Aktualności
Artykuł o muzyce filmowej Wojciecha Kilara w "Dwutygodniku"
2014-01-13
„Propozycje nie do odrzucenia” to artykuł z najnowszego numeru „Dwutygodnika”, w którym Jan Topolski analizuje dokonania Wojciecha Kilara na polu muzyki filmowej. „Czy to przypadek, że większość szlagierów zmarłego niedawno kompozytora to tańce? Przypomnijmy dwa słynne walce: z „Trędowatej” (Jerzy Hoffman, 1976) i „Ziemi obiecanej” (Andrzej Wajda, 1974). Ciekawostkę stanowi fakt, że temat tego pierwszego został wykorzystany parę lat wcześniej w zapomnianym, acz arcyciekawym kostiumowym filmie grozy „Lokis. Rękopis profesora Wittenbacha” (Janusz Majewski, 1970). W samej „Trędowatej” walc brzmi w kulminacji filmu jako muzyka diegetyczna (której źródło, czyli salonową orkiestrę, widzimy w kadrze). To scena tańca głównych bohaterów, których połączy niemożliwa oczywiście miłość. Dwie pary wpatrzonych w siebie oczu, szalona i chora kobieta, wirujące twarze i rozmazane widoki w tle. Gdyby nie kapryśna rytmika i intrygująca melodyka utworu Kilara, zostałby tylko kicz Hoffmana... Nieco lepiej u Wajdy: walc pojawia się już przy napisach początkowych bynajmniej bez tautologicznego tańca. Anka wybiega na spotkanie Karola, świetliste zdjęcia plenerowe, konna jazda w brzezinie. Rozkołysana wiedeńskość niekiedy się zatrzymuje i waha, ale w końcu klarnetem się rozpędza; potem motyw powraca każdorazowo przy romansowym wątku.”Cały artykuł – pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.