Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017
2017-09-28
W najbliższą niedzielę, 1 października, w Międzynarodowym Dniu Muzyki, poznamy laureatów siódmej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa oraz w przyznawanej od ubiegłego roku - kategorii Debiut Roku.
O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku rywalizować będą: sopranistka Joanna Freszel, saksofonista Paweł Gusnar, pianista, kompozytor i aranżer Nikola Kołodziejczyk, pianista Szymon Nehring oraz kompozytor Artur Zagajewski.
Muzycznym Wydarzeniem Roku zostanie jedno z czterech nominowanych: 7. Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach), Wydanie dwupłytowego albumu „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego (Aleksandra Kurzak, Rafał Siwek, Artur Ruciński, Górecki Chamber Choir, Orkiestra Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii pod dyr. Piotra Sułkowskiego), Przyznanie nagrody „Grammy” płycie „Penderecki conducts Penderecki” vol. 1, Światowa prapremiera opery Aleksandra Tansmana „Złote runo” w Teatrze Wielkim w Łodzi, w ramach Tansman Festival.
Dzięki głosom publiczności tytuł Debiutanta Roku mają szansę otrzymać perkusistka Marianna Bednarska, dyrygent Paweł Kapuła, saksofonista Kuba Więcek oraz flecistka Marianna Żołnacz.
Nazwisko laureata Nagrody Honorowej zostanie ogłoszone podczas Gali wręczenia nagród.
Podczas koncertu galowego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie zatytułowanego „Róbmy swoje” oprócz utworów Krzysztofa Herdzina, Krzysztofa Komedy i Zygmunta Koniecznego (prawykonanie „Koncertu fortepianowego”) usłyszymy także „Course ‘J’” na zespół jazzowy i filharmoniczny Bogusława Schaeffera. To krótki utwór z 1962 roku., którego akcja przebiega od muzyki w dawnym stylu kompozytora w kierunku współczesnego jazzu.
Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana „na żywo” na stronach internetowych www.polskieradio.pl i www.koryfeusz.org.pl oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Więcej informacji na stronie www.koryfeusz.org.pl.
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.