Aktualności
IV Konwencja Muzyki Polskiej online
2020-10-30
Wszystkich muzyków i muzykologów, a także melomanów, którym bliska jest muzyka polska, zapraszamy na IV Konwencję Muzyki Polskiej, która w tym roku odbędzie się od 5 do 7 listopada. Jednym z prelegentów podczas tegorocznej odsłony będzie dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. W przeciwieństwie do poprzednich edycji, tym razem wszystkie spotkania odbędą się bez udziału publiczności, ale będą transmitowane na żywo w formie online. Oglądający będą mogli uczestniczyć w dyskusji poprzez czat.
Celem Konwencji Muzyki Polskiej jest próba wielowymiarowego spojrzenia na bogactwo polskiej muzyki, która, choć w przeszłości stanowiła istotną część europejskiego życia kulturalnego, obecnie jest poniekąd zapomniana, rzadko wykonywana i nieznana zarówno w Polsce, jak i za jej granicami. Wśród zaproszonych panelistów znalazły się takie osobistości, jak m.in.: dr Łukasz Borowicz, dr. hab. Iwona Lindstedt, Jerzy Kornowicz, dr. hab. Alina Mądry, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, dr Artur Szklener, Ewa Bogusz-Moore, dr hab. Maria Pomianowska, dr Jacek Rogala, dr hab. Piotr Sułkowski czy Lech Dzierżanowski.
Panele dyskusyjne zostały podzielone na dwie części. Pierwszą z nich wypełnią sesje przedmiotowe, których celem jest ukazanie dorobku polskiej muzyki w jej rozmaitych formach gatunkowych i historycznych, w tym po raz pierwszy poruszone zostanie zagadnienie polskiej piosenki, która stanowi zupełnie osobną kategorię artystyczną i jest zjawiskiem unikatowym. W tej części konwencji będzie także miał miejsce panel poświęcony polskiej muzyce współczesnej, w którym, poza innymi zaproszonymi gośćmi: dr hab. Beatą Bolesławską-Lewandowską, Jerzym Kornowiczem, Robertem Piaskowskim i Mikołajem Stroińskim, weźmie udział także dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. Na to spotkanie zapraszamy pierwszego dnia wydarzenia, 5 listopada od godz. 15:45. Link do transmisji poniżej.
Na drugą część konwentu złożą się sesje problemowe dotyczące m.in. zagadnienń finansowania muzyki, eksportu i promocji polskiej muzyki oraz krytyki muzycznej. Paneliści odniosą się także do kondycji polskiej muzyki wobec pandemii COVID-19.
Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na stronie www.konwencjamuzyki.pl oraz na kanale YouTube Instytutu Muzyki i Tańca. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań oraz zgłaszania komentarzy do dyskusji za pośrednictwem aktywnego czatu.
Udział w IV Konwencji Muzyki Polskiej nie wymaga rejestracji.
Organizatorem Konwencji Muzyki Polskiej jest Instytut Muzyki i Tańca. Wydarzenie jest finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.