Aktualności
PWM partnerem Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki
2020-06-02
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje internetowe przedsięwzięcie skierowane do pianistów. Mowa o Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki, która odbędzie się w dniach 2–5 czerwca br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Elżbieta Stefańska czy mgr Jadwiga Śmieszchalska. Dodatkowo dr hab. Monika Gardoń-Preinl oraz dr hab. Grzegorz Mania poruszą zagadnienia dotyczące czytania nut a vista. W tym miejscu przypominamy, że w 2020 roku pojawiła się wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego druga część podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którą można zakupić w naszej księgarni.
Oprócz zagadnień związanych ze sztuką pianistyczną słuchacze Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki będą mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie zdrowia psychicznego nauczyciela-artysty w dobie zdalnego nauczania. Z pewnością zainteresuje on nie tylko pianistów!
Poniżej przedstawiamy plan Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki:
2 czerwca (wtorek)
11.00 – dr hab. Monika Gardoń-Preinl, dr hab. Grzegorz Mania – Czytanie a vista – jak uczeń może radzić sobie samodzielnie?
16.00 – prof. Elżbieta Stefańska – Inwencje dwu- i trzygłosowe J.S. Bacha – zagadnienia interpretacyjne
3 czerwca (środa)
11.00 – mgr Jadwiga Śmieszchalska – Gdzie się zaczyna ręka pianisty? o profilaktyce dolegliwości i korekcie aparatu gry w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Marta Mołodyńska-Wheeler – Podstawy improwizacji fortepianowej dla klasyków
4 czerwca (czwartek)
11.00 – dr Anna Antonina Nogaj – Zdrowie psychiczne nauczyciela-artysty a zdalne nauczanie
16.00 – panel dyskusyjny: dr Zofia Kępińska, mgr Jarosław Mirkiewicz, prowadzenie: mgr Marta Januszkiewicz – O bezprzemocowej komunikacji w kształceniu artystycznym
5 czerwca (piątek)
11.00 – panel dyskusyjny: dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska, dr Agnieszka Kozło, dr hab. Piotr Różański, dr hab. Grzegorz Mania – duet fortepianowy w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Katarzyna Drogosz – Da capo czy nie da capo? Rzecz o repetycjach w muzyce klasycyzmu
Udział w wydarzeniu jest płatny i wynosi 100zł.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do rozpoczęcia webinarów kolejnego dnia. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie wykładów.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie: http://www.spmk.com.pl/index.php/2-uncategorised/66-atp
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej UMFC
Katedra Kameralistyki AM w Krakowie
Zakład Kameralistyki Fortepianowej AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kierownictwo ATP:
dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska
dr hab. Grzegorz Mania
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.