Aktualności
Prawykonanie „Kołysanki” Sławomira Kupczaka online w ramach festiwalu Ad Libitum
2020-10-14
15. Międzynarodowy Festiwal Ad Libitum trafia do sieci. Dzięki zapewnionym transmisjom ze wszystkich koncertów każdy widz będzie mógł cieszyć się muzyką w bezpiecznym, domowym zaciszu. Ostatniego dnia festiwalu, 17 października, po raz pierwszy zabrzmi Kołysanka na improwizujący głos, flet, perkusję i elektronikę Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Kołysanka powstała na zamówienie Festiwalu Ad libitum i jest poświęcona pamięci taty kompozytora. Po międzynarodowym sukcesie utworu Halny Kupczak po raz kolejny połączył improwizację z wysublimowaną elektroniką, zacytował też pieśń z regionu biłgorajskiego Uśnij że mi, uśnij. Kołysankę po raz pierwszy wykonają muzycy Hashtag Ensemble, specjaliści w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej i improwizacji.
Festiwal Ad Libitum rozpocznie się w czwartek, 15 września i potrwa do soboty. Organizatorzy tegorocznej edycji przygotowali specjalny program z myślą o obecnym szczególnym czasie, jego ograniczeniach, ale także nowych możliwościach współpracy artystów, improwizatorów i kompozytorów. Wszystkie koncerty rozpoczną się o godz. 19:00 i będą transmitowane na żywo na stronie festiwalu: www.ad-libitum.pl
Utwory Sławomira Kupczaka prezentowane były w radiu oraz wykonywane na wielu koncertach muzyki współczesnej w kraju i za granicą, także na festiwalach muzycznych, takich jak Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Audio Art, Festiwal „Musica Viva", a za granicą – Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Sounds New w Canterbury, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu i Rzymie czy Festiwal Synthese w Bourges we Francji. Jego utwór Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004) reprezentował w 2004 roku Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie, a Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę znalazł się wśród 10 rekomendowanych utworów wybranych przez delegatów z 27 publicznych rozgłośni radiowych z czterech kontynentów podczas 66. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.