski dyrygent Lucas Vis wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej.
Komponowanie I Symfonii Krzanowski ukończył w kwietniu 1975 roku w Czechowicach-Dziedzicach, na co wskazuje adnotacja na końcu partytury. Według Macieja Jabłońskiego utwór ten jest „jednym z najbardziej monumentalnych przykładów współczesnego symfonizmu i należy ubolewać, że nie został wykonany wkrótce po ukończeniu. Zważywszy nie tylko na rozmiary dzieła, ale na skład aparatu wykonawczego oraz - a raczej przede wszystkim! - na muzyczną zawartość, byłaby to z pewnością bardzo głośna premiera, bowiem dzieło stanowiło wyjątkową propozycję artystyczną dla przeżywającej wówczas kryzys współczesnej muzyki polskiej”. Utwór składa się z trzech rozbudowanych części, każda z nich zaskakuje nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi i ciekawymi efektami brzmieniowymi.
Szczególną uwagę zwraca wprowadzenie pięciu akordeonów, co jednak nie dziwi w kontekście całego dorobku Krzanowskiego, wielkiego miłośnika tego instrumentu. Sam mówił o sobie: „zamarzyłem sobie zostać akordeonistą (…) Angażuję całe ciało wykonawcy do grania. W swoich poczynaniach kompozytorskich staram się robić coś … nowego. Maurizio Kagel, mieszkając w Argentynie ‘żył i oddychał w rytm akordeonu’. Ja bym chciał powiedzieć, że mieszkając w Czechowicach po prostu żyję i oddycham w rytm miecha akordeonu”. I Symfonia jest jedną z dwóch kompozycji tego gatunku w twórczości Krzanowskiego. Druga, z roku 1984, powstała na zamówienie Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich i miała swoje prawykonanie od razu po napisaniu. Dla odróżnienia przeznaczona jest na skład bardzo kameralny, a mianowicie 13 instrumentów smyczkowych. Prawykonanie I Symfonii nastąpi podczas koncertu finałowego tegorocznej Warszawskiej Jesieni, który odbędzie się 24 września 2011 o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej i będzie również transmitowane przez Program II Polskiego Radia.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.