Aktualności
Artykuł o muzyce filmowej Wojciecha Kilara w "Dwutygodniku"
2014-01-13
„Propozycje nie do odrzucenia” to artykuł z najnowszego numeru „Dwutygodnika”, w którym Jan Topolski analizuje dokonania Wojciecha Kilara na polu muzyki filmowej. „Czy to przypadek, że większość szlagierów zmarłego niedawno kompozytora to tańce? Przypomnijmy dwa słynne walce: z „Trędowatej” (Jerzy Hoffman, 1976) i „Ziemi obiecanej” (Andrzej Wajda, 1974). Ciekawostkę stanowi fakt, że temat tego pierwszego został wykorzystany parę lat wcześniej w zapomnianym, acz arcyciekawym kostiumowym filmie grozy „Lokis. Rękopis profesora Wittenbacha” (Janusz Majewski, 1970). W samej „Trędowatej” walc brzmi w kulminacji filmu jako muzyka diegetyczna (której źródło, czyli salonową orkiestrę, widzimy w kadrze). To scena tańca głównych bohaterów, których połączy niemożliwa oczywiście miłość. Dwie pary wpatrzonych w siebie oczu, szalona i chora kobieta, wirujące twarze i rozmazane widoki w tle. Gdyby nie kapryśna rytmika i intrygująca melodyka utworu Kilara, zostałby tylko kicz Hoffmana... Nieco lepiej u Wajdy: walc pojawia się już przy napisach początkowych bynajmniej bez tautologicznego tańca. Anka wybiega na spotkanie Karola, świetliste zdjęcia plenerowe, konna jazda w brzezinie. Rozkołysana wiedeńskość niekiedy się zatrzymuje i waha, ale w końcu klarnetem się rozpędza; potem motyw powraca każdorazowo przy romansowym wątku.”Cały artykuł – pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.