Aktualności
MARZEC: małe ojczyzny
2022-03-30
Polska to dziś kraj dość jednorodny pod względem etnicznym, ale wciąż żywe są regionalne tradycje. Od czasów Chopina tożsamość polskiej muzyki klasycznej związana była z folklorem. Tym wyróżniały się dziewiętnastowieczne „szkoły narodowe”, także polska, pielęgnowana przez kompozytorów epoki romantyzmu i ich epigonów.
Nowego ducha tchnął w muzyczny folkloryzm Karol Szymanowski, który, idąc tropem Chopinowskich przeczuć, zauważył, że „na ludowo” można nie tylko malować powierzchowne brzmienie dzieła, ale dzięki głębokiej analizie prawideł tradycji wykorzystywać je przy budowaniu nowoczesnych struktur dźwiękowych. Jego śladem szli młodsi: Lutosławski, Mycielski, Bacewicz czy Górecki. Dla wielu kompozytorów folkloryzm i oparta na nim twórczość edukacyjna stanowiły ucieczkę od socrealizmu w mrocznych stalinowskich czasach.

Grafika: Dobry Skład
To już historia. Dziś pozostaje to, co nie przemija: swoisty koloryt polskiej muzyki, nie dający się podrobić i nieporównywalny z innymi. Motywy ludowe można znaleźć nawet w twórczości jednego z najwybitniejszych i najradykalniejszych kompozytorów awangardy, Witolda Szalonka! Ale wiejska tradycja to tylko jedno z możliwych obliczy regionalnej tożsamości. Zaświadcza o tym nowoczesna „muzyka miasta” Andrzeja Krzanowskiego, zakorzeniona w polskim, a niegdyś wielokulturowym Wrocławiu, oraz wiele innych barwnych elementów polskiej układanki.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM
Tadeusz Jarecki (1889–1955), Symfonia krakowska (1932), 25'
Andrzej Krzanowski (1951–1990), Canti di Wratislavia (1976), 15'
Witold Maliszewski (1873–1939), Fantazja kujawska (1928), 16'
Zygmunt Mycielski (1907–1987), Uwertura śląska (1948), 10'
Piotr Perkowski (1901–1990), Szkice toruńskie (1938/1971), 20'
Kazimierz Sikorski (1895–1986), Suita z Istebnej (1948), 10'
Witold Szalonek (1927–2001), Suita kurpiowska (1955), 15'
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.