PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Agata Zubel Koryfeuszem Muzyki Polskiej

2016-10-01

Międzynarodowy Dzień Muzyki przyniósł rewelacyjne wieści z Instytutu Muzyki i Tańca: Agata Zubel otrzymała nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku!
 

Jest Wrocławianką. Tu się urodziła i kształciła uzyskując dyplom z kompozycji wraz z wyróżnieniem Primus Inter Pares w klasie Jana Wichrowskiego oraz kończąc studia wokalne pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zisper. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora, a w 2014 – doktora habilitowanego.

Twórczość adeptki wrocławskiej Akademii Muzycznej została doceniona bardzo szybko: pojawiają się pierwsze znaczące nagrody i wyróżnienia. W 1999 roku jest to I nagroda wraz z nagrodą PWM na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzej Panufnika, rok później najwyższe laury i Nagroda Specjalna PR na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura. Lata 2002 i 2003 owocują nagrodami na konkursach międzynarodowych w Rydze i w Moskwie.

Rok 2004 przynosi nagłe zastępstwo za niedysponowaną Salome Kammer podczas Warszawskiej Jesieni. Agata Zubel zachwyca wtedy swym głosem nie tylko publiczność, ale i Bernharda Langa. Dostaje zaproszenie do Darmstadt i tam nawiązuje współpracę z zespołem Klangforum Wien – odtąd bardzo często będą razem koncertować, wykonując jej utwory, zazwyczaj z kompozytorką w roli solistki.

Pojawiają się liczne zamówienia festiwali i instytucji muzycznych, dla których powstają m.in. nad Pieśniami (Festiwal „Wratislavia Cantans”, 2007), III Symfonia (stypendium Rockefeller Foundation, 2008), Aforyzmy na Miłosza (Festiwal „Sacrum Profanum” w Krakowie, 2011), Ulicami ludzkiego miasta (Deutschlandfunk dla Festiwalu „Warszawska Jesień”, 2011), Labirynt (Instytut Polski w Tel Awiwie, 2012), What is the Word (Klangforum Wien, 2012), Percussion Store (Filharmonia Krakowska, 2012), IN (Hannoversche Gesellschaft für Neue Musik dla Staatsoper Hannover, 2013).

W roku 2005 otrzymuje Paszport Polityki, w kolejnych „Orfeusza” – nagrodę środowiska muzycznego oraz inne nagrody doceniające Jej kunszt wokalny. Rok 2010 przynosi Fryderyka w kategorii ‘muzyka współczesna’ za płytę Cascando.

Znaczącym wydarzeniem jest zwycięstwo na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w 2013 roku. Not I okazał się być najlepszym utworem konkursu. Rok później (2014) ten sam utwór został wyróżniony nagrodą Polonica Nova. Jednocześnie Agata Zubel otrzymuje Doroczną Nagrodę ZKP, a Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego honoruje ją odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Nagrody te zbiegają się w czasie z wydaniem płyty monograficznej, której tytułem jest nazwa zwycięskiego utworu, Not I. Płyta została wydana w 2014 roku przez firmę Kairos – wytwórnię, która w swoim katalogu ma największe nazwiska twórców współczesnych.

Amerykański krytyk muzyczny Alex Ross zalicza płytę do dziesiątki najlepszych na świecie (!), a o Agacie Zubel pisze na łamach „New Yorkera”: ‘cudownie utalentowana kompozytorka-wokalistka’.

Spływają kolejne zamówienia od zespołów wykonujących muzykę najnowszą. W 2015 roku zostaje prawykonany przez Los Angeles Philharmonic Chapter 13. Kolejne zamówienie, przychodzi od paryskiego Ensemble InterContemporain. Ten kameralny zespół pod dyrekcją Guillaume Bourgogne wykonuje Double Battery podczas wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova w maju bieżącego roku. W planach kolejne prawykonania: już 27 października Seattle Symphony prowadzona przez Ludovica Morlota wykona najnowszy utwór Agaty Zubel, In the Shade of an Unshed Tear.

Oprócz ścieżki kompozytorskiej, równie istotnym elementem jej życia jest koncertowanie (występuje ze wspomnianym wcześniej Klangforum Wien, ale także z musikFabrik, London Sinfonietta, Eighth Blackbird Ensemble, San Francisco Contemporary Music Players, czy Seattle Chamber Players). Nagrała kilkanaście płyt, w tym nominowane do Fryderyka Dream Lake z interpretacjami pieśni Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego, Poems z pieśniami Coplanda, Berga i Szymańskiego oraz album El Derwid - Plamy na słońcu.

Znajduje czas, by wiedzą i doświadczeniem dzielić się ze studentami macierzystej uczelni.

Agata Zubel – kompozytorka, wokalistka, wykładowca. Niewyczerpany wulkan energii.

KORYFEUSZ MUZYKI POLSKIEJ!

GRATULUJEMY!

©PWM / fot. Michał Ramus

Najczęściej czytane:

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.