PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Madame Curie" Elżbiety Sikory w Operze Bałtyckiej

2014-01-20
"Chciałam intensywność postaci Marii przenieść na całość opery. Intensywność, która kryje się często w pianissimo spokoju, w zatrzymanych nutach, w szmerach, by wybuchnąć gdzie indziej ostrą barwą" - mówi o operze "Madame Curie", której najbliższe wystawienie odbędzie się 25 stycznia w Operze Bałtyckiej, Elżbieta Sikora. Premiera opery miała miejsce w listopadzie 2011 roku w Paryżu. Spektakl został entuzjastycznie przyjęty, zaś Elżbieta Sikora i odtwórczyni głównej roli, Anna Mikołajczyk-Niewiedział otrzymały nagrodę Sztorm Roku 2011.

W uzasadnieniu czytaliśmy: za pasjonującą, na wskroś współczesną muzykę Elżbiety Sikory oraz fenomenalną kreację Anny Mikołajczyk, która stworzyła postać Marii Skłodowskiej-Curie z krwi i kości.

Sukces nowej opery potwierdza opinia krytyków. O stronie muzycznej dzieła Dorota Szwarcman pisze, że jest znakomita. To niby tradycyjna opera, nie taka z numerami, ale normalnie śpiewana, bez zabaw multimedialnych, ale jej język jest całkowicie współczesny. W bogatą orkiestrę wpleciona jest – dyskretnie, ale w sposób widoczny – elektronika. Partie wokalne są bardzo wymagające, ale świetnie napisane. Tej operze z pewnością należy się dalsze życie. Na razie podobno wszystkie cztery spektakle gdańskie wyprzedane.

Także Stanisław Suchora po obejrzeniu dzieła w Paryżu pisał na łamach Dwutygodnika, że muzycy orkiestry Opery Bałtyckiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego wykonali nowe dzieło bardzo dobrze, nie tylko ukazując w pełnym świetle siłę muzyki Sikory, ale także stanowiąc doskonałe oparcie dla akcji scenicznej (…) Sikora połączyła oba media z taką maestrią, że momentami trudno było ocenić, czy słyszymy „żywe” instrumenty, czy też ich „przedłużenia” płynące z głośników. Tradycyjny skład orkiestrowy kompozytorka wzbogaca między innymi o gitarę elektryczną, wykonującą często glissanda bądź punktującą muzyczny dyskurs, co zwraca na siebie uwagę ze względu na niecodzienność jej brzmienia w kontekście opery. 

W marcu 2013 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta DVD z zapisem spektaklu. Wrażeniami po obejrzeniu i wysłuchaniu opery podzielił się z czytelnikami „Rzeczypospolitej” Jacek Marczyński, pisząc: „Madame Curie nie jest tylko ciągiem biograficznych obrazków. Stawia ważne pytania: czy każdy wynalazek jest dobrodziejstwem dla ludzkości? Czy idąc konsekwentnie drogą nauki nie wyrządza się krzywdy innym? (…) Spektakl Opery Bałtyckiej wciąga. Sprawia to muzyka Elżbiety Sikory – gęsta, mroczna i podporządkowana słowu, a także reżyseria Marka Weissa. (…) W skromnej, zwartej inscenizacji liczy się siła argumentów i emocji, te zaś Marek Weiss potrafi świetnie wydobyć z wykonawców. Spośród nich najważniejsza jest oczywiście ona – Madame Curie, czyli Anna Mikołajczyk. Stworzyła jedną z najlepszych kreacji na polskich scenach operowych ostatnich lat."

Jeszcze raz serdecznie zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi Elżbiety Sikory, Marka Weissa, Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz dr. Romana Luboradzkiego na temat „Madame Curie”.

 

 

 

 

Najczęściej czytane:

PWM na Warszawskich Targach Książki

Już w najbliższy czwartek po raz kolejny spotkamy się na wielkim święcie literatury – Warszawskich Targach Książki!

Tomasz Konieczny Preludium premierowe: Moniuszki Śpiewnik Symfoniczny

Po sukcesie w Metropolitan Opera, 6 czerwca, Tomasz Konieczny wystąpi na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, wykonując najsłynniejsze pieśni Moniuszki w wersji symfonicznej. To jedyny koncert w Roku Moniuszki z takim programem!

Niezwykłe warsztaty dla niezwykłych dzieci

Po raz pierwszy w historii Polskie Wydawnictwo Muzyczne organizuje warsztaty arteterapeutyczne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Mając na uwadze chęć wyjścia naprzeciw potrzebom dzieci posiadających specjalne potrzeby edukacyjne, PWM organizuje warsztaty muzyczne w oparciu o twórczość i postać Stanisława Moniuszki. 

Nowy kwartet Eugeniusza Knapika dla Kwartetu Śląskiego

25 maja, podczas koncertu na jubileusz 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego, zostanie wykonany napisany specjalnie na tę okazję i dedykowany zespołowi II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika.

Scoring4Polish Directors pod patronatem PWM za nami!

W repertuarze wczorajszego koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów, a wśród nich m.in. utwory Wojciecha Kilara, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawenictwa Muzycznego.

„Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach” – majówka w NOSPR


Portrety polskich kompozytorów w obiektywie Bartka Barczyka można zobaczyć w kolejnej z 11 lokalizacji. Tym razem czas na NOSPR, gdzie fotografie eksponowane będą do końca maja. 

PWM partnerem 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

Trzy, dwa, jeden… AKCJA! 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rusza pełną parą. Przed nami niesamowite emocje, wzruszenia i występy światowej klasy gwiazd muzyki – nie tylko filmowej. Nie zabraknie również działań Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które w tym roku zostało partnerem tego święta muzyki. 

Andrzej Ojczenasz zwycięzcą 5. Konkursu im. Krzysztofa Pendereckiego

5. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego odbył się w ramach 9.NDI Sopot Classic.
 

Utwór Sławomira Kupczaka jedną z polskich propozycji na 66. Trybunę Kompozytorów

Polskie Radio podało propozycje utworów na 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów (International Rostrum of Composers). Jedną z nich jest utwór kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Sławomira Kupczaka.

10. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki zakończony

Znamy laureatów 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Wygrała Maria Motolygina z Rosji. Nagrodę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX/XXI wieku otrzymała Alina Adamski.