Aktualności
170. rocznica urodzin Antoniego Stolpego
2021-05-23
Dzisiaj obchodzimy 170. rocznicę urodzin Antoniego Stolpego, kompozytora, którego utwory Polskie Wydawnictwo Muzyczne przywraca światu w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Wiele z utworów Antoniego Stolpego pozostawało do tej pory jedynie w rękopisach, między innymi w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej – wydania przygotowywane przez PWM będą w większości pierwszymi wydaniami utworów tego kompozytora.
Antoni Stolpe (1851-1872) to jeden z największych talentów kompozytorskich i pianistycznych w muzyce polskiej drugiej połowy XIX wieku. Już jego debiut kompozytorski spotkał się z entuzjazmem ówczesnej krytyki (Antoni miał wówczas 16 lat!), a i współcześni znawcy tematu wysoko oceniają jego dorobek twórczy: Bogata i niezwykle obiecująca twórczość młodego A. Stolpego wprawia w zdumienie opanowaniem warsztatu kompozytorskiego, dynamizmem, elementami oryginalnymi – talentem, który nie mógł się dalej rozwijać (Irena Poniatowska, Twórczość muzyczna w drugiej połowie XIX wieku, Sutkowski Edition Warsaw, Warszawa 2010).
Pochodził z rodziny muzyków – odebrał bardzo dobre wykształcenie w tej dziedzinie (był między innymi uczniem Stanisława Moniuszki). W roku 1867 szesnastoletni Stolpe ukończył naukę z najwyższymi nagrodami w dziedzinie fortepianu i kompozycji, by już dwa lata później wyjechać na studia muzyczne do Berlina. Miał już wtedy w swoim dorobku kompozytorskimm.in. Symfonię a-moll, uwertury orkiestrowe, utwory kameralne, miniatury fortepianowe i pieśni. Jego karierę przerwała choroba. Antoni Stolpe 7 września 1872 roku w wielu zaledwie 21 lat. We wstępie do nowych wydań utworów fortepianowych Stolpego Artur Bielecki pisze: To jedna z najsmutniejszych dat w historii muzyki polskiej: (…) tego dnia zmarł przedwcześnie fenomenalnie uzdolniony kompozytor i pianista, przed którym dopiero co otwierała się droga do wielkiej, międzynarodowej kariery.
Dzieło Antoniego Stolpego – jeśli rozpatrywać je w kontekście długości życia artysty – jest imponujące: to około 60 tytułów! W katalogu PWM – oprócz orkiestrowej Uwertury a-moll oraz będącej w katalogu PWM od 1957 roku, ale teraz ‘odświeżonej’ Sonaty d-moll – pojawiły się dwa kolejne zeszyty z utworami fortepianowymi: Moment musical, Variations oraz zbiór pod tytułem Utwory wybrane. W planie wydawniczym widnieją kolejne kompozycje Antoniego Stolpego. Już dzisiaj cieszymy się na ich bliskie premiery.
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.