Aktualności
„Muzyka możliwa II” Marcina Stańczyka
2020-05-04
W 2015 roku swoje „prawykonanie” miała Muzyka możliwa I Marcina Stańczyka. Teraz, po pięciu latach od premiery pierwszej wersji utworu, kompozytor wraca do projektu i zachęca do twórczej zabawy wyobraźnią w Muzyce możliwej II.
Nowatorstwo Muzyki możliwej I polegało, w dużym skrócie, na wykorzystaniu własnej wyobraźni do stworzenia, w oparciu o dotychczasowy dorobek twórczy Marcina Stańczyka, kompozycji, która mogłaby być jego dziełem. Wyobrażenie utworu mogło mieć formę zarówno muzyczną, jak i pisemną czy plastyczną, z czego chętnie korzystali przede wszystkim najmłodsi melomani.
Druga odsłona zachęca do innego rodzaju aktywności. Kompozytor podsuwa nam słowną partyturę, w której, za pomocą powtarzających się słów i zwrotów, nakłania nas do „przypomnienia” sobie zapomnianej melodii. Jak sam o tym mówi:
– W Muzyce możliwej II nie chodzi już o wyobrażenie sobie mojego nowego utworu, tylko o próbę przypomnienia sobie jakiegokolwiek utworu. Z nie tylko własnego doświadczenia wiem, że czasami pewne utwory chodzą nam po głowie. W treści partytury próbuję skłonić czytelnika, żeby spróbował sobie go przypomnieć, może nawet zanucił, poprzez powtarzanie podobnych zwrotów oraz stopniowe przechodzenie to czasu teraźniejszego próbuję sprawić, żeby poczuł, że ten przypominany utwór nie jest tylko odtwarzany z pamięci (był), ale wręcz obecny tu i teraz (jest), jakby namacalny, obecny w głowie, a na końcu (po przeczytaniu ostatniego wersu) uzmysłowić mu, że często nasze próby przypomnienia, czy zanucenia utworu z pamięci, kończą się tak naprawdę nowym utworem, stworzonym przez wyobraźnię, która uzupełniła bądź zastąpiła luki w pamięci.
Muzyka możliwa II ma za zadanie uzmysłowić, że próbując przypomnieć sobie jakiś utwór w całości, często uzupełniamy luki i puste miejsca własnymi rozwiązaniami i przez to działamy twórczo, tworząc coś coś własnego. Utwór więc ujawnia nieświadomy potencjał twórczy każdej w zasadzie osoby.
Zachęcamy do eksperymentowania z własną pamięcią i wyobraźnią, a poniżej przedstawiamy paryturę Muzyki możliwej II i mamy nadzieję na twórcze rezultaty takiej zabawy!
PARTYTURA
Pamiętasz ten utwór?
Ten, który wtedy chodził Ci po głowie…
Jak to szło?
Co to było?
Jaka to była muzyka?
Pamiętasz jak się zaczynała?
Pamiętasz instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Jak brzmiała ta muzyka?
Jak na Ciebie oddziaływała?
Co się wtedy z Tobą działo?
Czy pamiętasz ten utwór?
Czy coś Ci przypomina?
Co to jest?
Pamiętasz zakończenie?
Instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Czy dałoby się to zanucić?
Jak to szło?
Co to było?
Czy było tam coś, co Ci się nie spodobało?
Chodzi o instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Pamiętasz ten utwór?
Co to jest?
Jaka to jest muzyka?
Czy pamiętasz ten utwór, to brzmienie?
Czy coś Cię w nim zaintrygowało?
Co to było?
Instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Czy możesz to zanucić?
Jak to idzie?
Poznajesz ten utwór?
Co to jest?
Z czym Ci się kojarzy?
Jaka jest ta muzyka?
Co to było…?
Przecież to nie tak było.
Marcin Stańczyk
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.