Aktualności
Sławomir Kupczak rozpoczyna współpracę z PWM
2013-02-11
Sławomir Kupczak, jeden z najciekawszych i najczęściej wykonywanych kompozytorów młodego pokolenia, rozpoczyna współpracę w PWM. Pierwszym utworem, który już wkrótce pojawi się w naszym katalogu, jest symfoniczne dzieło „Kolibry” z 2012 roku. Sławomir Kupczak jest związany z Wrocławiem i Jelenią Górą. Studiował we wrocławskiej Akademii Muzycznej: kompozycję u Jana Wichrowskiego i kompozycję komputerową u Stanisława Krupowicza i Cezarego Duchnowskiego. Uczestnik międzynarodowych kursów kompozytorskich oraz stypendysta Ministra Kultury, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Ernst von Siemens Musikstiftung, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Zarządu Miasta Wrocławia. Jego utwory wykonywano na najważniejszych festiwalach w Polsce ( Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum) oraz Anglii, Irlandii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, a także we Włoszech i na Ukrainie. Otrzymał IV lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów Unesco w Paryżu oraz II nagrodę na 53. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.Wykonawcami jego utworów są wybitni soliści i zespoły: Agata Zubel, Anna Radziejewska, Andrzej Bauer, Karol Marianowski, Maciej Grzybowski, Gośka Isphording, Kwartet Śląski, Cikada Ensemble, Orkiestra AUKSO (dyr. Marek Moś), Orkiestra Muzyki Nowej z Katowic (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej ( dyr. Jacek Kaspszyk), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej (dyr. Massimiliano Caldi), Camerata Silesia, Capella Cracoviensis (dyr. Ralf Sochaczewsky).
Zainteresowania twórcze Sławomira Kupczaka obecnie koncentrują się na komponowaniu dużych form z zastosowaniem elektroniki: Novella na komputer (2007-2009), Fryderyk Chopin.Ciennik osobisty (2010, instalacja dźwiękowa), Raport na komputer i zespół kameralny do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2011/2012). Ważne miejsce zajmuje także twórczość orkiestrowa: Penultima na wiolonczelę i orkiestrę (2008), I Symfonia Capax Dei na chór i orkiestrę (2008-2010), Dossier A. Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009), Figment na orkiestrę (2011), Fantazmaty na klarnet i orkiestrę (2011-2012), Kolibry na orkiestrę (2012). Utwory zamawiane są przez festiwale, instytucje muzyczne oraz konkursy wykonawcze. Członek zespołu muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.