Aktualności
Paweł Hendrich i Krzysztof Wołek: majowe prawykonania na festiwalu KODY
2021-05-12
Od początku Festiwalowi Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY przyświeca idea nawiązywania do rozmaitych zjawisk kulturowych oraz poszukiwania podobieństw i relacji między nimi. Tegoroczna edycja z hasłem „Przywoływanie” zajmie się refleksjami, a także inspiracjami pomiędzy formami muzyki dawnej i nowej. W programie 13. edycji lubelskiego festiwalu znalazły się utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dzięki transmisjom koncertów każdy będzie mógł wysłuchać najnowszych dzieł Pawła Hendricha i Krzysztofa Wołka.
13 maja o godz. 19:00 zabrzmi po raz pierwszy Dualabilis II na klawesyn i elektronikę Pawła Hendricha. Kompozytor w swoim nowym utworze nawiązał do pojęcia „dualizmu”, podkreślając wielość jego znaczeń: fizyczne, związane z podwójną naturą obiektów kwantowych; filozoficzne, zgodnie z którym całość tworzą dwa niesprowadzalne do siebie, przeciwstawne albo komplementarne składniki; ale także ontologiczne (ciało i duch) oraz teologiczne (dobro i zło). „W utworze Dualabilis II dualistyczna jest relacja pomiędzy warstwą akustyczną a elektroniką, kompozycją a improwizacją”, wyjaśnia Hendrich. „Materiał muzyczny również zestawiany jest na zasadzie odrębności i niezależności lub komplementarności. Nie tylko materia utworu ma jednak cechy dualne. Również jego forma podzielona jest na sekcje, które są między sobą spolaryzowane – stanowią swoje przeciwieństwo jako odrębne zjawiska dźwiękowe ukształtowane według odmiennych typów narracji”. Dualabilis II pozwala odbiorcy doświadczać odmiennych, skrajnych stanów w muzyce, która gwałtownie przeobraża się i prezentuje muzyczną różnorodność na wielu poziomach dzieła. Przy klawiszach zasiądzie Gośka Isphording – jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistek, artystka popularyzująca od lat współczesną muzykę klawesynową, niezmiennie odkrywająca przed sceptykami futurystyczne możliwości i ponadczasowość tego instrumentu.
Flat Surfaces na fortepian i live electronics Krzysztof Wołek napisał dla pianistki Małgorzaty Walentynowicz, jednej z najważniejszych postaci współczesnego fortepianu. „W utworze dźwięk instrumentu jest przekształcony przez komputer i wysyłany zarówno do czterech głośników umieszczonych pod fortepianem, jak i do przetwornika wprowadzającego w drgania płytę rezonansową instrumentu”, komentuje kompozytor. „To nietypowe rozmieszczenie głośników ma na celu interakcję fortepianu z przestrzenią akustyczną, w której ściany sali koncertowej mają aktywny wpływ na ruch dźwięku w przestrzeni, a przetwornik w fortepianie tworzy interferencję z brzmieniami strun wprowadzanymi w drgania zarówno za pomocą tradycyjnych metod wykonawczych, jak i za pomocą urządzeń elektronicznych”. Podczas prawykonania utworu 15 maja o godz. 18:00 partię elektroniczną wykona sam kompozytor.
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.