PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

MAJ: od wiosny do wiosny

2022-05-25

Kto nie lubi Czterech pór roku Vivaldiego? Pewnie ktoś się znajdzie, ale zwykle wiąże się to z przesytem – za często, za kiepsko… Już Czajkowski w Porach roku skupił się na pojedynczych miesiącach, potem zaś czysto malarski efekt zmienił się w banał.
 

Muzyka bowiem nie lubi dosłowności, chociaż wcale nieźle radzi sobie z barwami i nastrojami. Kocha wszystko, co efemeryczne, niedomówienia, piętrowe aluzje. Jak w Winterreise Pawła Łukaszewskiego czy Eine kleine Herbstmusik Pawła Mykietyna: intertekstualność do kwadratu. A przecież jest w nich zima i jesień, nie mniej niż u Vivaldiego.

Grafika: Dobry Skład

Pory roku to w muzyce najczęściej metafora stanów emocjonalnych, momentów życia, coraz rzadziej pretekst do ilustracji. Choć to ostatnie łatwo można podważyć, poddając się sugestii Muzyki opadających liści Pawła Buczyńskiego albo rozjaśnionej orkiestracji III Symfonii Zygmunta Noskowskiego z wiosną w tytule. Romantyzm bowiem, ze swoją emocjonalnością, choć przy pełnej swobodzie w korzystaniu ze środków ekspresyjnych, kolorystyki wypracowanej przez awangardę, wrócił potężną falą pod koniec lat 70. XX wieku. Był to moment zwrotu ku tradycyjnie wyrażanej emocjonalności, przeciwstawienia „chłodowi” awangardy. Ciekawe, bo cóż może być bardziej emocjonalnego od sonorystycznych ekstremów? Może odpowiedzi szukać należy we współczesnych Czterech porach roku Aleksandra Lasonia i ich relacji z Vivaldim?


Adam Suprynowicz


Propozycje utworów z katalogu PWM: 

Paweł Buczyński (1953–2015), Muzyka opadających liści (1980), 8'

Aleksander Lasoń (1951), Muzyka kameralna nr 5 „Cztery pory roku” (1981/1984), 30'

Paweł Łukaszewski (1968), Winterreise (1993), 8'

Jan Adam Maklakiewicz (1899–1954), Maik suita tańców polskich na orkiestrę symfoniczną (1938), 6'

Paweł Mykietyn (1971), Eine kleine Herbstmusik (1995), 12'

Zygmunt Noskowski (1846–1909), III Symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny” (1903), 34'

Tomasz Sikorski (1939–1988), Pejzaż zimowy (1982), 12'

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.