Aktualności
Prawykonanie „Kołysanki” Sławomira Kupczaka online w ramach festiwalu Ad Libitum
2020-10-14
15. Międzynarodowy Festiwal Ad Libitum trafia do sieci. Dzięki zapewnionym transmisjom ze wszystkich koncertów każdy widz będzie mógł cieszyć się muzyką w bezpiecznym, domowym zaciszu. Ostatniego dnia festiwalu, 17 października, po raz pierwszy zabrzmi Kołysanka na improwizujący głos, flet, perkusję i elektronikę Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Kołysanka powstała na zamówienie Festiwalu Ad libitum i jest poświęcona pamięci taty kompozytora. Po międzynarodowym sukcesie utworu Halny Kupczak po raz kolejny połączył improwizację z wysublimowaną elektroniką, zacytował też pieśń z regionu biłgorajskiego Uśnij że mi, uśnij. Kołysankę po raz pierwszy wykonają muzycy Hashtag Ensemble, specjaliści w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej i improwizacji.
Festiwal Ad Libitum rozpocznie się w czwartek, 15 września i potrwa do soboty. Organizatorzy tegorocznej edycji przygotowali specjalny program z myślą o obecnym szczególnym czasie, jego ograniczeniach, ale także nowych możliwościach współpracy artystów, improwizatorów i kompozytorów. Wszystkie koncerty rozpoczną się o godz. 19:00 i będą transmitowane na żywo na stronie festiwalu: www.ad-libitum.pl
Utwory Sławomira Kupczaka prezentowane były w radiu oraz wykonywane na wielu koncertach muzyki współczesnej w kraju i za granicą, także na festiwalach muzycznych, takich jak Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Audio Art, Festiwal „Musica Viva", a za granicą – Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Sounds New w Canterbury, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu i Rzymie czy Festiwal Synthese w Bourges we Francji. Jego utwór Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004) reprezentował w 2004 roku Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie, a Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę znalazł się wśród 10 rekomendowanych utworów wybranych przez delegatów z 27 publicznych rozgłośni radiowych z czterech kontynentów podczas 66. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.