Aktualności
Festiwal Muzyki Polskiej
2018-06-26
Zbliża się 14 edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, który w tym roku będzie trwał w dniech 3-22 lipca. Na kulturalnej mapie Krakowa Festiwal istnieje od 2005 roku i jest organizowany przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej. W tym roku zostało zaplanowanych11 koncertów.
Do tej pory gwiazdami festiwalu byli: pianiści Ivo Pogorelich i Nicolai Khozyainov, światowej sławy skrzypek Nigel Kennedy, a także: Academy of St. Martin in the Fields, London Sinfonietta, Elżbieta Chojnacka i wielu innych. Koncerty to także okazje do spotkania z wybitnymi osobowościami polskiej sceny muzycznej: Krzysztofem Pendereckim, Agnieszką Duczmal, Jerzym Maksymiukiem. Festiwal gościł również wybitnych kompozytorów: Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna.
Program tegorocznego Festiwalu jest bardzo bogaty. Znalazły się w nim utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym – Marcina Mielczewskiego, Wojciecha Kilara czy Witolda Lutosławskiego.
Już we wtorek 3 lipca w kościele św. Katarzyny zabrzmi Polskie Reqiuem Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcja Macieja Tworka z partiami solowymi Izabela Matuła – sopran, Isabelle Vernet – mezzosopran, Wojciech Parchem – tenor, Liudas Mikalauskas – bas. Środowy wieczór to spotkanie z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, Juliusza Zarębskiego w wykonaniu Sinfonietty Cracovi z solistami: Karolina Micuła – recytacje, Krzysztof Grzybowski – klarnet, Piotr Sałajczyk – fortepian, Maciej Lulek – koncertmistrz.
Gorąco zapraszamy na koncert 8 lipca, podczas którego zostaną wykonane dwa duże dzieła nurtu sacrum: Via crucis Pawła Łukaszewskiego oraz Magnificat Wojciecha Kilara. Chór i Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski, solistami wieczoru będą Eliza Kruszczyńska – sopran, Wojciech Basiakowski – kontratenor, Aleksander Zuchowicz – tenor, Jacek Jaskuła – baryton, partię recytatora wykona Jakub Michalski.
Pozostałe koncerty wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, czy Mikołaja Zieleńskiego. Podczas Festiwalu usłyszymy także kompozycje Ferenca Liszta i Béli Bartóka.
Wszystko to w wykonaniu wspaniałych solistów m.in. Mirandy Liu – skrzypce, Evy Szalai – fortepian, Małgorzaty Wasiucionek – skrzypce z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyryrekcją Matteo Pagliari i Philippa Kopachevskiego – fortepian.
Usłyszymy też Cracov Duo: Jan Kalinowski – wiolonczela i Marek Szlezer – fortepian.
Koncerty odbywają się w ważnych krakowskich obiektach – Kościele św. Katarzyny, Auli Collegium Novum UJ oraz Muzeum Sztuki Techniki Japońskiej Manggha. Po szczegółowy program zapraszamy na stronę Organizatora.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne objęło to wydarzenie Patronatem Honorowym.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.