Aktualności
„Francesco” Zygmunta Krauzego – prawykonanie
2018-10-15
Jest w gdańskim kościele pw. Św. Trójcy instrument niezwykły. Jedyny tego typu instrument w Polsce i w Europie, który pozostaje ewenementem konstrukcyjnym, architektonicznym i muzycznym. Mówimy o organach, których powstanie datuje się na początek XVII wieku. Konstrukcja instrumentu, składającego się z kilku prospektów, nie ma sobie podobnych na całym świecie. Ponadto organy są umiejscowione po stronie prezbiterium – to jedyne tego typu rozwiązanie konstrukcyjne na świecie!
Właśnie zakończył się kilkuletni, gruntowny remont tych organów. W wyniku remontu i rekonstrukcji powstał instrument o kształcie i możliwościach niespotykanych, a wręcz niemożliwych do uzyskania w innych miejscach w Polsce. Teraz czas na odpowiadającą randze organów inaugurację.
W nowej odsłonie organy zostaną zaprezentowane w utworze Zygmunta Krauzego „Francesco”.
To utwór, który wydaje się równie niezwykły, co instrument, na który został napisany. Utwór, w którym nowe przenika się z dawnym. Kantata z tekstami zaczerpniętymi ze św. Franciszka oraz Dantego Alighieri, przeznaczona na chór i zespół instrumentów barokowych (!). I – oczywiście – na organy: poszczególne części utworu przedzielane są solowymi organowymi preludiami.
Jednym z nurtów twórczości Zygmunta Krauzego są utwory poruszające tematy ważne, często trudne, dotykające problemów współczesnych społeczeństw. Podobnie jest w kantacie „Francesco”: kompozytor przygląda się losowi człowieka.
Francesco
Kantata na chór, kameralny zespół instrumentów barokowych i organy.
Teksty pochodzą od św. Franciszka z Asyżu oraz z Boskiej Komedii Dantego Alighieri. Pięć części utworu, przedzielanych solowymi preludiami organowymi, nosi tytuły: Życie, Praca, Pieniądze, Kobieta, Śmierć.
Fragmenty tekstów zaczerpnięte są z następujących pism:
część pierwsza – Życie: z Boskiej Komedii Dantego Alighieri, Raj, pieśń 11,
część druga – Praca: z pism św. Franciszka, Testament,
część trzecia – Pieniądze: z Reguły zatwierdzonej, rozdziały 4, 5,
część czwarta – Kobieta: Inna reguła zatwierdzona,
część piąta – Śmierć: List do wiernych, redakcja pierwsza.
Utwór śpiewany jest po polsku, przekazuje teksty o człowieku – jego powinnościach, ograniczeniach, i końcu.
Zygmunt Krauze
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.