PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego

2014-06-28

 

Tematem tegorocznej edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego jest oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, powstała z inspiracji polską muzyką ludową. Stopień trudności wykonawczej utworu powinien odpowiadać możliwościom technicznym muzyków orkiestry szkoły muzycznej II stopnia. Temat konkursu jest powiązany z Rokiem Kolberga.

W Jury tegorocznej edycji zasiądą:

Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM

Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.

W Jury tegorocznej edycji zasiądą:

Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.

Regulamin konkursu: http://issuu.com/pwmedition/docs/regulamin_xii_konkursu_im._t.ochlew
Zgłoszenie udziału w konkursie: http://issuu.com/pwmedition/docs/zg__oszenie_udzia__u_w_konkursie

Tadeusz Ochlewski (1894-1975), skrzypek, pedagog, wydawca muzyczny. Początkowo występował jako skrzypek i solista zespołów kameralnych. Powołał zespół muzyki dawnej "Trio Sonata", był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki (1926) oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej (1928). W latach 1934-1939 kierował sekcją Organizacja Ruchu Muzycznego (ORMUZ), stawiającą sobie za cel upowszechnienie muzyki. W 1945 stworzył w Krakowie Polskie Wydawnictwo Muzyczne i kierował nim do 1964 roku. W 1964 założył zespół muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", który prowadził do roku 1975.

LAUREACI

2003 I edycja – utwór na klarnet
Paula Ptach – Wariacje na temat pewnego odrodzenia (I nagroda)
Alina Błońska – Wołanie w ciszę (wyróżnienie)
PWM 10295

2004 II edycja – utwór na gitarę klasyczną
Marek Pasieczny – Homenaje a Manuel de Falla (I nagroda)
Barbara Kaszuba – Fantazja (wyróżnienie)
PWM 10363

2005 III edycja – utwór na saksofon altowy
Dariusz Przybylski – Konstrukcja (I nagroda)
Robert Kosek – Psikus (wyróżnienie)
PWM 10411

2006 IV edycja – utwór na trąbkę
Jarosław Płonka – Konstrukcja w metalu (I nagroda)
Robert Kosek – Hejnał (wyróżnienie)
PWM 10460

2007 V edycja – utwór na puzon
Jakub Polaczyk – Kombinacje na Olimpie (I nagroda)
Łukasz Godyla – Cyrkulacje (wyróżnienie)
PWM 10889

2008 VI edycja – utwór na klawesyn
Emil Bernard Wojtacki – Sonettino (I nagroda)
(wyróżnienia nie przyznano)
PWM 10922

2009 VII edycja – utwór na kwartet smyczkowy
Michał Jakub Papara – Odyseja (I nagroda)
Paweł Pietruszewski – Tęsknota za pieśnią (wyróżnienie)
PWM 11080, 11081

2010 VIII edycja - utwór na akordeon lub akordeon i taśmę
Krzysztof Kamil Kosecki - Magnetismo (I nagroda)
Igor Jankowski - Trzy impresje (wyróżnienie)
PWM 11168

2011 IX edycja - utwór na instrument preparowany solo
Ewa Fabiańska - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (I nagroda)
Justyna Kowalska-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo (wyróżnienie)
PWM 11269

2012 X edycja - utwór na orkiestrę smyczkową
Paweł Piotr Pietruszewski - RIFFFonia ( I nagroda)
Adam Porębski - Semi-overture (wyróżnienie)
PWM 11385 

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?