Aktualności
PWM partnerem Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki
2020-06-02
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje internetowe przedsięwzięcie skierowane do pianistów. Mowa o Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki, która odbędzie się w dniach 2–5 czerwca br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Elżbieta Stefańska czy mgr Jadwiga Śmieszchalska. Dodatkowo dr hab. Monika Gardoń-Preinl oraz dr hab. Grzegorz Mania poruszą zagadnienia dotyczące czytania nut a vista. W tym miejscu przypominamy, że w 2020 roku pojawiła się wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego druga część podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którą można zakupić w naszej księgarni.
Oprócz zagadnień związanych ze sztuką pianistyczną słuchacze Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki będą mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie zdrowia psychicznego nauczyciela-artysty w dobie zdalnego nauczania. Z pewnością zainteresuje on nie tylko pianistów!
Poniżej przedstawiamy plan Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki:
2 czerwca (wtorek)
11.00 – dr hab. Monika Gardoń-Preinl, dr hab. Grzegorz Mania – Czytanie a vista – jak uczeń może radzić sobie samodzielnie?
16.00 – prof. Elżbieta Stefańska – Inwencje dwu- i trzygłosowe J.S. Bacha – zagadnienia interpretacyjne
3 czerwca (środa)
11.00 – mgr Jadwiga Śmieszchalska – Gdzie się zaczyna ręka pianisty? o profilaktyce dolegliwości i korekcie aparatu gry w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Marta Mołodyńska-Wheeler – Podstawy improwizacji fortepianowej dla klasyków
4 czerwca (czwartek)
11.00 – dr Anna Antonina Nogaj – Zdrowie psychiczne nauczyciela-artysty a zdalne nauczanie
16.00 – panel dyskusyjny: dr Zofia Kępińska, mgr Jarosław Mirkiewicz, prowadzenie: mgr Marta Januszkiewicz – O bezprzemocowej komunikacji w kształceniu artystycznym
5 czerwca (piątek)
11.00 – panel dyskusyjny: dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska, dr Agnieszka Kozło, dr hab. Piotr Różański, dr hab. Grzegorz Mania – duet fortepianowy w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Katarzyna Drogosz – Da capo czy nie da capo? Rzecz o repetycjach w muzyce klasycyzmu
Udział w wydarzeniu jest płatny i wynosi 100zł.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do rozpoczęcia webinarów kolejnego dnia. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie wykładów.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie: http://www.spmk.com.pl/index.php/2-uncategorised/66-atp
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej UMFC
Katedra Kameralistyki AM w Krakowie
Zakład Kameralistyki Fortepianowej AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kierownictwo ATP:
dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska
dr hab. Grzegorz Mania
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.