Aktualności
MAJ: od wiosny do wiosny
2022-05-25
Kto nie lubi Czterech pór roku Vivaldiego? Pewnie ktoś się znajdzie, ale zwykle wiąże się to z przesytem – za często, za kiepsko… Już Czajkowski w Porach roku skupił się na pojedynczych miesiącach, potem zaś czysto malarski efekt zmienił się w banał.
Muzyka bowiem nie lubi dosłowności, chociaż wcale nieźle radzi sobie z barwami i nastrojami. Kocha wszystko, co efemeryczne, niedomówienia, piętrowe aluzje. Jak w Winterreise Pawła Łukaszewskiego czy Eine kleine Herbstmusik Pawła Mykietyna: intertekstualność do kwadratu. A przecież jest w nich zima i jesień, nie mniej niż u Vivaldiego.

Grafika: Dobry Skład
Pory roku to w muzyce najczęściej metafora stanów emocjonalnych, momentów życia, coraz rzadziej pretekst do ilustracji. Choć to ostatnie łatwo można podważyć, poddając się sugestii Muzyki opadających liści Pawła Buczyńskiego albo rozjaśnionej orkiestracji III Symfonii Zygmunta Noskowskiego z wiosną w tytule. Romantyzm bowiem, ze swoją emocjonalnością, choć przy pełnej swobodzie w korzystaniu ze środków ekspresyjnych, kolorystyki wypracowanej przez awangardę, wrócił potężną falą pod koniec lat 70. XX wieku. Był to moment zwrotu ku tradycyjnie wyrażanej emocjonalności, przeciwstawienia „chłodowi” awangardy. Ciekawe, bo cóż może być bardziej emocjonalnego od sonorystycznych ekstremów? Może odpowiedzi szukać należy we współczesnych Czterech porach roku Aleksandra Lasonia i ich relacji z Vivaldim?
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Paweł Buczyński (1953–2015), Muzyka opadających liści (1980), 8'
Aleksander Lasoń (1951), Muzyka kameralna nr 5 „Cztery pory roku” (1981/1984), 30'
Paweł Łukaszewski (1968), Winterreise (1993), 8'
Jan Adam Maklakiewicz (1899–1954), Maik suita tańców polskich na orkiestrę symfoniczną (1938), 6'
Paweł Mykietyn (1971), Eine kleine Herbstmusik (1995), 12'
Zygmunt Noskowski (1846–1909), III Symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny” (1903), 34'
Tomasz Sikorski (1939–1988), Pejzaż zimowy (1982), 12'
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.