Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina – to jeszcze nie koniec
2020-12-14
Tydzień temu udostępniliśmy ostatnie pięć tutoriali projektu „Muzyka z Kraju Chopina. Materiały te uzupełniły kolekcję 25 lekcji dla nauczycieli fortepianu oraz ponad 50 nagrań koncertowych omawianych utworów. To gigantyczne przedsięwzięcie, realizowane z partnerami z Europy i Japonii przybliża twórczość kompozytorów polskich: od prostych, edukacyjnych utworów Krystyny Gowik, Janiny Garści, czy Feliksa Rybickiego, po koncertowe „perełki” Ignacego Jana Paderewskiego, Wojciecha Kilara, czy – oczywiście – Fryderyka Chopina.
Tegoroczna edycja projektu jest rozszerzeniem kampanii zrealizowanej w ubiegłym roku w Japonii. W bieżącym roku zmieniliśmy jej formułę na lekcje online oraz poszerzyliśmy jej zakres: tutoriale zostały zrealizowane w pięciu językach: angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim oraz japońskim. Do nagrań zaprosiliśmy doświadczonych, koncertujących pianistów, z których większość jest jednocześnie nauczycielami fortepianu. Tutoriale w języku angielskim poprowadził Andrew Eales, francuskie – Ernestine Bluteau, włoskie Maddalena Giacopuzzi, japońskie – Marie Kiyone, a niemieckie – Hubert Rutkowski.
Informacja o projekcie, jak również same materiały były dystrybuowane w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Austrii oraz Japonii. W propagowaniu „Muzyki z Kraju Chopina” wspierały PWM Instytuty Polskie w Londynie, Paryżu, Rzymie, Berlinie, Wiedniu i Tokio.
Mimo, że wyemitowaliśmy wszystkie nagrane lekcje, projektu nie zamykamy. Wszystkie materiały (tutoriale oraz koncertowe wersje omawianych utworów) dostępne są bezterminowo na kanale YouTube PWM. Zachęcamy do korzystania z nich także rodzimych nauczycieli fortepianu: tutoriale opatrzone są napisami w języku polskim. Wkrótce wszystkie filmy dostępne będą też z napisami w poszczególnych językach tegorocznej edycji projektu.
Mamy nadzieję, że otwarta formuła projektu „Muzyka z Kraju Chopina” pozwoli na rozpowszechnianie muzyki kompozytorów polskich w coraz szerszych kręgach.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.