Aktualności
„Profesor Wiolinek i smok Bemolus” w Operze Krakowskiej
2016-09-23
26 i 27 września na najmłodszych wielbicieli muzyki czekają kolejne przygody Profesora Wiolinka. Tym razem bohater pochodzący z Krainy Muzyki wraz z operowym Duchem pojawią się po raz pierwszy na scenie głównej Opery Krakowskiej.
W przedstawieniu wystąpią znane już publiczności postaci – Zła Królowa Nocy, magiczna stara Szafa i zdziczały Zegar, którym polecą na wyspę do wesołej rodziny piratów. Po drodze spotkają dobrego, mądrego smoka Bemolusa i dziwnego Skrzata, pilnującego skarbu. Mali widzowie poznają dźwięki różnych instrumentów, nauczą się piosenek i wspólnie rozwiążą muzyczne zagadki. W roli głównej tradycyjnie zobaczymy Stanisława Knapika, a w roli Ducha Marcina Hermana. Na scenie pojawią się również muzycy i śpiewacy Opery Krakowskiej oraz uczniowie Studia Baletowego Opery Krakowskiej.
„Profesor Wiolinek” to cykl przedstawień artystyczno-edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Atrakcyjna formuła z wykorzystaniem zabaw, gier i eksperymentów, rozbudza w dzieciach wyobraźnię, kreatywność i zaangażowanie, zarażając miłością do muzyki, opery, tańca i śpiewu. Pomysłodawcą, autorem scenariusza, autorem piosenek i reżyserem spektakli jest Paweł Wójtowicz.
Wystąpią:
Profesor Wiolinek – Stanisław Knapik
Duch – Marcin Herman
Smok Bemolus – Michał Kutnik
Zła Królowa Nocy – Karolina Wieczorek
Skrzat / Fałsz – Krzysztof Dekański, Jerzy Wójcik
Zrimka – Rafał Pawłowski
Srimka – Marcin Pokusa
Mama Piratów – Małgorzata Hyży-Wypart
Uczennice Studia Baletowego Opery Krakowskiej przygotowane przez Gabrielę Kubacką
Kolejne spektakle o przygodach Profesora Wiolinka zaplanowane są na 5 i 6 grudnia.
Na zdj. Stanisław Knapik i Marcin Herman, fot. Ryszard Kornecki
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.