Aktualności
Zakończenie Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej
2014-01-23
25 stycznia 2013 roku koncertem z gościnnym udziałem Anne-Sophie Mutter Filharmonia Narodowa zainaugurowała obchody setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Rok później – 25 stycznia 2014, czyli w 101. rocznicę urodzin kompozytora – odbędzie się koncert zamykający obchody jubileuszu w Filharmonii. Finałowe koncerty (24 i 25 stycznia) poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii, maestro Jacek Kaspszyk. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Wariacje na temat Haydna i III Symfonię F-dur Johannesa Brahmsa oraz Koncert na trąbkę i orkiestrę Josepha Haydna.Solistą wieczoru będzie wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki, który dzięki swojej niezwykłej wirtuozerii jest uznawany za jednego z najlepszych solistów swojej generacji, a niemiecki dziennik Süddeutsche Zeitung nazwał go następcą króla trąbki Maurice’a André.
Rok Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej rozpoczął się w dniu 100. rocznicy urodzin kompozytora – 25 stycznia 2013 uroczystym koncertem z udziałem światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. W ciągu całego roku Filharmonia poświęciła Witoldowi Lutosławskiemu – jego muzyce i jego muzycznym fascynacjom – niemal 30 koncertów, przedstawiając około 40 dzieł Lutosławskiego (całą jego twórczość symfoniczną i znaczącą część kameralnej). Obok Anne-Sophie Mutter na koncertach tych wystąpili tak znakomici artyści jak m.in. Gidon Kremer, Krzysztof Penderecki, Ian Bostrigde, Tugan Sokhiev, Vladimir Ashkenazy, Katia i Marielle Labèque, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit.
W marcu 2013 w Filharmonii Narodowej gościła jedna najlepszych orkiestr świata – Philharmonia Orchestra z Londynu, prowadzoną przez Esa-Pekkę Salonena, a repertuar jej koncertu prawie w całości wypełniły dzieła Lutosławskiego. We wrześniu zaś – w ramach Warszawskiej Jesieni wraz z Jackiem Kaspszykiem wystąpił Krystian Zimerman.
Informacja za: filharmonia.pl
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.