Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika na festiwalu Łańcuch
2014-02-06
XI Festiwal „Łańcuch” kończy rok stulecia urodzin Witolda Lutosławskiego, zwieńczonego symbolicznie dwudziestą rocznicą śmierci kompozytora, która przypada jutro, 7 lutego. Wyróżnionym wątkiem programu festiwalu jest również twórczość Andrzeja Panufnika, którego setna rocznica urodzin przypada za kilka miesięcy i który współpracował oraz pozostawał w bliskich relacjach z Lutosławskim w młodzieńczym „okresie burzy i naporu”, najsilniej w latach niemieckiej okupacji.Na piątkowym koncercie 7 lutego zabrzmią utwory, które powstały po śmierci Witolda Lutosławskiego – „in memoriam”. W programie znalazły się:
• Toru Takemitsu [1930–1996] – Paths na trąbkę solo (1994)
• François-Bernard Mâche [ur. 1935] – Planh na orkiestrę smyczkową (1994)
• Per Nørgård [ur. 1932] – V Sonata na wiolonczelę (2013)
• Osvaldas Balakauskas [ur. 1937] – Meridionale – hommage à Witold Lutosławski na orkiestrę kameralną (1994)
• Kaija Saariaho [ur. 1952] – Nocturne (pamięci Witolda Lutosławskiego) (1994)
• Arne Nordheim [1931–2010] – Adieu na orkiestrę smyczkową i instrumenty z brzmieniem dzwonu (1994)
• Witold Lutosławski – Partita na skrzypce i fortepian (1984)
• György Kurtág – Un brin de bruyère à Witold (Gałązka wrzosu dla Witolda) na cymbały
Utwory wykonają: Jakub Waszczeniuk – trąbka • Jakob Kullberg – wiolonczela • Ania Broda – cymbały • Aleksandra Kuls – skrzypce • Eugeniusz Knapik – fortepian • Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO • Marek Moś – dyrygent
8 lutego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Renato Rivolty wykonają
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Uwertura tragiczna (1941–1942)
• Aleksander Tansman (1897–1986) – Koncert na orkiestrę (1954)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Mała suita (1950-1951)
• Witold Lutosławski – Łańcuch III (1986)
• Andrzej Panufnik – Polonia (1959)
Muzyka Andrzeja Panufnika zabrzmi również dnia następnego, 9 lutego:
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Kołysanka (1947)
• Andrzej Panufnik – Muzyka jesieni (1962, rew. 1965)
• Natalya Chepelyuk [ur. 1977] – Aria II (2013) (prawykonanie)
• Wojciech Kilar [1932–2013] – Przygrywka i kolęda (1972)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Livre pour orchestre (1968)
Utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.
Szczegóły programu: http://www.lutoslawski.org.pl/files/pdf/lancuch_XI_ksiazka_programowa.pdf
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.