Aktualności
XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2014-06-28
Tematem tegorocznej edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego jest oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, powstała z inspiracji polską muzyką ludową. Stopień trudności wykonawczej utworu powinien odpowiadać możliwościom technicznym muzyków orkiestry szkoły muzycznej II stopnia. Temat konkursu jest powiązany z Rokiem Kolberga.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
Regulamin konkursu: http://issuu.com/pwmedition/docs/regulamin_xii_konkursu_im._t.ochlew
Zgłoszenie udziału w konkursie: http://issuu.com/pwmedition/docs/zg__oszenie_udzia__u_w_konkursie
Tadeusz Ochlewski (1894-1975), skrzypek, pedagog, wydawca muzyczny. Początkowo występował jako skrzypek i solista zespołów kameralnych. Powołał zespół muzyki dawnej "Trio Sonata", był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki (1926) oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej (1928). W latach 1934-1939 kierował sekcją Organizacja Ruchu Muzycznego (ORMUZ), stawiającą sobie za cel upowszechnienie muzyki. W 1945 stworzył w Krakowie Polskie Wydawnictwo Muzyczne i kierował nim do 1964 roku. W 1964 założył zespół muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", który prowadził do roku 1975.
LAUREACI
2003 I edycja – utwór na klarnet
Paula Ptach – Wariacje na temat pewnego odrodzenia (I nagroda)
Alina Błońska – Wołanie w ciszę (wyróżnienie)
PWM 10295
2004 II edycja – utwór na gitarę klasyczną
Marek Pasieczny – Homenaje a Manuel de Falla (I nagroda)
Barbara Kaszuba – Fantazja (wyróżnienie)
PWM 10363
2005 III edycja – utwór na saksofon altowy
Dariusz Przybylski – Konstrukcja (I nagroda)
Robert Kosek – Psikus (wyróżnienie)
PWM 10411
2006 IV edycja – utwór na trąbkę
Jarosław Płonka – Konstrukcja w metalu (I nagroda)
Robert Kosek – Hejnał (wyróżnienie)
PWM 10460
2007 V edycja – utwór na puzon
Jakub Polaczyk – Kombinacje na Olimpie (I nagroda)
Łukasz Godyla – Cyrkulacje (wyróżnienie)
PWM 10889
2008 VI edycja – utwór na klawesyn
Emil Bernard Wojtacki – Sonettino (I nagroda)
(wyróżnienia nie przyznano)
PWM 10922
2009 VII edycja – utwór na kwartet smyczkowy
Michał Jakub Papara – Odyseja (I nagroda)
Paweł Pietruszewski – Tęsknota za pieśnią (wyróżnienie)
PWM 11080, 11081
2010 VIII edycja - utwór na akordeon lub akordeon i taśmę
Krzysztof Kamil Kosecki - Magnetismo (I nagroda)
Igor Jankowski - Trzy impresje (wyróżnienie)
PWM 11168
2011 IX edycja - utwór na instrument preparowany solo
Ewa Fabiańska - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (I nagroda)
Justyna Kowalska-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo (wyróżnienie)
PWM 11269
2012 X edycja - utwór na orkiestrę smyczkową
Paweł Piotr Pietruszewski - RIFFFonia ( I nagroda)
Adam Porębski - Semi-overture (wyróżnienie)
PWM 11385
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?