Aktualności
Sławomir Kupczak rozpoczyna współpracę z PWM
2013-02-11
Sławomir Kupczak, jeden z najciekawszych i najczęściej wykonywanych kompozytorów młodego pokolenia, rozpoczyna współpracę w PWM. Pierwszym utworem, który już wkrótce pojawi się w naszym katalogu, jest symfoniczne dzieło „Kolibry” z 2012 roku. Sławomir Kupczak jest związany z Wrocławiem i Jelenią Górą. Studiował we wrocławskiej Akademii Muzycznej: kompozycję u Jana Wichrowskiego i kompozycję komputerową u Stanisława Krupowicza i Cezarego Duchnowskiego. Uczestnik międzynarodowych kursów kompozytorskich oraz stypendysta Ministra Kultury, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Ernst von Siemens Musikstiftung, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Zarządu Miasta Wrocławia. Jego utwory wykonywano na najważniejszych festiwalach w Polsce ( Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum) oraz Anglii, Irlandii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, a także we Włoszech i na Ukrainie. Otrzymał IV lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów Unesco w Paryżu oraz II nagrodę na 53. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.Wykonawcami jego utworów są wybitni soliści i zespoły: Agata Zubel, Anna Radziejewska, Andrzej Bauer, Karol Marianowski, Maciej Grzybowski, Gośka Isphording, Kwartet Śląski, Cikada Ensemble, Orkiestra AUKSO (dyr. Marek Moś), Orkiestra Muzyki Nowej z Katowic (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej ( dyr. Jacek Kaspszyk), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej (dyr. Massimiliano Caldi), Camerata Silesia, Capella Cracoviensis (dyr. Ralf Sochaczewsky).
Zainteresowania twórcze Sławomira Kupczaka obecnie koncentrują się na komponowaniu dużych form z zastosowaniem elektroniki: Novella na komputer (2007-2009), Fryderyk Chopin.Ciennik osobisty (2010, instalacja dźwiękowa), Raport na komputer i zespół kameralny do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2011/2012). Ważne miejsce zajmuje także twórczość orkiestrowa: Penultima na wiolonczelę i orkiestrę (2008), I Symfonia Capax Dei na chór i orkiestrę (2008-2010), Dossier A. Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009), Figment na orkiestrę (2011), Fantazmaty na klarnet i orkiestrę (2011-2012), Kolibry na orkiestrę (2012). Utwory zamawiane są przez festiwale, instytucje muzyczne oraz konkursy wykonawcze. Członek zespołu muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.