Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina – to jeszcze nie koniec
2020-12-14
Tydzień temu udostępniliśmy ostatnie pięć tutoriali projektu „Muzyka z Kraju Chopina. Materiały te uzupełniły kolekcję 25 lekcji dla nauczycieli fortepianu oraz ponad 50 nagrań koncertowych omawianych utworów. To gigantyczne przedsięwzięcie, realizowane z partnerami z Europy i Japonii przybliża twórczość kompozytorów polskich: od prostych, edukacyjnych utworów Krystyny Gowik, Janiny Garści, czy Feliksa Rybickiego, po koncertowe „perełki” Ignacego Jana Paderewskiego, Wojciecha Kilara, czy – oczywiście – Fryderyka Chopina.
Tegoroczna edycja projektu jest rozszerzeniem kampanii zrealizowanej w ubiegłym roku w Japonii. W bieżącym roku zmieniliśmy jej formułę na lekcje online oraz poszerzyliśmy jej zakres: tutoriale zostały zrealizowane w pięciu językach: angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim oraz japońskim. Do nagrań zaprosiliśmy doświadczonych, koncertujących pianistów, z których większość jest jednocześnie nauczycielami fortepianu. Tutoriale w języku angielskim poprowadził Andrew Eales, francuskie – Ernestine Bluteau, włoskie Maddalena Giacopuzzi, japońskie – Marie Kiyone, a niemieckie – Hubert Rutkowski.
Informacja o projekcie, jak również same materiały były dystrybuowane w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Austrii oraz Japonii. W propagowaniu „Muzyki z Kraju Chopina” wspierały PWM Instytuty Polskie w Londynie, Paryżu, Rzymie, Berlinie, Wiedniu i Tokio.
Mimo, że wyemitowaliśmy wszystkie nagrane lekcje, projektu nie zamykamy. Wszystkie materiały (tutoriale oraz koncertowe wersje omawianych utworów) dostępne są bezterminowo na kanale YouTube PWM. Zachęcamy do korzystania z nich także rodzimych nauczycieli fortepianu: tutoriale opatrzone są napisami w języku polskim. Wkrótce wszystkie filmy dostępne będą też z napisami w poszczególnych językach tegorocznej edycji projektu.
Mamy nadzieję, że otwarta formuła projektu „Muzyka z Kraju Chopina” pozwoli na rozpowszechnianie muzyki kompozytorów polskich w coraz szerszych kręgach.
Najczęściej czytane:
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.