Aktualności
XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2014-06-28
Tematem tegorocznej edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego jest oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, powstała z inspiracji polską muzyką ludową. Stopień trudności wykonawczej utworu powinien odpowiadać możliwościom technicznym muzyków orkiestry szkoły muzycznej II stopnia. Temat konkursu jest powiązany z Rokiem Kolberga.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
Regulamin konkursu: http://issuu.com/pwmedition/docs/regulamin_xii_konkursu_im._t.ochlew
Zgłoszenie udziału w konkursie: http://issuu.com/pwmedition/docs/zg__oszenie_udzia__u_w_konkursie
Tadeusz Ochlewski (1894-1975), skrzypek, pedagog, wydawca muzyczny. Początkowo występował jako skrzypek i solista zespołów kameralnych. Powołał zespół muzyki dawnej "Trio Sonata", był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki (1926) oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej (1928). W latach 1934-1939 kierował sekcją Organizacja Ruchu Muzycznego (ORMUZ), stawiającą sobie za cel upowszechnienie muzyki. W 1945 stworzył w Krakowie Polskie Wydawnictwo Muzyczne i kierował nim do 1964 roku. W 1964 założył zespół muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", który prowadził do roku 1975.
LAUREACI
2003 I edycja – utwór na klarnet
Paula Ptach – Wariacje na temat pewnego odrodzenia (I nagroda)
Alina Błońska – Wołanie w ciszę (wyróżnienie)
PWM 10295
2004 II edycja – utwór na gitarę klasyczną
Marek Pasieczny – Homenaje a Manuel de Falla (I nagroda)
Barbara Kaszuba – Fantazja (wyróżnienie)
PWM 10363
2005 III edycja – utwór na saksofon altowy
Dariusz Przybylski – Konstrukcja (I nagroda)
Robert Kosek – Psikus (wyróżnienie)
PWM 10411
2006 IV edycja – utwór na trąbkę
Jarosław Płonka – Konstrukcja w metalu (I nagroda)
Robert Kosek – Hejnał (wyróżnienie)
PWM 10460
2007 V edycja – utwór na puzon
Jakub Polaczyk – Kombinacje na Olimpie (I nagroda)
Łukasz Godyla – Cyrkulacje (wyróżnienie)
PWM 10889
2008 VI edycja – utwór na klawesyn
Emil Bernard Wojtacki – Sonettino (I nagroda)
(wyróżnienia nie przyznano)
PWM 10922
2009 VII edycja – utwór na kwartet smyczkowy
Michał Jakub Papara – Odyseja (I nagroda)
Paweł Pietruszewski – Tęsknota za pieśnią (wyróżnienie)
PWM 11080, 11081
2010 VIII edycja - utwór na akordeon lub akordeon i taśmę
Krzysztof Kamil Kosecki - Magnetismo (I nagroda)
Igor Jankowski - Trzy impresje (wyróżnienie)
PWM 11168
2011 IX edycja - utwór na instrument preparowany solo
Ewa Fabiańska - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (I nagroda)
Justyna Kowalska-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo (wyróżnienie)
PWM 11269
2012 X edycja - utwór na orkiestrę smyczkową
Paweł Piotr Pietruszewski - RIFFFonia ( I nagroda)
Adam Porębski - Semi-overture (wyróżnienie)
PWM 11385
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.